Snailman
Mina ojordade var mycket tunnare än vad de jordade var, så de ojordade såg inte så klumpiga ut.
 
Det var i alla fall hur lätt som helst att lossa dem och ställa tillbaka dem på det högre golvet.

Lille hemelektrikern.
 
Snailman
Ja, tror mina satt med bara en skruv...
 
då har ju inte husbyggaren följt standarden och ni borde ha blivit tillfrågade om det är ok att avvika från den...
 
Jag tror att alla läser in att LUDDETs nya hus är nybyggt. OM jag nu inte minns fel så är detta ett nytt hus för LUDDET men det är inte nybyggt. ;)
 
Snailman skrev:
Jag vet nu inte vad det är för fel på svaret tidigare i tråden...

Ser de ut såhär? [länk]

Såna där är sjukt överprissatta, det riktigt sved i kroppen när jag bytte ut mina ojordade till likadana jordade (trots att jag köpte dem som utgående artiklar på biltema:D)

Jag har ett boro sutteränghus, och hade sådana på alla ytterväggar, så slapp boro att tänka på någon eldraging i sina väggar...
Om du bara plockar bort uttaget ser väl sockeldosan ut så här?
http://www.schneider-electric.se/ka...=133&ProdID=9167&thisArrCount=2&maxArrCount=2

I så fall hade du ju bara kunnat byta själva uttaget, det blir lite billigare.
 
Snailman
Jo det hade kanske gått om inte de billiga (25kr) vägguttagen jag köpt var så djupa att de inte fick plats där:D
 
Helt riktigt är huset nytt för mig men det är byggt 1981. Man har försökt minimera energiförlusterna t.ex. genom att inte lägga vp-rör i ytterväggar. Regelavståndet i ytterväggar verkar vara 120 cm.

Vi är inne på ämnet el och jag lägger in några bilder där bild 1 visar sockeldosa, 5 visar tidsstyrningen, 2 visar del av vv.beredare och ventilations regleringen, 3 visar frånluftsanslutningen för torktumlaren och 4 visar ventil i badrum.

Mitt problem är att jag inte begriper mig på vare sig tidsstyrningen eller ventilationssystemet. På ritningar som jag fått av kommunen kan jag inte hitta detaljer om elinstallation eller ventilationsanläggningen.

Jag blir tokglad om någon kan berätta för mig hur ett sådant här hus fungerar eller tipsa om en länk där man kan läsa utförligt om tekniken.

Förre ägaren vet inget.
 
  • P3120218.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P3120220.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P3120221.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P3120222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P3120219.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök få tag på hantverkaren som har varit med och installerat systemet. Elektriker eller ventilationstekniker, kanske finns något kvitto kvar?

Eller ta dit en ny hantverkare, de är vana med olika system och lösningar.

Sista alternativet är väl att exprimentera själv (personligen hade jag nog gjort detta först innan jag hade ringt efter hantverkare).

/Jens
 
hustillverkaren kanske har dokumentation kvar om inte någon här på forumet har det?
till mitt hus (älvsbyhus) fick jag med en pärm där det tom står hur man rengör huset! älvsbyhus har varit tillmötesgående om jag ringt och undrat om något iaf...
 
Det här huset är inte ett s.k. typhus. Det är byggt av John Mattson Byggnads AB. Ventilationsbiten och tidsstyrningen är av Elektro Standard som inte existerar längre. Vid kontakt med det företag som köpte upp Elektro Standard får jag reda på att man inte har en aning om vad jag pratar om. Kanske beror på att killen jag pratade med inte ens var född 1981.

I morgon tar jag med mig de bilder jag visade här till den lokala (enda) elinstallationsfirman på orten. Kanske dom vet någott.

Tack o lov att Bygga Hus forum finns.
 
hej.¨

på bild 2 finns det en skylt till vänster, vad står det på den?
du kan ju inte vara den ende som fått detta system installerat, o det borde finnas på nätet hur det fungerar!

tidstyrnigen känner jag igen från tiden man bodde hemma (11 år sedan) då styrden den en kontaktor till el elementen,(direktverkande el o någon sorts av luftburen värme)
o så fanns det en panna(kommer ej ihåg märke) som man kunde förvärma luften som kom in i huset, om det var isbjörnar som ville in....... *s*
O på bilden med sockeldosorna, så var det likandant, huset är byggt av mamma&pappa 1986, av myrsjöhus


/Jonas
 
Hej!
Bild 1 skylten, 2 locket avtaget på tidsstyrningen. Där finns mängder av små "ploppar" som kan flyttas omkring.
 
  • P3140225.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P3140226.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uret är väl i alla fall till för sk nattsänkning av temperaturen. Blå plupp start av natsänkning, röd plupp tillbaka till normalt. Uret är ett veckour så det går att ha olika tider olika dagar. Tex skulle man också kunna sänka på vardagar när man är på jobbet. Knapparna med temperaturerna anger hur många grader man sänker innetemperaturen. Man/Auto är för att koppla in och ur funktionen. Varför det finns två är kanske för att det finns två sektioner?
 
200 till centrum uttag är enligt svensk standard.
300 användes tidigare men gäller ej nu.
Många elektriker vet ej om detta.

Dosorna du har är sockeldosor för att rören går i plattan till huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.