Mors,

Håller på som mest på övervåningen och har kommit till lite funderingar kring projektor. Jag måste dra lite rör till projektor från där hembioförstärkaren skall stå. Vilken dimension på rör skall man dra, och vad behöver jag igentligen för kablar ?

Har tänkt att det blir

1 dosa för el till projektorn
1 dosa där kablar från Förstärkaren skall komma fram

Behöver man så mkt mer än 1st hdmi om man låter förstärkaren växla ingång, tänkte på PS3, Boxer och DVD etc.

Skall även bygga in inbyggnadshögtalare, men där borde det räcka med VP20 rör eller ?

Tips uppskattas, även bilder om någon har från sitt eget projekt.
 
Jag vet inget om dina kablar det vet du bäst själv ;)

Men vad JAG tänker göra är att regla ner taket med typ 2'x2' oxh sen lägga två reglar med ungefär 10 cm mellanrum mynnande mot liknande regling i väggen. Sen är det bara att lirka igenom kabeln och "slutet" kan man ha en doslock e.dyl. Funkar kanske också att göra en fyrkantig gipsbit som man enkelt skruvar med kanske en skruv, i denna kan man borra de hål som krävs. Man vet ju aldrig när sista kabeln är dragen ;)
 
Eftersom vi inte vet vad framtiden har i sitt sköte så är min grundrekommendation att köra med så groft rör du kan hitta, men i övrigt har du rätt.

Om du har en bra förstärkare, med uppskalning (ex Onkyo 705) så räcker det fint med en HDMI.
 
Låter ju som om jag inte tänkt helt galet. Vad finns det för alternativ om man vill gå över VP20 rör ?
 
Så grovt som möjligt rekomenderas alternativt 2-3 st VP20 alt 25. Dra gärna fram 1 st Cat5e för styrning om du inte tänkt köra på RS-232........
Och precis som föregående talare (Fd Gotlänning om jag gissar rätt) rekomenderas skarpt en ordentlig förstärkare med bildväxel/uppskalning tex, Onkyo TX-SR705 alt 805.
 
Kanon !

Förstärkaren kommer senare när det är dags att välja modell etc, skall ta onkyo till alternativ.

När du skriver styrning, vad menar du för typ av styrning som jag behöver göra via ethernet ?

Ang inbyggnadshögtalare har jag kikat på Preference K-5LCR och Monitor Audio CPW RS och även JBL HTI, verkar vara bra alternativ allihopa. Men klarar man sig på ett VP20 rör till varje eller måste man upp i dimension ?
 
vp 25/32/40.
den sistnämda blir det lättdraget i :)
 
Ex IR styrning av projektor, projektor/duk, projektor/duk/receiver, projektor/duk/receiver/belysning, genom en fjärrkontroll eller keypad.

Har du lyssnat på Sonance?

VP20 räcker gott.
 
VP20 räcker inte om du vill kunna dra fram en HDMI, om du inte planerar att klippa av den innan du drar igenom den för att sedan löda ihop den igen.
 
MatCan, jag tror VP20 var syftat till inbyggnadshögtalarna.

Fman, nej jag har inte lyssnat på Sonance, vilken modell tänker du på och är det något du har lyssnat på själv ?

Kika in keypad (manöverenheten) i länken här .. bild nr 2 där, nån som har nån aning om vad det är för variant osv ?

http://www.referenceaudio.se/default.asp?sMain=/multiroom
 
jag monterade en vanlig apparats dosa med ett 50 mm grått pvc rör avlopps rör vill säga :D blev jätte bra
 
Dom är omöjliga och böja ju :) speciellt om man har ett snedtak så är det rätt jobbigt. Det var ju inte busenkelt att hitta VP32 direkt ...
 
De vita VVS-rören finns i 32 och 40 mm och det finns diverse kopplingsdetaljer till dessa. Tex 45- och 90-graders böjar. Bara att trycka ihop delarna.

De kostar inte skjortan och finns på stort sett varenda byggmarknad. Köpte själv detta förra helgen för att bygga in ett rör för kommande projektor.

89:- för ett 2-meters rör och 79:- för 45-graders böj.
 
M@ZE

Det är SpeakerCrafts MODE panel du ser och är anpassat för SpeakerCraft MZC serie.
Svar ja på att jag har lyssnat, klämt, monterat etc Sonance, och jag tänkte inte på någon specifik model utan Sonance. Jag rekomenderar dig starkt att titta och lyssna på dem om du har möjlighet. Det skiljer som sagt
väldigt mycket mellan märkena inte bara i ljud utan även också montering/konstruktion/ram etc.
Sonance är inbyggnadshögtalaren som verkligen är flushmounted jämfört med andra märken, samt den enda idag som har dessa alternativ exempelvis.
http://www.sonance.com/products/speakers/detail/345
http://www.sonance.com/products/speakers/detail/438
http://www.sonance.com/products/speakers/detail/453

Deras produkter håller samma footprint genom serierna och därmed öppet kort för framtida uppgradering. Jag gjorde själv misstaget när jag byggde hus 2001 att installera enklare no name modeller. Och vid uppgradering 6 år senare vart jag tvungen att ändra bygga om allt **grrrr**. Sonance är det självklara valet för mig pga dess enorma bredd och kompabilitet med andra märken.
Idag kör jag ett 6 zoners multiroomsystem från dem samt högtalare. Styrpaneler blandat Sonance och RTI.
Skall eventuellt bygga nytt hus under slutet av 2008 början på 2009, så jag är just nu i full gång med att designa in komplett ljud/ljus och bildsystem:)
 
Tack för ditt svar fman.

Jag antar att det inte är så stor idé att använda speakercraft´s Mode panel om man inte har speakercraft´s grejjer ?

Hittar faktiskt inte modellen som du hänvisa till i första länken på prisjakt, tänkte kika priset. Jag har annars hört mkt bra om Preference K-5LCR och Monitor Audio CPW RS och även JBL HTI. Men jag är ju inte något proffs direkt utan tänkte kanske inte gå in på några extremt dyra inbyggnadshögtalare, och dom låg i rätt prisklass alla 3. Damen åker till USA i Maj så jag tänkte kanske låta henne få hem det då.

Annars var ju Mode panelen där hur snygg som helst, jag har ju IHC så det går ju att styra belysning och duk med det .. dock 1000ggr snyggare men en som typ av panel med display :)

Kikade på Speakercraft och priser i USA, tog värsta LCR 5 .. vilken jäkla skillnad i pris mot här, så sjuk skillnad så det kan ju inte vara möjligt !!!

http://www.soundresearchlabs.com/AI...ll-Speakers-SpeakerCraft-Pair_p_163-1975.html

Mot i Sverige : http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1341&menu=1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.