Har fått en överraskningsfaktura från min markentreprenör på material utöver det som ingår i avtalet för grundläggningen.

Det rör sig om material som använts under singlet under grunden på( 7.2x13.5 meter) samt runt om huset för vad jag antar vara för att göra det mindre kladdigt där snickarna springer runt.

Utifrån det som ligger runt huset skulle jag gissa på att det rör sig om 0-35 eller däromkring. Vad är rimliga priser på sådant grus?

Priset i fakturan jag fått är "Inkl grävmaskin-lastbil- manstid-hyra markvibrator" 250kr/ton + moms

Det sägs röra sig om ca 110 ton.

på fakturan refereras det till bif. följesedlar vilka dock ej fanns med. (jag har bett entreprenören återkomma med dessa, eller kopior härav)

Jag har en bekant som hävdar att de köpt liknande massor för bärlager i mindre mängd för 75kr/ton inklusive moms (dock utan transport). Är det ett rimligt pris eller har han gjort en kanondeal?
 
jag betalade också 75 kr (inkl moms) för sånt material.
att lägga ut sånt och padda det tar inte lång tid så det låter som överpris.
men, det beror på transportstäckan. Hur lång var den?
 
Det vet jag faktiskt inte. Det är ju en sak som jag skulle kunna fråga honom. Jag vet att han kört andra fyllnadsmassor (5 lass för 4.5h a 540kr+moms) åt mig från en schaktfirma som tog 600 kr lasset för leverans till mig.
Ett lass är det typ 10kubik? = > 15 ton?
 
jag köpte 0-150 som bärlager till väg en gång.
Fick 36,8 ton utkört på lastbil med släp i en vända.
någon sa att en kubik är cirka 1,6 ton för sån storlek.
 
  • Gilla
Jens ekegren
  • Laddar…
1.6-1.8 ungefär
 
Tusen tack för er hjälp. Det känns bra att ha lite på fötterna när jag ifrågasätter min entreprenörs pris.
 
Det är ju en väldig skillnad på det som är inte ens levererat (75 kr/inkl. moms är nog rätt normalt för en småkund lite beroende på var man bor och när detta skedde, skulle t.o.m. kunna vara dyrt.) 250 med allt arbetet du beskriver är ju ungefär lika svårt att bedöma utan att veta alla variabler men det är nog rätt +- 50 spänn. Fast entreprenören bör ju kunna veriefera med trp. sedel el. likn.
 
Jag tror 250 inkl moms är ett nromalt pris. Då ingår transport utläggning och packning. Fyllde själv med 320 ton grus.

110 ton är packat 34 m3 ca, att tänka på när du undrar hur mycket som gått åt. Tog de ej upp innan att det kommer dra över lite?
 
  • Gilla
kolingn
  • Laddar…
Nope, hela den här grusposten var en överraskning för mig. Jag frågade vid ett flertal tillfällen efter något skriftligt om de markarbeten vi pratat om utanför det som ingick i avtalet som husförsäljaren hjälpte oss med (platta och 60cm ner och dränering etc i ett grusfyllt schakt en meter ut från plattan). Naiv som jag var bråkade jag inte mer när markentreprenören sa att det inte behövdes och trodde att kommunikationen från honom skulle förhindra sådana här överaskningar.

När KA och jag kikade på shaktbotten var den 60cm under färdigt golv längs ena långsidan och ca70-75 längs andra. Underlaget i sand,silt,sten, morän. Jag fick insistera på geotextil då entreprenören menade att underlaget var så bra att det inte behövdes.

110 ton ner till 34m^3? Jag har hört siffror mellan 1.3 och 1.8 ton/kubik opackat och då ska man packa runt en faktor 2 för att komma ner i 34m^3. Kan det stämma?
 
Jag har råkat ut för samma sak och håller också på att försöka avgöra om fakturan är rimlig.

På min faktura står det inte annat än pris per ton för fyllnadsmassor (176 kr/ton för makadam 4/8 mm & 200 kr/ton för bärlager 0-45) vilket är ett överpris men då ingår frakt, grävning & packning. Dock står det inte ett ord om hur stor yta de fyllt, hur djupt de grävt, om de lagt duk under, etc.

Jag har begärt att de ska lämna uppgifter på att ovan så att jag kan kontrollräkna (och kontrollmäta ytan som de hävdar att de berett). När jag fått uppgifterna så kan jag redovisa dem här...
 
Jag väntar fortfarande på att få se fraksedlarna för mitt grus och jag skall också till att be att få en bättre specificerad faktura innan jag betalar något.

Det känns det som man har all rätt att kräva. Att betala en faktura på tiotusentals kronor (35 i mitt fall) utan att förstå den finns inte på kartan och det borde ligga i säljarens intresse också att jag förstår den.
 
110 extra "spök-ton"... Ja, kräv att få se våglapparna...
250+moms är lite dyrt...

Mitt anbud ser ut så här:

Grovschakt för husgrund:
212 m2 á 42,20 = 8 946:-

Fylle 0-150 (tomten sluttar)
300 ton á 141,00 = 42 300:- vältat och klart inkl, transport, traileravgift mm. Regleras mot våglappar.

Grundläggning
161 m2 á 1000,00 = 161 000:- (Byggyta 161 m2)

Tot
212 246:- ( 265 300 ink. moms)

I anbud ingår:
VA-service, med stam lagd i grunden, max 24 m.
Drän- och dagvattenledningar med dränbrunn, spolbrunn och stenkista.
Grundläggning med 20 cm 0-90, 20 cm 16-32 och avjämning med 5 cm 5-8.

(Här gjuter huslev. plattan.)

Återfyllning med 16-32 närmast grund samt 0-90 till 1 m utanför husliv.
Tomrör för el- och tele, max 24 m.
Grovplanering till 3 m utanför husliv med bef. mtrl.

Tillkommer gör anslutningsväg. Uppskattad till ca 7 500:- (schaktarb. + mtrl)
Inga andra överraskningar...

Vad tror ni? Ok?
 
Här är några siffror som jag har betalat för lite grus

EU sand 28,26 ton inkl frakt 6020:-
Tvättad singel 30,3 ton inkl frakt 4216:-
0-8 sand 44,7 ton inkl frakt 4626:-

Dessa priser är plus moms.....Sträckan som dom körts är ca 1,5 mil (tror dock att det sades 500 kr per lass och det vart 3 vändor)
 
Jag ska beställa grus till min parkering jag grävt upp intill graget. Ca 40 kvm yta och jag räknar med att lägga ca 15cm grus på. 6 kubik grus behöver jag om jag räknar rätt. Hur mycket är det rimligt att jag betalar för ett sådant lass som bara ska levelaeras och tippas av på uppfarten? Jag har en stenkross bara 1 mil från mig där jag tänkte beställa på måndag.

Mellan tummen och pekfingret?:surprised:
 
MickeK skrev:
... och jag räknar med att lägga ca 15cm grus på...
En liten fundering bara. Ska du BARA ha 15 cm grus? Hur tunga fordon och hur ofta ska ytan användas? Ska du ha din bil där eller är det en uppställningsplats för din traktor/lilla lastbil?...och vilket grus då? Inga funderingar kring förstärkningslager (det nedersta lagret om du har tunga fordon), bärlager (15-20 cm räcker om du inte kan/orkar titta i dimensioneringstabeller) och slitlager (5-10 cm beläggning)?

jaja... lite 0-16 "grus" som slitlager funkar ju alltid... runt 150:- / m3 plus moms (för de flesta krossmtrl). Har du tur så får du på 10-12 m3 på ett flak så ditt önskemål om 6 m3 är no problemo.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.