Hej!

Väldigt ny på detta med fjärrvärme och flyttar snart in i nybyggt radhus anslutet till fjärrvärmenät.

Fick nyss avtalet och reagerade lite på energiavgiften:

103,36 öre/kWh (!) , fast avgift 2600kr/år

Inklusive skatter och moms.

Tycker det verkar väldigt högt, eller?

Nu har vi ju inget val utan får bita i det sura, men det vore intressant att veta vad andra betalar...

/ 70-talisten
 
Hej,
vi ska bygga i Bara (1 mil öster om Malmö).

Enligt Eons prislista ska vi betala 3500kr/år och 55öre/kWh.

Se även i följande länk så hittar du Eons priser över hela deras distributionsnät.
http://www.eon.se/templates/InformationPage.aspx?id=79311

I vårt fall ingick anslutningsavgiften i tomtpriset.

mvh
 
tjena, drog in fjärrvärme för fyra månader sedan och betalade en engångskostnad på 135000:- där efter 0:- i fastkostnad och 41öre / kilowatt.
sedan finns det 3 olika paket till som ser ut ungefär så här,

P1 = okr i insats 700:-/mån + 67 öre/kwh

P2 = 44000kr i insats 265:-/mån + 65 öre/kwh

P3 = 85000kr i insats 130:-/mån + 52 öre/kwh

Så såg det ut när vi tecknade oss för fjärrvärme från Borås energi, (jag har för mig att dom höjt priserna lite sedan dess)

Mvh Fredrik
 
Hör med Dalkia om det är de priset som kommer att gälla er framgent också?

Vi som bygger hus i Etapp II av boängsåsen har blivit lovade en sänkning av fjärrvärmeavgiften till 75 öre/kWh ifall vi var mer än 15 hushåll som anmälde innan utgången av november 2007(tror jag det var) att vi skulle ansluta oss under 2008. Vi lyckades skrapa ihop 16 anmälningar. Det sades då också att prisändringen skulle bli att gälla även tidigare anslutna efter att dessa 15 anslutit sig (det var ju inte tal om att göra någon specialdeal för oss som anslöt oss längs åsgatan). Det sades inget om någon åtskilnad mellan radhus/lägenhet/villa vad jag vill minnas.

Prisutvecklingen därefter skulle följa bränsle index.

Så hör efter med Boel på Dalkia, så ska du förhoppningsvis få ett glatt besked. Hör av dig hur det går.

Kolla in den här tråden, där vi diskuterade fjärrvärmen i Alsike rätt mycket:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/61573-boaengsasen-i-alsike-10.html
 
70-talisten skrev:
Hej!
103,36 öre/kWh (!) , fast avgift 2600kr/år
/ 70-talisten
Fasta låter rätt OK, betalar själv 63 öre/kWh så din taxa är väldigt hög.
 
När man jämför fjärrvärme får man se på vilken typ av anläggning det gäller också.
* Pelletsanläggninge med olja för köldknäpparna (Dalkia i Alsike i dagsläget)
* fliseldning ( Vattenfall i knivsta)
* sopförbränning i stor skala (vattenfalls jättanläggning i Uppsala)

Med detta i åtanke är det nog egentligen underligt att det inte skiljer mer dessa anläggningar emellan (förutsatt att jag har rätt om sänkningen till 75 öre/kWh i Alsike) . Jag har för mig det ligger runt 70 öre för de andra två anläggningarna idag.

När jag först hörde om de 103öre/kWh hoppade jag också högt, men skam den som ger sig :)
 
Tack för alla svar!

Jaså Galaxen, det var fler Alsike-bor här på forumet :)

Tack för tipset om Alsiketråden, mycket intressant. Jag ska ringa Dalkia på måndag och höra efter hur det går med eventuella grupprabatter.

Om ni på Boängsåsen får ner priset så tycker man ju att det ska kunna gälla för oss på Vråskillnaden också. Det är ju trots allt över 20 hushåll och jag misstänker att alla ansluter sig. Radhusen har ju inte ens något val, så bara där är det ju 14 hushåll som Dalkia håvar in...

Jag kanske dyker upp i den andra tråden också, trots att jag inte kommer att bo på Boängsåsen. :)

P.S. Galaxen: du skrev om "Boel" på Dalkia, har du något bra nummer för att få direktkontakt eller ringer man bara Dalkia och frågar efter henne? D.S.

// 70-talisten
 
Här i Luleå tror jag att vi har Sveriges lägsta fjärrvärmepriser:

21 öre/kWh + 2.35 kr/m3 flöde genom värmeväxlare. Eftersom temperaturen på fjärrvärmevattnet varierar med årstid blir kostnaden per kWh olika olika tider på året. Vi brukar ha en snittkostnad på ungefär 26 öre/kWh vintertid och 32 öre/kWh sommartid. Sen tillkommer förstås den fasta kostnaden som är ganska hög, ca 3000 kr/år. Allt är inklusive skatter moms.

Anslutningskostnaden var 30000 kr för oss.
 
Arny,
lyckoost, fast avgift på 3000 är inte alls hög.... särksild me tanke på den kWh priset som ni har.
 
Bor i Perstorp, där man åtminstone för något år sedan var billigast i Skåne:
http://www.perstorpsfjarrvarme.se/prislista.html

Verket har ingen egen panna, utan köper "överbliven" processånga från Perstorp AB, där man har både flis- och biomalpannor.

Billigt och bra.
 
Chinaski,
inte lika rolig i Hudiksvall :(
fast avgift : 5625 kr/år
energipris: 60,5 öre/kwh

för det här priset kan vi tacka våra "duktiga" politiker, som sålde fjärvärmeverket till Fortum....
 
Kyticka:
Det är ju alltid en risk förstås.
I Perstorp är fjärrvärmeverket till hälften ägt av kommunen och till hälften av E-on, och jag tror att kommunen just nu tjänar så pass bra på det så att en utförsäljning inte är aktuell. Hoppas att det fortsätter så eftersom jag tror att det är kommunen som ser till att priserna hålls på en vettig nivå.
 
Jag är ansluten till ett kommunalägt fjärrvärmenät som eldas med flis/torv.

Betalar 79 öre per kwh inklusive fasta avgifter och moms.



Någonting som jag personligen är nöjd med.
 
Själv ligger vi i Linköping på 38,2 öre plus 6000 i fast avgits, tycker att de har ökan mycket, låg på 30 för ett par år sedan.

Ni som ligger på över kronan: Vad tjänar ni på fjärrvärme jämfört med el? Förutom att ni kanske får lite godare miljösamvete?

Är inte själva grejen med fjärrvärme att det ska vara billigare?
 
puu skrev:
Själv ligger vi i Linköping på 38,2 öre plus 6000 i fast avgits, tycker att de har ökan mycket, låg på 30 för ett par år sedan.

Ni som ligger på över kronan: Vad tjänar ni på fjärrvärme jämfört med el? Förutom att ni kanske får lite godare miljösamvete?

Är inte själva grejen med fjärrvärme att det ska vara billigare?
Tyvärr inte, företagen som säljer fjärrvärme vill ju att det ska vara så dyrt som möjligt men ändå konkurrensmässigt i förhållande till andra alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.