Hej
jo ivt 490 har jah hört brukar dra 14000 kwh/år ink hushållsel. Så visst kanske man kan spara några tusen/år men detta tar för lång tid att räkna hem om man ska lägga 50 t för en 495:a

Dessutom har dom ju en livslängd på 15 år..? Så det blir nog en 490 samt stödelda när det behövs vintrarnai södra sverige brukar ju vara ganska milda.

//Midsjö
 
midsjö skrev:
Hej
jo ivt 490 har jah hört brukar dra 14000 kwh/år ink hushållsel. Så visst kanske man kan spara några tusen/år men detta tar för lång tid att räkna hem om man ska lägga 50 t för en 495:a

Dessutom har dom ju en livslängd på 15 år..? Så det blir nog en 490 samt stödelda när det behövs vintrarnai södra sverige brukar ju vara ganska milda.

//Midsjö
Vi har en 490 + en eldstad som vi eldat ca 2 m^3 ved (600 kr) och gör av med ca 14000 kWh per år inkl. hushållsel. Vi har ett 1 3/4 hus på ca 175 m^2 och 21-22 grader innomhus. Vi bor i Linköping.
 
jenso skrev:
För att en gång för alla få dig att rent ut sagt hålla käft, CarMan, följ länken som är bifogad och se vilken info på IVT:s hemsida som dyker upp
[länk]
495:an är en frånluftsvärmepump som dessutom hämtar största delen av sin energi från en kollektor i marken, alltså en jordvärmepump, med minsta markslinga 200 m. 490 är en ren frånluftsvärmepump UTAN markslinga.
Tycker texten hoss IVT stämmer exakt med vad jag säger!
495 är en frånluftsvärmepump, som bara kan leverera fjutiga 4kW till dåligt COP...
 
enligt IVT:s produkt blad ger 495:an 3,9kW & drar 1,55kW = COP 2,5
Detta är vad man får från pumpen, om man klarar sig utan elpatron, vilket man inte gör! Räkna med ett årsCOP på 2 eller lägre!!!
en jordvärmepump ligger på ett årscop på 3,5-4 !!! 495 ska alltså inte förväxlas med en jordvärmepump !!!
 
Oavsett om man kallar det för jordvärmepump eller inte så kan väl 495:an fortfarande ha sitt berättigande? Mitt hus skulle klara sig på 3,9kW ner till 12-13 minusgrader och det är inte så långa stunder som det är kallare än så här i Stockholm. För ett hus av lagom storlek med bra isolering på rätt plats i Sverige borde väl även en 495:a eller en 490:a kunna mäta sig med en "riktigt" jordvärme/bergvärmepump med avseende på totalekonomi, dvs investering kontra besparing? Alla hus är ju inte stora tapetserade gunnebostängsel, dvs dåligt isolerade.
 
Precis som brabyggare skriver så handlar det om en individuell beräkning utifrån flera faktorer vid val av värmepump. Att hänvisa till COP, som i branschen i det närmaste inte betyder ett skvatt förutom vid ljämförelser under liknande driftfall m m, visar bara hur okunnig du är, CarMan. Förvånar mig inte alls att du äger "Sveriges mest överdimensionerade värmepump" som du själv säger, du har med tydlighet visat att du inte har tillräckliga kunskaper i ämnet.
 
CarMan skrev:
en 490 eller 459 Ja andra frånluftsvärmepumpar med för den delan, brukar ha en hålbarhets tid på MAX 15 år (andra värmepumkar ka hålla 25-30 år)
Sluta svamla om livslängd då du inte har någon aning om detta.
 
brabyggare skrev:
Oavsett om man kallar det för jordvärmepump eller inte så kan väl 495:an fortfarande ha sitt berättigande? Mitt hus skulle klara sig på 3,9kW ner till 12-13 minusgrader och det är inte så långa stunder som det är kallare än så här i Stockholm. För ett hus av lagom storlek med bra isolering på rätt plats i Sverige borde väl även en 495:a eller en 490:a kunna mäta sig med en "riktigt" jordvärme/bergvärmepump med avseende på totalekonomi, dvs investering kontra besparing? Alla hus är ju inte stora tapetserade gunnebostängsel, dvs dåligt isolerade.
Håller absolut med om detta och vill också tillägga att om man som oss har en 490:a till ett hus på 130 kvm och bor i Skåne så skulle det aldrig gå att räkna hem en större pump oavsett om det var en frånluft, berg eller mark. Vi har en totalförbrukning senaste 2 åren på 12.700-12.800 kWh per år med god komfort och utan att stödelda med ved. Detta uppnår man ju då med vad brabyggare så klokt skriver att rätt pump på rätt plats och att ställa in allt optimalt på pump och radiatorer eller som i vårt fall golvvärme.
 
50000 låter mycket jag betalade 16000 för den uppgraderingen. Eksjöhus byggde jag.
 
Utdrag från IVT:s hemsida:

Avgiven värmeeffekt vid 0°C/50°C 1 3,9 kW
Tillförd eleffekt vid 0°C/50°C 1,55 kW

Observera att det står 0/50 dvs. effekter anges inkl cirk pumpar och vid ogynnsammaste driftsförhållande.Inte undra på att COP bara hamnar på 2.5!

Jag tycker att detta visar på en ärlig prestanda redovisning från IVT's sida.
Frågan är vad en ren BV pump med samma utteffekt har för COP under samma driftsförhållande?Knappast 3.5-4!

/Per
 
Nibe anger 3,6 i cop för en 1235-10 vid 0/50 så vist fan är det stor skillnad. (5 vid 0/35 & ännu mer om du får varmare köldbärare!)
Men det är fortfarande inte COP som är frånluftsvärmepumparnas stora brist! det är den klena effekten.
Pumpen kan bara göra varmvatten eller värme, när den gör varmvatten så får den ett värme underskott som ska återhämtas, så även o du teoretsikt skule klara husvärmen utan el patron, så kommer den gå in ialla fall!
 
brabyggare skrev:
Oavsett om man kallar det för jordvärmepump eller inte så kan väl 495:an fortfarande ha sitt berättigande? Mitt hus skulle klara sig på 3,9kW ner till 12-13 minusgrader och det är inte så långa stunder som det är kallare än så här i Stockholm. För ett hus av lagom storlek med bra isolering på rätt plats i Sverige borde väl även en 495:a eller en 490:a kunna mäta sig med en "riktigt" jordvärme/bergvärmepump med avseende på totalekonomi, dvs investering kontra besparing? Alla hus är ju inte stora tapetserade gunnebostängsel, dvs dåligt isolerade.


Vad har du för hus som klarar sig på 3,9 kW vid 13 minus (inklusive all efekt som går åt att värma upp all den nya kalla luften som strömmar in i huset, när värmepumpensuger ur varm luft från huset

jag är nyfiken på hus & uppvärmnings system samt ventilations system i ditt hus i dag.
 
CarMan skrev:
Vad har du för hus som klarar sig på 3,9 kW vid 13 minus (inklusive all efekt som går åt att värma upp all den nya kalla luften som strömmar in i huset, när värmepumpensuger ur varm luft från huset

jag är nyfiken på hus & uppvärmnings system samt ventilations system i ditt hus i dag.
Jag har 150m2 enplanshus byggt 1990 med elpanna och FTX-ventilation med värmeåtervinning. Huset har 80cm isolering på vinden och 40cm isolering i väggarna samt treglas energifönster.

Jag vill dock tillägga att siffrorna ang effektförbrukning är framtagna genom att extrapolera energiförbrukningen från siffror uppmätta under varmare väderlek. Jag mätte energiförbrukningen för elpannan med separat elmätare under ett antal dagar och noterade dygnsförbrukningen och medeltemperaturen varje dygn. Jag gjorde sedan en trendlinje över effektförbrukningen vid olika utetemperaturer i Excel. Från detta fick jag fram siffrorna på ca 3,9kW vid ca minus 12. Jag har också fått offerter på olika alternativa värmesystem där fastighetens maximala effektbehov vid DUT -17 beräknats till 5,5kW. Det finns säkerligen felkällor i mina mätningar och beräkningar men de borde inte vara jättemycket fel.

Observera att beräkningarna har gjorts inklusive värmeåtervinning, men eftersom FTX:en existerar och inte skulle slängas ut vid ett eventuellt byte av värmesystem ser jag ingen anledning till att inte räkna med den. Det diskriminerar naturligtvis vanlig FLVP i mitt fall, men nu var det inte mitt hus som saken gällde. Jag ville mest påvisa att det finns hus som klarar sig ganska långt på 3,9kW, i mitt fall pga existerande värmeåtervinning.

En annan kommentar ang COP. Såvitt jag vet så är Thermia och Nibe hyfsat lika i fråga om besparingspotential och COP. Jag har fått tre olika bergvärmeofferter från olika leverantörer från Thermia som anger års-COP till 2,51, 2,58, 2,76. Om dessa siffror är sanna så verkar inte heller bergvärme vara något att skryta med med avseende på deras besparing. Den offert på 2,51 var iofs räknad på ett borrhål på 82 meter till en Thermia Diplomat 6 vilket jag anser vara för kort. Alla dessa tre offertlämnare har börjat våra samtal med att poängtera att bergvärme inte är lönsamt i mitt hus trots att jag idag värmer med elpanna. Men efter att jag ändå propsat på att de skulle göra energikalkyler har de gjort sådana åt mig.
 
jo 50 t skulle det bli det ska ju grävas ned slang och kopplas osv....priset mellan pumparna är ju inte 50 utan allt extra som tillkommer med en 495 så blir det så mycket.

Visst OM det bara hade kostat 15 så har jag nog köpt 495:an men det blir för mycket pengar med 50 dom kan jag nästan aldrig räkna hem.

Så det blir en 490 samt stödelda för min del.

Tack för alla svar

//Midsjö

Jag har även lite garage funderingar ...Om nån har synpunkter på det.

Eksjöhus vill ha 250t för ett på 49kvm. Om jag gör plattan med huset och köper en byggsats från björkliden tex..och sen lejer ut ihopsättningen så borde det bli biliigare än 250? Om nån har gjort detta så är jag tacksam för svar
 
50 låter ändå mycket, 16000 för uppgradering, 5000 för slangar och 6000 för grävning = 27000

Angående garage:
Jag gjorde plattan med huset och körde lösvirke 30 m2 för 104500 kr inklusive plattan, det ända jag gjorde var att hjälpa till med att bära upp takpannorna. Kolla med någon snickare vad han ska ha, ett ganska enkelt jobb som går snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.