Får olika bud från olika håll. Hus från -64 med källarplan som vi håller på att inreda. Ingen fukt i källren, mycket låga värden vid besiktningen. Färgen har släppt lite på ett ställe i tvättstugan (ett par dm), men vad jag förstått kan det lika gärna bero på värmeskillnader...? Vi hade tänkt att dränera och har lagt undan pengar till det, men får höra att det är dumt och onödigt att göra om en dränering som verkar fungera bra.
Alla granntomter sluttar ner mot våra plana tomt och vi har regniga dagar sjöar på baksidan.
 
Man kan nog lugnt säga att det dräneras för mycket här i världen. Tål verkligen att tänka på om det är värt det

Vi hade en situation liknande er och bestämde oss efter en hel tänkande ändå för att dränera. Vi baserade valet på att:

-Vi ville använda källaren till annat än bara källare (kontor mm) och därför värma upp utan att elda för maskarna (eller vad man säger när det gäller mark)

-Vi ville anlägga trädgård och gångar och inte i efterhand tvingas gräva upp och förstöra allt om dräneringen skulle försämras med tiden.

-Vi är serierenoverare och gör hellre en grej för mycket än en fölr lite

-Vi trodde inte det skulle vara så arbetsamt. Boy were we wrong (men det berodde mest på att huset ligger på en sluttning och grunden är gjuten på berg)

-h
 
Om ni nu börjar använda källaren som bodel kommer ni tillföra fukt på insidan, den alltid går mot kallare trakter.
 
Om det inte är värre än att lite färg släppt så är det nog ingen fara. Antagligen är det målat med nån plastfärg, då är det värt ett försök att få bort färgen, laga eventuella skador och måla med en genomsläpplig färg typ silikat innan ni ger er på att gräva upp. Det tar längre tid och är jobbigare än man tror med att gräva och dränera runt ett hus.
Som ovanstående skrev så dräneras det nog för mycket här i världen.
 
Tegelhuset - Du har idag en dränering som är 44 år. Tycker instinktivt att du skall ta dig en ordentlig funderare. Visst är det mycket jobb och kostsamt, men, ställ det i relation till de slantar du kommer att lägga ner på projektet som om du har otur delvis blir bortkastade. Tycker inte det låter bra när din tomt får vara uppsamlingsplats för grannarnas dagvatten. Finns det inga diken emellan tomterna? Du borde kolla så att tomten (marken) lutar från huset.
 
Hej,

Vi har haft liknande funderingar! Vårt hus är byggt -37 och sen har det dränerats om för ca 30 år sedan. Dock är klimatet i källaren ok, men kan säkert bli bättre. Besiktningsmannen tryckte en del på att vi borde dränera om, han fick oss att lova att åtminstone inte börja renovera ngt i källaren (hobbyrum samt tvättstuga/badrum) innan vi gjort om dräneringen så vi inte kastar pengar i sjön ifall dräneringen slutar fungera helt snart.

Men, har oxå fått kommentarer på att vi inte skall slänga bort pengar/jobb om det inte märks tydliga problem, så visst man funderar ju! Nu har vi valt att strunta i våra vänner och istället köra på de professionella råden, det blir ju inte roligare att dränera ett annat år, samt att vi skall bygga uteplats och inte vill göra om den om några år!

Så, fundera på: om ni ändå måste dränera om innan ni skall flytta därifrån, varför inte ha det gjort så snart som möjligt innan ni blir för gamla och trötta?! :)
 
Precis, har ni inga problem så verkar allt vara lugnt, MEN...

1) Ska ni använda utrymmet som boningsdel så blir det snart problem.
2) Ska ni riva i trädgården så är det bra tillfälle att dränera om innan.
3) Är huset från -64, och ej omdränerat sen dess... En dränering håller i snitt i 30 år. Den kan, som eran kanske gör hålla än.
4) Ett omdränerat hus spelar mindre roll, visst det är bra, men du får inte "tillbaka" din 50-100 tusen i en husförsäljning. Jag har talat med mäklare själv i den frågan.

Inte blev ni klokare på detta heller...

/Johan
 
Något som jag tycker missas i detta är att många hus inte behöver ha en fullt fungerande dränering då huset står på sådan mark som sköter detta i normala fall. Inreder man då källaren utan organiska material som klarar lite fulk är man säker. I månag fall är det däremot vettigt att "dränera" eller egentligen isolera och få en bra mycke bättre inomhus miljö och uppvärmning.
 
om man inte har behov av att isolera källarväggar utvändigt och inte har tydliga fuktproblem så är omdränering onödig, tycker jag. Man kan ju få en stabil husgrund ur balans om man är bara en glad amatör med stora muskler :). Då är det enkelt att gräva ett håll med en spade men ej så enkelt att bedömma konsekvenser. Ett danskt tegelhus blev till en hög av tegel efter en utgrävning av källare . Känner ej detaljer men det gick snabbt. Människor kom ej till skada men inget ur huset hann dom bära ut .... dom hann ringa polisen att husväggen spricker ....
gaia
 
Ursäkta att jag stör i tråden, men vi har lite samma fundering... Huset byggt 1960, står fint på typ rullstensås, således naturligt väldränerat. Inga bekymmer inomhus.

Till frågan; kan man dränera lite i taget??

Ämnar gräva upp framsidan för att lägga nya plattor, gångar och rabatter i sommar, och har då tänkt att det kanske är dumt att inte lägga lite isolering/dränering längs källarväggen när man ändå är i farten.
Men för den skull (heter det så?) vill vi inte gräva upp hela trädgården, eller ge oss in i grannens trädgård för att gräva upp den sida som vetter mot hans tomt (kedjehus). Är det dumt att inte göra allt på en gång, eller dummare att låta bli att göra något alls när vi ändå gräver?

/Elin, villrådig i dräneringsdjungeln
 
Ursäkta att jag stör i tråden, men vi har lite samma fundering... Huset byggt 1960, står fint på typ rullstensås, således naturligt väldränerat. Inga bekymmer inomhus.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Har man byggt på toppen av rullstensåsen, så är risken minimal, att grundvattnet skall trycka upp mot huset. Men en bit längre ned längs sidorna på åsen, så är risken lika överhängande som på många andra ställen, vad gäller fuktskador. Vatten som kommer ovanifrån, tar också sina egna vägar på väg ned från åsen. Har någon då placerat ett hus där, kan detta bli en samlingspunkt för regnvatten, innan det tränger ned i stenmassorna, och det kan ta lång tid, på sina ställen, med så högt grundvatten vi har nu.
 
Gaia: utgrävning av källare torde inte kunna jämföras med en dränering. -:)

kloka_elin: Svar på din fråga. Ja, man kan mycket väl ta en sida i taget.
 
JanneL...
Det första som slog mig... OJ, vad mycket merarbete det blir! Det andra som slog mig... OJ, vad otroligt mycket merarbete det blir! Det tredje som slog mig... OJ, jag måste förvarna stackars "kloka_elin" och alla andra så de inte går på en nit.
Eller... Jag förutsätter att man gräver upp den sidan som ligger lägst och framför allt närmst befintlig brunn för att kunna ansluta dränröret dit. Men vad jobbigt ändå att gräva upp runt hörnet när det är tid för nästa sida efter ett år eller så... det kommer att rasa ner en massa massor som vid första gången återfylldes och lades tillrätta. Ett antal kubik som man får arbeta med två gånger. Och sen runt tredje hörnet, tredje gången alltså, åter samma visa... Så, efter det fjärde hörnet funderar man på hur mycket fylle som man grävt i onödan. Hus med vinkel?... Grattis, 6 hörn!!! Eller hade du tänkt sätta upp spånt allt eftersom man gräver sig ner.
Du får hemskt gärna förklara arbetsgången, jag kanske inte har tänkt på att man kan göra så här... Har jag missat något? Eller menar du att man dränerar/isolerar om grunden på något annat sätt?
Det kan kanske locka fler kunder att dela upp dräneringskostnaden på fyra mindre delbetalningar som sträcker sig under flera år. Tanken är ju klockren om man tänker efter. Kanske...

Eller...

Verkligen otroligt nyfiken... ;-)

JEGS
 
YES JEGS!
Du har rätt! F..bannat korkat! Visst, det går att ta en sida i taget, men, det är nog inget man skall rekomendera. Åtminstone inte att ta en sida varje år. Det är även riktigt som du påpekar att man måste veta var man skall börja.
Har själv mer eller mindre ofrivilligt provat att ta en sida i sänder (samma år). Det var inte meningen att det skulle bli så, men det regnade så in i baljan så det rasade igen. Fick då koncentrera mig på en sida i taget. Vädrets makter råder man inte över. När en sida var klar fick jag gräva upp nästa igen. Är det det som kallas gediget arbete? -:) Fy fabian va tungt!
Ett dräneringsarbete bör naturligtvis helst göras klart samma år. Att en ny dränering kostar kan vi nog vara överens om. Att delbetala kalaset hade jag inte ens tänkt på. Tycker det blir nog dyrt ändå. -:)
 
hehe, men du fick lite träning och motion... ?! Fast det "roliga" i kråksången: Varför rekomenderar du då att man man kan mycket väl ta en sida i taget?:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.