Dock så är jag anställd men vet att dyraste timpengen firman fakturerar är 750kr/tim+m och då är det med fullt utrustad servicebil, är servicetekniker och jobbar med entreprenadmaskiner, sen har vi även en riktigt stor verkstad med en massa rejält dyra specialverktyg, tror inte att en röris behöver samma uppsättning verktyg och lokaler m.m.
Vi har även svetsar m.m. i bilarna som tydligen skulle kosta skjortan enligt vissa, både gas och pinne, sen bara därför så har vi elverk och tryckluft.
28000kr för en rörpress? Bara en liten sketen tryckmätare med div nipplar kostar ju en bit över 50000kr! Sen har även vissa av oss AC-utr med mera och den är inte gratis. Eller bärbar dator med program för att programmera maskin ECU:er.
 
Betänk också att staten tar en stor del av pengarna en hantverkare drar in. Man kan aldrig säga "ja men jag har bara 120 spänn i timmen och han tar 400". Många sätter lika mellan dessa och glömmer att staten ska ha minst första 36 minutrarna av varje timme som hantverkaren jobbar. Så i många fall är det så att de dyra priserna beror på att många ska kunna gå och slå dank.
 
Inbillar mig att alla priser, oavsett bransch beror på tillgång och efterfrågan. Rörisarnas priser är inte höga pga ett de måste fakturera det aktuella beloppet för att gå runt. De gör det för att de kan. Vi har sett det förr och vi kommer att se det igen.
 
ja jämför med tex bilprovningen, advokater, tandläkare...
 
joflopp skrev:
Inbillar mig att alla priser, oavsett bransch beror på tillgång och efterfrågan. Rörisarnas priser är inte höga pga ett de måste fakturera det aktuella beloppet för att gå runt. De gör det för att de kan. Vi har sett det förr och vi kommer att se det igen.
Jag tror att det är mer komplicerat än så. När en röris gör en offert så gör han en bedömning av vad kunden förstår. Timpriset förstår alla kunder så det hålls lågt. Prislista på material presenteras inte. Har inte kunden koll på priser så kan man istället säga en rabatt i form av procent på en obestämbar prislista. Procent fattar också alla kunder.

Skillnaden de senaste åren är att det - tack vare internet - blivit lätt för kunder att kolla upp priser på delar.
 
Snailman
Plus att det är väldigt enkelt att beställa på internet, jag minns knappt när jag köpte tex hemelektronik i en vanlig butik sist... Det jag vill ha brukar ju inte ens finnas i de lokala butikerna.

Detta handlingsmönster smittar ju lätt av sig på andra prylar med högt pris i förhållande till volym.
 
tio_Pepe skrev:
Jag tror att det är mer komplicerat än så. När en röris gör en offert så gör han en bedömning av vad kunden förstår. Timpriset förstår alla kunder så det hålls lågt. Prislista på material presenteras inte. Har inte kunden koll på priser så kan man istället säga en rabatt i form av procent på en obestämbar prislista. Procent fattar också alla kunder.

Skillnaden de senaste åren är att det - tack vare internet - blivit lätt för kunder att kolla upp priser på delar.
Plus då fenomenet "ja duvet såna här gamla splintfasrör kan börja läcka näsomhelstbaraattbytavettu!!"
Man byter gärna friska delar för det är ju på materialet man tjänar pengar, och med en okunnig (och gärna lite ängslig...) kund är det lättare.
 
sen är det ju dyrare för en vs:are att köpa matrialet vvs:arn köper ju inte in 1000 grenrör påengågn som rinkeby rör kan göra och ju mer du köper desto bätre pris styck på sakerna får du
 
oavvs skrev:
sen är det ju dyrare för en vs:are att köpa matrialet vvs:arn köper ju inte in 1000 grenrör påengågn som rinkeby rör kan göra och ju mer du köper desto bätre pris styck på sakerna får du
Ungefär som att man får en beställning på byte av wc stol lämnar ett pris och får det accepterat efter att arbetet är färdigt kommer kunden med ett reklamblad från bauhaus där en wc stol har halva priset och är flyförbannad.
Men missar att i den informationen finns inget om att det inte ingår ny cisternventil eller övrig mtrl eftersom gammla anslutningen ej ingår samt manschett och sittring.
men gillar man internet eller storvaruhus köp själv och byt själv.....
 
Vissa grejjor är dyrare för VVsaren att ta från grossist än vad det kostar för oss att köpa från rinkaby. Har själv sett prislistan med de priser de får. Men en VVSare kan ju inte sitta och kolla runt efter billigaste priset heller så antigen fixxar man prylarna själv eller så ber man om tjänsten. Fråga innan är ju alltid det bästa. 5000:- bytt och klart och man accepterar det så är det bara att lida och tiga eller ta in annan offert. Men som tidiagare sagt det är on om VVS folk därav priserna.
 
Min snickare som jag anlitat under några år till och från tog senaste gången (juni 2007) 412.50 SEK inkl moms / arbetad timme. De är 4 st i företaget, har två bilar och den normala uppsättningen verktyg - dock inga avancerade sådana då de i såfall hyrs. Det senaste jobbet var på 61 h och mtrl för några hundra - de (två denna gång) tjänade alltså bara på arbetet. Hur kunde de det?

Förut när det var större arbeten på huset och mtrl ingick la han på 5% på priset han fick betala - jag fick kopior på hans inköp!! Vid mindre jobb med mtrl lägger han på 10% på mtrlpriset han betalar. Om han för en klumpbonus varje år på det han handlar vet jag ej eller om det är "blufffakturor" jag får kopior på vet jag inte heller, men priserna är normala i alla fall. De gånger jag kontrollerat tidsåtgången har det stämt ganska bra - jag har allstå i princip bara betalat för tiden han/de varit här och arbetat.

Han gör kanske inte perfekta jobb (jag är petig), men han är ärlig och jag rekommenderar honom och själv alltid anlitar honom när något behöver göras.

Jag är medveten om att det inte går att jämföra en VVSare med snickare rakt av men skillnaderna är ju inte så där ofantilgt stora som vissa vill göra gällande här tycker jag.

Tack och lov har jag gjort det mesta av VVS-installationerna själv. Köpte för övrigt en gassvetsutrustning, 2 x 5 liter med komplett med munstycken och andra tillbehör för 2000:-. Hantverkare måste ju inte köpa nytt - det gör ju inte ens stora företag!
 
kan man inte konkurera med rinkabyrörs priser så har man fan så dåliga inköpspriser jag debiterar 370kr/tim +12 procents påslag på mina inköpspriser å de lever man gott på
 
hos en grossist där jag handlar allt möjligt så är mina vvs-priser oftast högre än rinkabys, och tom högre än clas o. när jag nämner det så prissätts artiklarna manuellt "ner" till tex r-rörspriser. nu har väl iofs en vvsare bättre rabatter än jag som mest handlar elmtrl. ibland när kunden själv köpt matrl. så kan det om det inte är en kunnig kund, blivit fel matrl- som tex ojordade istället för jordade uttag, då måste man dit en extra gång för att tex komplettera med 3 uttag i ett rum, i sådana fall kanske det inte blir billigare att kunden själv handlar. sen så finns det åxå många kunder som klarar av att själv köpa rätt grejor. och tex armaturer är ju svårt att välja ut åt någon annan....
 
tio_Pepe skrev:
Jag tror att det är mer komplicerat än så. När en röris gör en offert så gör han en bedömning av vad kunden förstår. Timpriset förstår alla kunder så det hålls lågt. Prislista på material presenteras inte. Har inte kunden koll på priser så kan man istället säga en rabatt i form av procent på en obestämbar prislista. Procent fattar också alla kunder.

Skillnaden de senaste åren är att det - tack vare internet - blivit lätt för kunder att kolla upp priser på delar.
Jag tror faktiskt inte att det är så värst mer komplicerat. Vad är det som renoveras mest just nu? Kök och badrum. Det läggs ner miljoner på att lyxa till det i hemmet, kolla bara badrumstråden. Följdaktligen är rörisar, plattsättare och i viss mån elektriker de som får mer att göra. Kan man välja och vraka bland kunderna så sätter man pris där efter. Svårare än så är det inte. När konjukturen sjunker, ja då får de ta hand om sina kunder för att få några - då är det kunderna som kan välja bland hantverkarna, inte tvärtom.
 
joflopp skrev:
Kan man välja och vraka bland kunderna så sätter man pris där efter. Svårare än så är det inte. När konjukturen sjunker, ja då får de ta hand om sina kunder för att få några - då är det kunderna som kan välja bland hantverkarna, inte tvärtom.
Visst fast det finns ju två sätt att sätta höga priser. Man kan vara ärlig och ange en hög timkostnad, eller också kan man bluffa med materialpriserna. Den senare kategorin får kunder som inte kollar upp litet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.