Jag har försökt söka i gamla trådar men inte hittat nåt vettigt svar på min fråga så därför startar jag en ny tråd...

Förutsättningar: jag har köpt en bostadsrätt som jag håller på att renovera/snygga till litegrann. Det är ett radhus/parhus med tegelfasad och 2 våningar. Det är byggt 1990-91 och grunden är betong och uppvärmningen fjärrvärme.

Nu till min fråga: vi ska ha klinker i hallen (16 kvm) och först hade vi inte tänkt ha golvvärme men jag börjar undra om det kommer att bli för kallt på golvet... Vad finns det för olika lösningar på golvvärme och vad kan det tänkas kosta om man gör så mycket som möjligt själv? Jag förstår att det är svårt att ge exakta kostnadsförslag men själv kan jag inte ens gissa... Går det att få till vattenburen golvvärme till enbart hallen för 5000:- ? Jag vill ju såklart helst ha golvvärme men kostar det mer än 5000:- så blir det nog inget för det är så mycket annat man vill göra...

Mycket tacksam för svar!!!
 
Finns det slingor i hallen redan? Annars är det enklast att lägga elvärme. Det är en matta du lägger under klinkers och du kan göra allt själv om du är händig.
 
Idag ser det ut så här (tror jag): betong->spånskiva->plastmatta

Inget förberett alltså vad jag vet. Jag räknar med att slita bort spånskiva och plastmatta för att lägga klinker.

Är det inte dumt att lägga elvärme på en såpass stor yta som 16 kvm när man redan har vattenburet system för övrigt?
 
Om du har en vattenburen element i hallen kan du lätt göra om det till vattenburengolvvärme.

Jag skulle ta bort platmattan och spånskivan.
Lägga golvvärmeslingor kopplad till elementrör.
Spackla och lägga klinkers på.

Har du redan fjärrvärme och vattenburet är det, ekonomiskt sätt billigare att ha vattenburengolvvärme än att ha el-golvvärme.
 
Ja det finns ett vattenburet element i hallen. Det låter ju bra, då kvarstår bara gissningen om priset?
 
...fast nackdelen är ju att elementen stängs av på sommaren och klinkers är kallt nästan jämt... Nåja, bara så du tänker på det. Själva golvvärmen borde flera kunna svara på kostnader då många lagt ner det i sina hus. Silvan verkar tydligen många köpt sin slag hos.  

Om nu inte vattenburet är intressant så kan du ju lägga ett lågeffektselvärmegolv för att bara få lite mysvärme för fötterna. Det bygger mycket mindre också pga att tråden är mycket tunn. Det enklaste är väl om du åker till några byggvaruhus typ Silvan, Bauhaus och kollar vad de har för ngt. Thorin&Thorin är ju ett känt märke...
http://www.thorin-thorin.se

Det kan ju också vara på sin plats att lägga någon frigolit under värmen så du inte värmer upp hela bjälklaget.

I vår förra lägenhet lade vi T2-Quicknet i hallen. Mysvärme endast.
 
Sammanfattningsvis: Lägg aldrig klinkers utan golvvärme....sen om det är el eller vattenburet, det beror på förutsättningarna....
 
golvvärme i hallen är kanon.

leran från ungarnas stövlar torkar under bolibompa och kan sopas bort
 
En fråga från en golvvämenovis: Går det inte att ha både el och vattenburet? Kör vattenburet på vintern oc el på sommarn? Ok, det bli dyrare, men det blir billigare drift på vintern och varmt golv på sommarn.
 
Ok, nu har jag förstått att alla tycker att man ska ha golvvärme (vilket jag redan visste innan :) men fortfarande: PRISET? Jag är inte gjord av pengar, 5 papp kan jag tänka mig men sen vette tusan om man inte får ta tofflor.
 
Jag tycker varken att du ska ha klinker eller golvvärme. :) Jag var bara nyfiken på om man kunde ha både elslingor och vattenburen värme i samma golv.
 
Bob_the_builder
16 m2 golvvärme under 5000 blir nog svårt men möjligt om du gör nästan allt själv, det är i alla fall min spontana bedömning. Ska du ha vattenburet måste du ha en liten shuntgrupp, tex Wirsbo push 20 (2420 kr på Rinkaby rör), sissådär 60 m slang (1000 kr på samma firma), lite förläggningsmaterial, ett antal cellplastskivor som är urspårade för slangen (vet jag inte vad de kostar, men troligen en hundring kvadraten eller så). Säkert lite annat smått och gott också.

Ska du ha elektrisk golvvärme så kan du köpa ett färdigt paket på något byggvaruhus. Då ingår det du behöver, matta/kabel + termostat. Dock måste anläggningen kopplas in av en elektriker och ett elektrikerbesök kostar alltid minst en tusenlapp (erfarenhetsvärde... :))
 
Intressant!

Då låter det ju ändå inte helt omöjligt. Kanske mer rimligt med 5 än med 10 papp iaf. Sen om man kanske struntar i att ha värme under trappen där man ändå aldrig går så kanske det bara blir runt 10 kvm och då kanske man kan få ner det runt 5000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.