Jag beställde en garageinfart till huset jag håller på att bygga, och eftersom det nu är en massa problem med bygget så kommer jag att följa upp var enda skruv och planka.

Till garageinfarten behövdes:
  • 120 ton makadam 4/8 mm á 176 kr/ton
  • 55 ton bärlager 0-45 á 200 kr/ton
Totalt 40 kkr, vilket inkluderade frakt, grävning & utjämning - men dock inte bortforslande av överskottsjorden.

Jag tvivlar inte på att det behövdes så pass mycket, då det är skånsk gegga runt huset, men jag undrar ifall priset är rimligt?
 
Jag har precis låtit mina grundkillar fixa till vår garageuppfart så att den är klar för asfaltering alternativt stenmjöl+sten. Hur mycket makadam och bärlager det är har jag dålig koll på (Var en hel del i alla fall när jag stod och tittade på). De grävde ur och la duk längst ner. Schaktmassorna ligger dock kvar på tomten ett tag till. Totalt 100 kvm, kostnad 20 700 kr.
 
Finns ett småländskt entreprenadföretag som har en "webshop"
Räkna där lite grand på ton o priser http://www.grjab.se/
Så får du ett hum över prisbilden.
 
Tackar för tipset! Det var en mycket bra sajt eftersom det gick att inkludera fraktkostnaden, så nu vet jag att de tog ca 7000 kr för grävning och beredning.

Nu väntar jag bara på uppgifter om hur stor yta de anlade och vilket djup de grävde ut till, så att jag kan kontrollräkna volymen. De har använt 110 ton makadam (som ingick i huset) till husgrunden så jag vill kontrollera att de inte tagit av mina 120 ton för att dryga ut det som ingick...
 
Det var samma uppfattning jag fick när jag fick min dåligt specificerade faktura, att det föreföll som om mark/grundentreprenören skickat en faktura på grus som använts till delar av grund/markarbetet som jag redan betalat i en annan post.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.