Jag håller på att planera en köksrenovering och har idag ett stort problem. Nämligen att ovanför spisen sitter en utav världshistoriens fulaste fläkt, en Bacho Minimaster.

Det jag funderar på att göra är att ta hela fläktpaketet och flytta 2-3 meter och sätta det i ett skåp i tvättstugan. Låta den gamla fläkten sitta där medans jag vill dra en ny fläktkanal från en ny köksfläkt ut genom väggen, in i mitt förråd och rakt upp genom taket. Helt separera köksoset från övriga ventilationen.

Några saker jag undrar över är:

Vad kostar det att dra en ny kanal ca 3-4 meter? (Gör det själv)

Kan man sätta fläkten i tvättstugan istället? Det finns frånluft från båda badrummen och ett i tvättstugan.

Finns det bättre sätt att lösa mitt problem? (Ny extern fläkt i klädkammare, vind etc? Isf Kostnad?

Kan man skippa den fläkten helt och stoppa in en Luft-Luft pump istället? (Jag har idag en helt öppen planlösning på nedanvåning förutom badrum och tvättstuga. Ovanvåning med 3 sovrum och badrum.
 
Börjar från slutet med dina frågor.

En Luft/Luft-pump har du för att få värme inte ventilation, alltså kan du inte ersätta ditt ventilationsaggregat med en sådan.

Du kan byta till ett helt nytt aggregat med samma funktion som din gamla Minimaster, men sådan aggregat kostar en slant (cirka 15.000-25.000 beroende på modell).

Tänk på att det är inte bara 1 kanal till aggregatet, det är 4 stycken (tilluft, frånluft, avluft, uteluft). Kanske kan någon kanal ta en annan väg in/ut.

Nu gav jag dig säkert mer huvudbry ;)
 
Tackar för detta, jag behöver alla tips jag kan få.
Jag har nu kommit fram till att jag inte bara tycker att den är ful utan att jag hatar den. Ska snart lägga mig och sova och i vanlig ordning luktar det bacon i alla rum efter middagen :mad: Hahaha... Den måste ut!
 
Men oavsett hur många kanaler det är till/från fläkten så borde man ju kunna flytta skiten 1½ meter vänster. På nåt sätt dra en förlängning på alla kanaler alt dra en ny ut genom väggen.

Jag har konstnärat lite i paint för att visa hur det ser ut nu och hur jag vill att det ska vara...
Vad skulle detta kunna kosta? (Exklusive ny fläkt, här kan det ju variera oändligt)

Jag har sökt på alla andra forum men inte hittat ngt om priser för en flytt, bara nya system, vilket verkar onödigt i mitt fall.
 
  • Kök före.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att flytta själva minimasterns kan du till största delen göra själv, bra mycket billigare än att hyra in hantverkare till det. Att be någon räkna exakt vad det kan ta att flytta ett aggregat så lär du inte hitta.

Läs gärna lite i olika trådar om problemen med att dra ut imkanalen från din köksfläkt genom ytterväggen.
 
Jag har oxå en gammal minimaster. Ska du flytta på den så gör du klokt i att investera i ett nytt aggregat. Det finns ersättare både från Fläktwoods och Flexit som passar på samma plats. De modernare har mycket bättre evakuering av spisoset än den gamla reliken från Bacho och det finns flera ilika kåpor att välja på. Dessutom börjar det bli ont om reservdelar till minimaster.

Alternativt flyttar man hela aggregatet till garage eller tvättstuga, men då måste du dra om kanalerna. Du har förmodligen 100-rör till alla frånluftsdon, det bör du dimensionera upp till 125 mm om du ämnar ansluta ett nytt aggregat till ett gammalt frånluftsdon. Dessutom måste du ordna så att tilluftskanalen nås från den nya placeringen, likaså anslutning till avluft och uteluft.

Allt detta har gjort att jag lagt mitt projekt i malpåse... Jag väntar tills minimastern drar sin sista suck. Sedan blir det förmodligen minsta motståndets lag och jag skaffar ett ersättningsaggregat, antingen:

Flexit K3, eller
Fläktwoods RDKG eller RDKR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.