En sväng till... :)

Ska man ha golvbrunn i garaget, eller inte??

Jag har sökt i forumet, och tycker de flesta som svarat svarar på frågan efter sina egna preferenser, inte efter vad som är konkreta fakta eller tillämpbart på just den frågan. Frågan spårar ofta ur i huruvida man måste eller inte måste ha oljeavskiljare (eller bör), något som verkar vara väldigt olika i olika kommuner.
Dessutom används garage uppenbarligen på olika sätt, något inte alla vill förstå eller acceptera.


Så, om jag ställer några frågor, och ger några av mina fakta, kanske vi kan bena ut det lite? Själv vet jag ingenting, så jag har jag sagt det... ;)


Förutsättningar: Jag ska bygga ett tvåbilsgarage på ca 8x7 m. Betongplatta. Underlaget är klart, sprängsten och makadam, allt ligger i så att ev. vatten rinner förbi, jag har inte lagt ner dränering eller avloppssystem. Garaget ska ha isolerad betongplatta (ingen värme i plattan). Garaget ska ej vara uppvärmt. Garaget ska på sikt kunna isoleras (väggarna) och värmas. Ev. ska en del av garaget användas som förrådsdel, isolerad och kanske uppvärmd. Kommunen har inga krav på oljeavskiljare. Mina personliga behov är att använda garaget som förvaringsplats för 0-2 bilar, verktyg, gräsklippare, utemöbler, krukor, färg, osv... Jag bor på västkusten, där snön sällan ligger. Jag meckar inte med bilar. Jag tvättar bilen utomhus eller i automattvätt.

Där har ni sanningen, som jag ser den, åtminstone, och jag tror att jag är ganska representativ för fler.

Kan någon nu ge mig argument och/eller motargument till att se till att installera en golvbrunn när jag bygger mitt garage?


Hmm... Hoppas jag inte låter så stöddig som jag tycker. :) Jag vill bara försöka förstå...


Mycket tacksam för svar!


/Martin
 
Eftersom du vill använda garaget regelbundet för bruksbil så tycker jag absolut att du ska ha golvbrunn. Du kommer får problem med att få ut fukten annars. Hade du haft uppvärmt så hade det varit möjligt att få bort fukten utan golvbrunn även om det hade blivit dyrt (ventilera eller avfukta).

Det är inte bara snö det handlar om, en bil som är våt av regn för med sig en hel del vatten in den också!
 
Varför skulle du inte sätta in en brunn i ditt garage? Vad kan det kosta? Några hundra extra på ett garage för 200 papp?

Och har du en brun så kan du ju svamptvätta bilen i garaget om det skulle vara havdant väder. Eller hälla ut en slatt som blivit över vid nått annat man fixat med i garaget.
 
robsarve skrev:
Varför skulle du inte sätta in en brunn i ditt garage? Vad kan det kosta? Några hundra extra på ett garage för 200 papp?

Och har du en brun så kan du ju svamptvätta bilen i garaget om det skulle vara havdant väder. Eller hälla ut en slatt som blivit över vid nått annat man fixat med i garaget.
Det är en hel del extra jobb att få till en brunn. Dels vid gjutningen att skapa fall och dels så måste vattnet ledas iväg till ett avlopp någonstans.
 
Att skapa fall bör man väl göra ändå, fast om det är utan brunn, med fallet mot portarna?

När jag tänker mig en brunn, tänker jag mer än ett hål i betongplattan, till underliggande makadam? En brunn måste väl medföra nedläggning av rör, kanske med nån form av vattenlås eller något, allt detta en bit ner i underlaget?
Det är mer arbetet och komplexiteten på arbetet än kostnaden som oroar mig.

Jag kommer aldrig att (svamp)tvätta min bil i mitt garage, skulle jag mot förmodan göra det, gör jag det utomhus vid icke halvdant väder. Så lat är jag (har dessutom fria biltvättar genom jobbet). Så tvättning kommer INTE att ske i garaget.

Regn och snö kommer givetvis att kunna åka med in, dock, som injonil är inne på...
Men med ett icke uppvärmt garage, "öppna takstolar" och inget "innertak", kommer inte fukten att hitta ut ändå?
 
Ja, i ett kallgarage så är det mest att tänka på att du får till en bra ventilation.
 
Förstår inte varför du skall gjuta platta. I ditt fall skulle det räcka med en kantbalk och fylla med singel invändigt. Då har du ditt kallgarage. För mig känns det konstigt att inte ha en golvbrunn i ett garage med betonggolv. Det känns ofullständigt. Fall måste ju ordnas åt något håll ändå annars får du ju i värsta fall en stor pöl på golvet. Läget blir ju dessutom annolunda den dag du isolerar och värmer. Var skall då fukten hitta ut? Eller har du tänkt sätta in en luftavfuktare?
P:S Vattenlåset sitter i golvbrunnen.
 
Jag vill gjuta platta för att det känns mer "riktigt", att inte ha en platta under garaget skulle kännas mer som en temporär carport, för mig.
Dessutom vill jag kanske på sikt isolera garaget, och på ännu längre sikt, kanske för de som köper fastigheten efter mig nån gång, vill jag inte utesluta möjligheten att kunna värma upp det.
Därför platta.

Men om jag ska ha en golvbrunn, hur långt ner "under" plattan måste den gå? Det räcker väl inte med ett "hål" med galler på (golvbrunn med vattenlås, och sedan ett rör som inte sticker under plattan)??

Om allt handlar om att bara gjuta in en liten metallring i betongen när man väl håller på med gjutningen, är det ju ingen stor sak. Ska man däremot gräva ner rör som kopplas ihop, á la dagvattensystem under och runt huset, osv, är det ju ett bra mycket mer omfattande arbete...
 
H
Hur du ska koppla ihop det beror på var du bor och vad kommunen säger. Det enklaste sättet torde vara att göra en liten "stenkista" utanför grunden alt en tank för tömning. Du lägger rören innan gjutningen och drar ut avloppet utanför grunden oavsett vad du kopplar till sedan
 
Sen måste man ha oljeavskiljare med. Kanske inte ett krav alla men de flesta
 
Sund inställning! Aldrig fel med mervärde! -:) Eftersom du själv inte har någon "nytta" av golvbrunnen, tycker jag att du gjuter in den och drar ut avloppsröret, säg ung 1,5 m från grunden. Där pluggar du röret markerar detsamma så får nästa ägare eller du själv om du ångrar dig fortsätta dragningen. Golvbrunnen är runt 20 cm hög så du får vinkla ner röret till lämpligt djup innan du går ut under kanten på plattan. Kanske borde du också mäta upp en plastslang för vatten och placera ena änden strax innanför ytterväggen och rulla ihop resten och lägga den i samma grop som avloppet. Vatten slangen skall naturligtvis vara så lång att den räcker till huset och kopplas på där. (Allt för att slippa skarva i backen.) Att installera golvbrunn/vatten efter färdigställning är både bökigt och kostsamt. Du måste då bila upp plattan och gräva dig ner. Dessutom skall du under kantbalken. Upptäcker att du dessutom har för avsikt att isolera plattan. När du är så seriös kosta på dessa kronor extra. Är ganska övertygad att du får igen den slanten. Varför inte gjuta in golvvärmeslang samtidigt?
 
Om man vill förbereda för indragning av vatten etc skulle jag istället rekommendera att lägga ett avloppsrör som går upp i plattan nära en vägg och därifrån ut i backen en bit utifrån garaget, pluggat och markerat som beskrivet ovan. Mer flexibelt och troligtvis billigare initialt.
 
Mikael_L
injonil skrev:
Om man vill förbereda för indragning av vatten etc skulle jag istället rekommendera att lägga ett avloppsrör som går upp i plattan nära en vägg och därifrån ut i backen en bit utifrån garaget, pluggat och markerat som beskrivet ovan. Mer flexibelt och troligtvis billigare initialt.
Ligger nåt i det, för vad ska man annars göra med massor av meter slang som i någon ev framtid ska dras till huset. Gräva en stor grop och begrava det i är väl enda alternativet. :surprised:
 
Smart injonil!
Tänkte jag inte på.
Mikael_L Vad har Du bidragit med?
 
När jag byggde garage så anslöt jag golvbrunnen till en stenkista som ligger ca 1,5m brevid garaget, rätt lätt fixat om man ändå håller på. Kollade med kommunen om det var ok och dom sa ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.