Sedan vi flyttade till vårt hus, byggt 1962 med torpargrund, har jag känt en "gammal" lukt i huset. Vi har inte renoverat mer än lite nya tapeter och golv men det urgamla köket finns kvar och även badrummet, samt några gamla korkmattor i några rum. Den besiktning vi gjorde vid köpet sade inget om vare sig lukt eller mögelangrepp. Jag har varit hur hispig som helst och i höstas tog jag dit ännu en besiktningsman (det är nästan bara jag som känner denna lukt). Han rådde oss att städa upp i grunden (där det finns massor av gammalt byggskräp) samt lägga folie, plus att öka på ventilationen i huset så att frisk luft kommer in.
Nu ska vi göra detta men jag känner mig så rädd att det inte ska räcka.
Kan verkligen en städning och plastfolie minska lukten? Idag är ju ventilationen dålig och den luft som kommer in i huset är den ifrån grunden. De gamla inbyggda garedroberna blir fulla av denna lukt och således luktar våra kläder gammalt ålderdomshem. Våra barns kläder som förvaras i fräscha garderober luktar inte.
Nån som kan lugna mig? ;-)
 
I första hand måste ni städa undan allt biologiskt material, plasta, ordna undertrycksventilation och hålla relativa fuktigheten under 70% med hjälp av avfuktare. Detta kan sannolikt räcka. Att oroa sig hjälper dock inte.
 
Japp, städning och plastning är på gång nu. :)
Grunden är redan ventilerad.
Hoppas det ska räcka.
 
Den stora frågan är ju vart lukten kommer ifrån och hur det luktar.
Kommer lukten från grunden och du täcker över med plastfolie där så räcker troligen inte det i längden.Undertrycksventilation av grunden kan hjälpa att få bort lukten men då måste du samtidigt kontrolllera fukthalten i grunden och ta åtgärder därefter.En mycket bra början är ett rensa grunden från organiskt material som sades.
Annat som kan lukta är ju någon dold fuktskada eller något gammalt byggmaterial (ex. linoleummattor)som kan släppa ifrån sig lukt.Men det låter onekligen som ett grundproblem.
Huset är byggt -62.Finns det tryckimprignerat virke i golvkonstruktionen?Då kan det vara det som avger lukt.Då brukar lukten vara lite stark kemisk.
 
Jag tycker lukten varierar. Ibland är det som du skriver, en lite kemisk lukt. Ibland luktar det mest instängt. Besiktningsmannen som var här sist sa att det kan vara gammalt virke som luktar, typ köksinredningen. Om man öppnar ett skåp där luktar det som hos en mycket gammal människa. :) Så jag tror själv att det är en kombination.
Det märkliga är att själva grunden inte luktar så här. Där luktar det mest sand. Men det ligger vääääldigt mycket skräp därnere. Och vi har två (!!) luckor inne i huset som leder till grunden, det sipprar ju en del luft där.
Huset är ventilerat med självdrag så på sommaren står det i pribcip stilla och då luktar det riktigt instängt.
 
Har samma problem själv, jag tror att de råd du fått är rätt.
Orsaken är vanligt trä i grunden som ruttnat och avger lukt.
Tyvärr har lukten satt sig i material som tar åt sig lukten, tex. papperstapet och tyger.
Allt detta måste troligtvis saneras innan lukten försvinner.
Jag hade en linoleummatta som luktade mycket illa.
Jag hade dessutom rutten blindbotten och lukten hade satt sig även i golvisoleringen (kutterspån).
Dessa material är nu borta ur huset och jag tycker den värsta lukten redan släppt.
Plast på marken och avfuktare är säkert bra för framtiden, men det som luktar måste först avlägsnas.
 
Kände du lukten av mattan först efter att du avlägsnat den? Jag tror tex att den gamla mattan i hallen ger ifrån sig en del lukter. Bäst lukt är det i vardagsrummet där öppna spisen sitter, där fungerar ju också ventilationen bäst.
 
Ja det var först när jag tog ut linoleummattan som jag insåg att den luktade illa, den hade en baksida av lumppapp som verkar suga åt sig fukt. Försök att lätta på din matta så avsöjar den nog sig. Även mina papperstapeter luktade lite,men inte så mycket som mattan. Det känns tydligare om man river av en bit och tar med till ett annan ställe där luktförnimmelsen inte finns.
 
Du skriver att grunden är ventilerad och att det är självdrag. det som vi skriver är "undertrycksventilerad" vilket innebär att man tätar grunden och sedan har en fläkt för att skapa ett undertryck i grunden. På så sätt minskar man läckage av grundluft till bostadsutrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.