(Alltså minus 20..30)
 
Inte för att jag är brandingenjör, men problemet är väl inte antändning av cellulosan utan flampunkten hos de gaser som som börjar torrdestilleras ur trä redan vid ca 80 grader?

Prova och lägg en stor vedklabbe på glöden i braskaminen en stund. I de flesta fall brinner den inte utan ligger bara och småryker. Man kan tro att det bara är vattenånga, men tänd sedan en tändsticka och KA-BANG, rena explosionen från de gaser som bildats.
 
mycke_nu skrev:
Inte för att jag är brandingenjör, men problemet är väl inte antändning av cellulosan utan flampunkten hos de gaser som som börjar torrdestilleras ur trä redan vid ca 80 grader?

Prova och lägg en stor vedklabbe på glöden i braskaminen en stund. I de flesta fall brinner den inte utan ligger bara och småryker. Man kan tro att det bara är vattenånga, men tänd sedan en tändsticka och KA-BANG, rena explosionen från de gaser som bildats.
Japp, det har jag testat många ggr.. det är väl även principen för gengas-aggregat för bensinmotorer.. då leder man väl in de oantända brandgaserna i motorn och antänder där?

Det jag kan tänka mig dock i detta fallet är att OM du har värmt upp trät till 70 grader i ett par år och därmed är så tort det kan bli så kommer det antändas mycket lätt vid ett fel.. tex en gnista, kortis på en kabel eller liknande.. i annat fall ju alla (jag inkluderad) illa ute som har svart papptak i södra sverige.. mitt tak kan bli otroligt hett på sommaren när solen ligger på, skulle inte bli förvånad om det bitvis kommer upp i 70 grader.. lägg därtill lite fin tjära som är impregneratdi trät sedan länge så bör man ha ett fint medeltida häxbål varje sommar ute på taket...

MVH: Marcus
 
PST> du glömmer fortfarande att Trä som känns torrt inte är torrt. Samma gäller papper, det innehåller fortfarande vatten även fast det är torrt. Det som det handlar om är trä som under längre tid har torkat ur, så att fuktigheten är 0%. Trä som kan anses torrt för att målas på innehåller fortfarande 10-14% fukt, beroende på om det är inomhus eller utomhus. Ren cellulosa kan antäntas av den lilla friktionsvärme som blir när man utsätter det för slag. Men då pratar vi om mer eller mindre 100%ig cellulosa. Torrt (dvs det som man anser torrt) furuträ kan man i gynnsamma förhållanden antända vid 175grader.
Sen ska man inte glömma att man kan inte se antändingspunkten till hur varm låga man använder för att tända.
 
En grej till man kan tänka på är att det finns spottar som är har "kallt ljus" ( nu har jag glömt den riktiga benämningen) där man kan ha närmare till brännbart i lampans sken dvs där lampskenet är kallare än den andra typen. Den lampans värme går i större utstäckning uppåt i skyddslådan i stället för neråt i ljusets riktning. Oroar man sig för för varmt i "lådan" så köper man den konventionella lampan där mer värme går neråt.

Hjälp mig nån med dom rätta benämningarna.
:)

Och till ursprungs frågan så tycker jag att du kan montera dina lampor som du tänkt utan att behöva vara rädd för brand.

Och angående tänd tempen så är det precis som frohike säger. Med riktigt torrt trä menar jag trä som har 0% fukt och det är inte så lätt att få till den fukt procenten. Har du en helt torr träbit och lägger ut den på vardagsrums bordet i några dagar så är den inte torr nått mer. ;)
 
Mikael_L
Jag blev också intresserad av att försöka utröna sanningshalten om antändningsmöjligheten på trä vid så pass låga temperaturer. Så därför har jag googlat lite....

De allra flesta uppgifter på sidor (som känns hyfsat seriösa) anger träs antändningstemperatur till allt mellan 250° till 450°.
Denna är den enda sida som jag hittat där dom anger en riktigt låg antändningstemp. Se stycke 4 i delen med datumangivna mötesanteckningar (mån 30 apr).
http://www.brandutredarna.com/page2006/default.cfm?id=65

edit:
Men jag tvivlar, jag ... ;)
 
avendere skrev:
så ni (du) tycker inte att jag ska göra lufthål i burken då alltså? ... borde iofs räcka med att spänna upp isoleringen med burken, då blir det ju ganska mycket luft runt omkring och ångspärren går då att göra (hyffsat) tät mot burken..
Man ska inte spänna upp isoleringen med burken, utan man ska skära ut ett hål motsvarande burkens volym ur isoleringen. Det räcker med en liten kompression av isoleringen för att lambda-värdet ska bli mycket sämre.
 
Karl_Malmqvist skrev:
Man ska inte spänna upp isoleringen med burken, utan man ska skära ut ett hål motsvarande burkens volym ur isoleringen. Det räcker med en liten kompression av isoleringen för att lambda-värdet ska bli mycket sämre.
Jag har kollat upp just detta, och man ska under inga omständigheter (enligt vissa källor) skära ut isoleringen runt burken, för den blir då isolerad med förhöjd värme inne i burken som effekt.. läs hela denna tråden så ser du vilka resultat jag fick. Självklart blir isoleringsvärdet lidande där isoleringen sitter i spänn, men skär jag bort den så blir det ju ingen isolering alls ovanför burken, dvs en köldbrygga frågan är då vad som är bäst ur isoleringssynpunkt... Spänner jag upp isoleringen så får jag ju mer luft runt burken och värmeproblemen verkar lösta för att undvika brand, det måste väl vara prio 1, skär jag ut för burken så isolerar den värmen innuti och värmen kan sedan läcka ut till yttertaket genom burkens "tak" då det inte blir någon isolering alls här knappt, frågan är ju vad skillnaden blir? - Spänner jag upp isoleringen så kommer iaf värmen som produceras av spotten att stanna kvar i huset..

Andra insatta får gärna fylla i, detta är ingen exakt vetenskap har jag märkt. Skära isolering eller spänna upp??

MVH: Marcus
 
Finns det plats ovanför pottan att komprimera isoleringsullen så finns det samma plats för icke komprimerad isoleringsull, med pottans volym utskuren.

Trycker man ihop isoleringen så mycket som hela pottans höjd får man en stor köldbrygga med mycket dålig isolering direkt ovanför pottan och dålig isolering runt pottan. 5 cm okomprimerad isolering är mycket bättre än 5 cm komprimerad 22 cm islolering. Förutom ovanför pottan får man dessutom komprimering i ullen runt pottan.

Sedan undrar jag om problemet med överhettning i pottor verkligen finns. Finns det något fall där en brand har orsakats av en korrekt utförd spot-installation? Antalet spottar i landet och antal år de har suttit borde ge rätt klara utslag om det fanns en fara.
 
Ja det finns problem med överhettning eftersom många billiga
ljuskällor är av typ kalljus vilka skickar 70% av värmen upp i "lådan".
10 cm isolering ovanför minst annars kan du få kondensdropp om det är ett yttertak.
Tänk på att värme från infällda armaturer kan även känas på andra våningen genom golvet.
Använd godkända infällda lådor så ska det inte vara några problem.
 
Kalljuslampor har en sockel som gör att dom inte passar i en armatur godkänd för montage i en "låda".
 
Jag har ca 20 cm ovanför lådan, så värst mycket komprimering blir det inte.. men om jag skär ut isoleringen så kommer den ligga jäms med pottan och därmed mindre isolering ovanför.. kanske 10cm? mot nu ca 30, komprimerat till ca 20 som snabbt faller ner till okomprimerat ca 20-30 cm från pottan... Sen läste jag att just gullfiber (glasfiber) isolering klarar att komprimeras utan att tappa nämnvärt av sin isoleringsförmåga, i motsats till stenull och "andra typer" av isoleringsmaterial (från gör det själv). men självklart får du inte mer isolervärde än vad tjockleken motsvarar.. men det kanske ocskå är fel?

Återigen, vad rekomenderas? Isolering uppspänd eller utskuren??? - läste (gör det själv) att isoleringen under inga omständigheter skall skäras ut... man skulle tydligen få större kondensproblem och ökad brandrisk... Börjar tröttna på att söka efter info.. verkar som att det mesta får man lista ut själv, för om man frågar någon så får du lika många svar som personer man frågar.. och många, för att inte säga alla, motsäger varandra... (inget ont om detta forum dock, ett av få ställen där man faktiskt får konkret hjälp).

MVH: Marcus
 
Köp spottar där värmen går framåt istället för bakåt..
Det finns spottar du fäller in i A-dosor..
Enkel lösning?;)
 
elmont skrev:
Kalljuslampor har en sockel som gör att dom inte passar i en armatur godkänd för montage i en "låda".
Ja om man använder 230V ljuskällor men de ger dåligt ljus.
Använd 12V mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.