Jo en annan snygg grej du kan göra om du tänkt använda 70 höga överskåp är att sätta dem något högre. Visst, du får en glipa iom att du tänkt återanvända kaklet. Men du sätter en grund hylla precis ovanför kaklet och målar glipan i en fräck (eller naturlig) färg.
Jag ska leta fram en bild. Känns mycket luftigt och ger dig en "prylhylla" typ för kryddor, äggtimer, snygga skålar, favoritkaffekoppen etc.
 
  • liten_hylla2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • liten_hylla3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • liten_hylla4.JPG
Avloppet går ut åt höger, så det är inget problem. Fläkten är inte heller något problem då det är kolfilter.

Köket som jag rivit ut var ett gammalt platsbyggt 50-talskök. Således ingenting man kan göra något av. Just nu har jag alltså byggarbetsplats i köket, men lyckas ha det i drift ändå med allt köksgeråd i skafferiet och spisen och bänkskivorna intakt. Tyvärr är det pengarna som bestämmer renoveringstempo men det är kul att ha något att pyssla med hemma, så jag kunde inte hålla mig från att riva det gamla köket. Således kommer grundarbetet bli väldigt bra utfört och sen kommer jag bygga köket stegvis. Ska dubbelkolla alla faktorer och tänka igenom allt innan jag bestämmer mig för vilken lösning jag väljer, men din lösning har väldigt många fördelar.

En nackdel jag lagt märke till är dock att bänken kommer gå nästan enda ut till dörren, vilket kanske ger en tång känsla prcis när man kommer in? Sen funderar jag även på skåpraden ovanför, vad är snyggast, att ha 30 cm så det inte går ända ut till kanten (som det ser ut att du har gjort) eller att ha 40 cm så att det överensstämmer med bänkskåpen? Väljer man att ha det olika, hur gör man då med kaklet? Alla som vill får gärna lägga sig i och kommer med egna ideer och synpunkter!
 
Vad bra med avloppet och fläkten!

Det stämmer att jag ritade in 40 skåp därnere och 30 däruppe. Mest för luftigheten och för att ge dig möjlighet till ett lådskåp. Vill du köra billigt så har ju inte IKEA lådskåp som är 30 breda. Jag tror nog att ett 40 brett väggskåp också skulle funka.
Vad gäller kaklet så är det nog en smaksak. Du kan ju kakla upp till lysknapp och så blir det ett naturligt bryt där ändå om du skulle köra med 30 uppe och 40 nere.
 
Kollade upp Epoq, men det blev tyvärr dyrare. Samma gäller för Pelly Industri. Var på IKEA igår och gjorde lite extrakoll och idag kommer en polare som är elektriker förbi och hjälper mig att flytta kontakterna som behövs.

Det blir skitbra det här! Får tacka för alla tips! Ska även räkna på hur det blir med hyllor under skåpen, det såg snyggt ut på bilderna!
 
Vad kul att du är igång nu. Missa inte att ta lite bilder så får vi se hur det fortskrider.

Och missa inte att kolla igenom fyndhörnan efter delar när du är på IKEA, du kanske kan fynda en lucka eller stomme där, nu när du är på stram budget. Bl a så har ju IKEA Kungens Kurva byggt om sin köksutställning nyligen, så det borde finnas en del på fyndavdelningen.
 
Har kommit en liten bit nu så jag tänkte uppdatera er med bilder. Just nu är det inte mycket till kök alls...

Tack för tipset om IKEA Kungens Kurva förresten, det sparade mig en tusenlapp! Hittade en av lådsatserna på fyndavdelningen, oöppnade! Sen blev det på något konstigt sätt 475 kr ytterligare billigare i kassan. Väl hemma upptäckte jag att dom missat att slå in en av skåpdörrarna. Låg vaken hela natten och oroade mig för att Mr. Kamprad inte skulle ha råd att köpa julklappar till barnen...

Med är också mäklarens bild som framställer det gamla köket ur sin absolut bästa vinkel. Hittade en rätt charmig genomföring för vattnet in till badrummet i ena hörnet. Bifogar bild på den också.
 
  • HPIM0087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HPIM0088.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HPIM0089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ljust kök!.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag fixat till bänkskivan, målat och ska förhoppningsvis kunna montera diskho och kakel idag! Var lite pill med att få bänkskivan att sitta snyggt i vinkeln, men köpte spännbeslag och "fräste" ur själv (var 2 v leveranstid för att fräsa ur hålen). Eftersom jag flyttat diskhon 30 cm räcker inte längre slangarna på blandaren. Var därför tvungen att förlänga vattenledningen. Blev inte lika snygga böjar som rörmokarna lyckas med, men jag vågade inte göra dom för skarpa med risk för att böja av rören.
 
  • HPIM0100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HPIM0101.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HPIM0103.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser jättebra ut! Ska bli spännande att se slutresultatet!
 
Hoj hoj!
Det går framåt med din budgetrenovering, men det ser ut att bli ett alldeles lysande resultat.
Berätta gärna lite om hur det gick att återanvända kaklet, mycket jobb?
 
Nu har jag bänkskivan på plats med diskho i. Eller ja, förutom en liten 40 cm-snutt på andra sidan spisen, men den är på gång. Jag har även målat och satt upp kaklet, men inte fogat. Det var en hel del jobb med att återanvända det gamla kaklet. Jag räknade ut att jag behövde 41 plattor för den nya delen. Det tog över 4 timmar att rensa dessa 41 st 10x10 cm plattor! Jag försökte först med skruvmejsel, vilket var mycket tidsödande. Sen försökte jag slipna ner fixet på baksidan vilket inte heller resulterade i något annat än massa damm överallt. Det slutade med att jag offrade min morakniv och skar loss fixet, vilket fungerade någorlunda effektivt.

Nu är alltså alla skåpstommar på plats, och bänkskivan är så gott som intakt. Det som är kvar är:
- Inbyggnad av kylskåp
- Uppsättning av väggskåp
- Lägga nytt golv
- Bygga om skafferiet

Det är alltså inte allt för mycket kvar! Dessutom kommer jag nu kunna använda köket utan problem!
 
  • HPIM0109 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HPIM0108 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HPIM0107 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HPIM0106 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HPIM0105 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HPIM0104 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Superbra jobbat!
Jag ser att du tom lagt bänkskiveskarven som jag ritat ut i mitt förslag, hehehe. Okej, jag vet det är en ren tillfällighet.
Jag ser fram emot slutresultatet. Ha en glad påsk!
 
Haha, ja, det är väl det enda logiska sättet att göra det på. Skulle se fult ut med en 30 cm stor bit på ena sidan. Annars har jag ju revolterat mot båda dina lådsatser och satt 30 cm utdragslådor längst till höger och vanligt skåp under diskbänken. Har också valt att öppna hörnskåpet från höger för att komma åt kastruller etc lätt från spisen, istället för till vänster för att underlätta diskmaskinsurplockning som du skrev. Kom fram till att det mesta i det skåpet diskas för hand i alla fall. Annars har jag väl litat ganska mycket på dig!
 
Det verkar inte vara någon upställningsplats till vänster om diskhon, var ställer man disk på tork?

Annars tyckte jag Hejdukförslag var bra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.