Hej igen, mina räddare i nöden.

Jo, jag hade Anticimex på besök i mitt hus idag. Vi fick en massa bra tips på vad vi skall göra med vår krypgrund som är ganska fuktig och full av organiskt material. De tips han gav oss innebär att vi måste göra ganska mycket själva, innan de kommer och installerar deras avfuktare.

Jag har några frågor som slog mig när han hade gått. Kanske kan ni hjälpa mig.

1. Vi skall börja med att röja undan allt organsikt material och gräva bort jord och elände. Sedan pratade han om att lägga först någon form av separationsväv, eller något liknande innan jag lägger på makadam. Vad är det för någonting han pratar om och var får jag tag på det?

2. När detta är klart ville han att jag skulle lägga ut presenningar ovanpå makadamen tills dess att de kommer och installerar avfuktaren och lägger dit den "riktiga" plasten. Kan jag använda vilken sorts presenning som helst?

3. När jag har varit i huset ett par dagar och kummer hem, så kan kläderna lukta lite konstigt. Inte direkt illa, men lite instängt. Finns det någon bra huskur för att bli av med sånt? Kommer det att bli bättre när krypgrunden är fixad?

Något annat jag bör tänka på när jag kryper omkring där nere?

Hoppas att solen skiner i helgen! :)

mvh

C
 
På fråga tre är det enkla svaret: DET LUKTAR MÖGEL.
Kör kläderna i tvättmaskin, på så hög värme du vågar, för att bli av med det.

100.000 kronorsfrågan är väl om ni med de åtgärder ni har tänkt vidtaga i grunden
verkligen kommer tillrätta med mögelproblemet.
Är litet rädd att Anticimex mest rekommenderar sådant som de kan tjäna en slant på.

Har ni planer på att förbättra dräneringen av grunden, isolera grunden,
förbättra ventilationen? Dvs angripa orsakerna och inte bara symptomen.

Good luck! //KoW

Edit: Skrev fråga två, skall naturligtvis vara fråga tre. Har svårt att läsa innantill. //KoW
 
Snailman
om grunden är full av organiskt material så måste det ju inte nödvändigtvis vara ytterligare faktorer... Det ska ju inte vara något som helst organiskt material direkt på marken i en krypgrund. Finns det det, så börjar det väl ganska så säkert att mögla.
 
Tjena!

Huset är besiktigat och är inte fullt av mögel. Vad jag tror är att lukten från grunden sprider sig upp i huset.

Det är klart att Anticimex vill tjäna en slant, men deras lösningar fungerar ju bevisligen.

Dräneringen skall fixas, och allt vatten kommer ledas bort från huset.

Ang. lukten så försvinner den om man vädrar plagget lite. Och jag tycker inte att det luktar mögel, mer som det kan göra om man är hemma hos en väldigt gammal människa... svårt att förklara.

/C
 
Anticimex har rätt. Allt organiskt material måste bort. Jorden måste grävas bort. På med makadam. Hur är ventilationen? In med fler ventiler om den är dålig så kommer problemet att försvinna.
 
För att bli av med lukt (såklart inte mögelsporer) så fungerar ett tätt skåp med ett fat ättika bra. Låt stå en stund så försvinner lukten så är det bara att vädra av kläderna sen.
 
Ventialtionen är ganska ok, han bad mig till och med att cementera igen en ventilationslucka.

Sen kommer ju avfuktaren den 19 december och då hoppas jag att mina problem kommer att vara lösta.
Börjar dock bli lite rädd att jag slänger 40.000 i sjön, om problemen kan lösas bara genom att rensa upp i krypgrunden och se till att ventilationen funkar...

/C
 
Chrille74 skrev:
Ventialtionen är ganska ok, han bad mig till och med att cementera igen en ventilationslucka.

Sen kommer ju avfuktaren den 19 december och då hoppas jag att mina problem kommer att vara lösta.
Börjar dock bli lite rädd att jag slänger 40.000 i sjön, om problemen kan lösas bara genom att rensa upp i krypgrunden och se till att ventilationen funkar...

/C
Det är väl lätt testat.

Börja med rensning och ventilation och sedan väntar du tills ivår.

Är lukten kvar så sätter du in en avfuktare !?

/K
 
Chrille74 skrev:
Ventialtionen är ganska ok, han bad mig till och med att cementera igen en ventilationslucka.

/C
EN ventilationslucka ? Du har bara en eller ? Vi har en avfuktare monterad i krypgrunden under vårt hus. Principen är att den ska skapa ett svagt undertryck under huset, så eventuell dålig doft inte ska sippra upp genom golvet in i huset. Därför ska alla ventiler i grunden stängas igen.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Chrille74 skrev:
Hej igen, mina räddare i nöden.

Jo, jag hade Anticimex på besök i mitt hus idag. Vi fick en massa bra tips på vad vi skall göra med vår krypgrund som är ganska fuktig och full av organiskt material. De tips han gav oss innebär att vi måste göra ganska mycket själva, innan de kommer och installerar deras avfuktare.

Jag har några frågor som slog mig när han hade gått. Kanske kan ni hjälpa mig.

1. Vi skall börja med att röja undan allt organsikt material och gräva bort jord och elände. Sedan pratade han om att lägga först någon form av separationsväv, eller något liknande innan jag lägger på makadam. Vad är det för någonting han pratar om och var får jag tag på det?

2. När detta är klart ville han att jag skulle lägga ut presenningar ovanpå makadamen tills dess att de kommer och installerar avfuktaren och lägger dit den "riktiga" plasten. Kan jag använda vilken sorts presenning som helst?

3. När jag har varit i huset ett par dagar och kummer hem, så kan kläderna lukta lite konstigt. Inte direkt illa, men lite instängt. Finns det någon bra huskur för att bli av med sånt? Kommer det att bli bättre när krypgrunden är fixad?

Något annat jag bör tänka på när jag kryper omkring där nere?

Hoppas att solen skiner i helgen! :)

mvh

C
Hej

Troligtvis kan du använda vilken presenning du vill då den förmodligen är provisorisk tills den åldersbeständiga plasten skall läggas ut.

Angående lukten (detta har jag fått förklarat av fackman); Det behöver inte vara mögel som avger lukterna, i de flesta fallen kommer lukterna från jordbakterier som lever naturligt i marken. Denna lukt (gas) påminner om mögel och sätter sig mycket lätt i textilier. Naturligtvis skall man göra en analys av ex.vis marken eller material från trossbotten för att kunna avgöra var problemet sitter. I värsta fall kan denna lukt ha smittat isoleringen i golvbjälklaget (ibland även i väggar) och det kan vara svårt att få bukt med lukterna även med en avfuktare installerad (undertryck i grunden).

Lycka till!:)
 
Doldr skrev:
Anticimex har rätt. Allt organiskt material måste bort. Jorden måste grävas bort. På med makadam. Hur är ventilationen? In med fler ventiler om den är dålig så kommer problemet att försvinna.
Ökar man ventilationen i krypgrunden tillför man mer fuktig luft och ökar på så vis problemen. Sad but true.
 
Snailman
För lite ventilation är inte bra , för mycket ventilation är inte heller bra, bäst är lagom:), och då kommer ändå för hög luftfuktighet att förekomma under vissa perioder av året:( (så mögel kan växa) Detta gäller i princip alla uteluftventilerade krypgrunder.
 
Vad är det för material om man tittar uppåt, under golvet så att säga (det jag tror kallas blindbotten).
Jag håller på med liknande problem med mitt fritidshus som har vanliga brädor som håller upp kutterspånet som isolerar. Jag har en påtaglig lukt som känns i kläderna, men som inte luktar mögel direkt. På marken ligger jord. Krypgrunden har 2 ventiler som ger ganska mycket ventilation.
Brädbottnen såg ganska fin ut tyckte jag först, men vid närmera kontroll var den rutten och en trolig orsak till den dåliga lukten. Golvbjälkarna är också dåliga längst ner, träet är porigt och går att smula sönder med händerna.

Nu har jag börjat ta bort blindbotten och kutterspån skall också såga bort ca 3cm på glovbjäkarna, det är inget glassarjobb precis allt skall transporteras genom 50x50cm hålet.
Sedan blir det mineralull och frigolit istället. Skall också täcka marken med plast.

Nåja det behöver inte vara lika illa hos dej, men det kan vara värt att titta upp där nere.
 
Värt att repetera; det växer bakterier i jorden helt naturligt som avger lukter. Skulle nog satsa på att rensa ut en 10cm av jorden och ersätta med leca eller singel. Komplettera gärna med plast och en avfuktare så kommer du få en kanongrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.