Har ett bredbands uttag i lägenheten precis ovanför ytterdörren.
Inkommande coax/antenn till Tv:n är bara 30 cm därifrån och har en egen dosa i väggen.
Går det att dra nätverkskabeln i samma rör som coaxen då jag inte sätter datorn ute i hallen och det blir så fult med en kabel genom hela lägenheten till vardagsrummet? (Avlång lägenhet ca 10 m - 12 m från ytterdörr till datorplaceringen)
Jag försökte trycka in en dragfjäder bredvid coaxen utan resultat, då det är betongväggar är det uteslutet att dra nya rör.
Har ni några tips på bra kabeldragning?
Trådlöst är uteslutet då jag har 100 Mbit och vill inte sänka kapaciteten
 
Vilken dragfjäder provade du med? Nylon eller stål?
 
nylon, den smala sorten, den gick in ca 3 m men sen gissar jag på att rörert gör en böj och att den stannade där. Testade även från andra hållet från uttaget, då gick den bara upp till taket sen sa det stopp
 
Brukar köra med Stålfjädern då den har en viss förmåga att klara konstiga böjar..
 
Jo, men den har en större kula och kommer inte in i röret
 
Om du inte kan få in en stålfjäder får du inte i datorkabel.
 
Är det bara en antennkabel eller är det någon form av gemensam kabeltv? Det finns betydligt tunnare kablar som går att använda utan problem på en kortare sträcka, isåfall fäster din nylonfjäder i gamla koaxkabeln, dra ur den, sen drar du i den nya tunnare coaxen och en cat5 samtidigt. Men kolla med hyresvärden/teveleverantören först om det är så att du har kabeltv så du inte orsakar några problem för grannarna.
 
Precis, det är kabeltv indragen. Det sitter en dosa 2m över golvet i hallen där kabeln "vänder" kommer in uppifrån och går iväg i ett rör uppåt brevid inne i dosan. Enligt elschemat över lägenheten dras alla rör i taket så jag gissar att även detta röret gör det.
Det är en rätt grov coax kabel, ca 8 - 10 mm i diameter, men då röret borde vara 16 så borde det finnas plats.

Om du inte kan få in en stålfjäder får du inte i datorkabel.
Då kablen gör en nyck för att komma ut från röret till dosan/uttaget får jag inte in kulan då den dragfjädern.
Plats i röret borde det ju vara tycker jag.
 
Bara att börja räkna.. Om det är nyare lägenheter så är det VPrör vilket betyder att du har runt 14 mm i diameter att utnytja.. Är det ett äldre hus så är det nästan garanterat plåtrör vilket betyder att det troligen är mindre diamerter i rörväg att utnytja
 
Det är ju hyffsat modernt, Byggt 86 med betong och tegel. Gips i några av väggarna, dock inte den aktuella väggen.
Har tittat runt i dosorna och jag tror att det är plaströr på 16. Det var iaf så med rören vid proppskåpet.
Men jag retar mig på att jag inte får igenom dragfjädern.

Ska jag dra ut den befintliga kabeln och dra in dragfjädern med den?
Fästa sen både cat5 och coaxen på dragfjädern och försöka?

Vill hellst inte riskera att kabeln inte går in igen
 
Precis så ska du göra, men ta först reda på att det inte är någon granne seriekopplad efter dig. Och det blir betydligt lättare med en tunnare kabel (som troligen har lägre dämpning än den gamla även om den är tunnare)
 
Nej ,som tur är så är jag sist i kedjan, en inkommande coax, ingen utgående.

Tack för hjälpen, ska titta över och se om jag kan fixa det.

har du några förslag på övergångarna, täcklock till dosan i hallen som inte sticker ut?
Jag sätter troligtvis en ny dosa bredvid tv uttaget med rj45 uttag
De vanliga för elkablar brukar ju ha en så bred öppning
Hur är det med dragavlastning och liknande?
 
Har du testat att suga igenon ett murarsnöre med dammsugaren. Brukar funka om det strular med dragfjädern...

Knyt fast en liten pappersbit,tygbit i änden om det inte går med bara snöret....får lite bättre sugkraft då...

Men det kan vara svårt med kabel i röret...trägen vinner :)
 
Nop, suga funkar inte. Den rör sig inte ur fläcken...

Tittar lite nogare. I dosan som sitter i hallen kommer 2 par telefonlinor och då coaxen.
Båda "vänder" bara i dosan, telelinorna är bara skarvade.
I första telejacket (snett nedanför ovanstående dosa som sitter vid taket) som sitter vid golvet kommer båda teleparen ut.
Det ena slutar och det andra sitter i jacket (som sen är vidarekopplat till kök och sovrum.)

Men i den första dosan, vid taket, finns det bara 2 rör. Ett inkommande, och ett utgående.
Och nej, coaxen går ej via telejacket i hallen.
Hur f-n har de byggt här??
Det finns ingen mer dosa i hallen, eller på vägen till vardagsrummet som innehåller coax eller tele (kollat SAMTLIGA)
Väggarna är utav betong så jag kan inte kolla. Något tips?
Ang dra ut coaxen, den sitter som berget. Funkar ej.
 
Det låter som om det finns en dosa till någonstans, kanske överspacklad.

Det finns Y-rör men det är mycket ovanligt att det har använts.

Om du suger med dammsugaren kanske du kan höra vilka andra doslock som det drar från? På så sätt kanske du kan lista ut vilka dosor som sitter ihop med varandra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.