Appropå vattennivåförändring fick vi förresten brev med information om samråd om att man tänker ändra regleringen av Mälaren och sänka högstanivån med 1 meter. Det torde beröra rätt många...
 
Vi har föräldrar med relativt kustnära hus (Östersjön) och planerar själva att landa där såsmåningom. I båda fallen ligger husen i villaområde, ett par meter över havsnivån, ingen direkt havsutsikt. Ena fallet Blekinge, östkusten, andra fallet Öland, västkusten. I Blekinge är havstemperaturen väldigt oregelbunden, beroende av strömmarna. Kallt rätt långt in i sommaren, men det brukar bli ett antal härliga långbad. På Ölands västkust är det varmare och goare badväder. Skånska syd och östksten brukar också vara rätt kalla jämfört med västkusten.

Vinden är frisk och blöt, så man bör ju ta hänsyn till den i planeringen av trädgården så att man har skyddade hörn. Häckar, träd och buskar skyddar bra och ger ombonad känsla, men den sandiga jorden gör att det krävs en del extra pyssel med jordförbättring - djupa gropar med torv och kompostjord - och bevattning eftersom det fort rinner undan = väldränerat. Växtvalet kan också begränsas lite av saltstänk och vindar: tallar, havtorn och en del nyponrosor trivs fint.

Stora fönster med utsikt kan bli väldigt kalla när det blåser hårt. Vår nuvarande lägenhet har stooora fönster och tappar åtskilliga grader i inomhus temp när det stormar. Man kan behöva "elda på" rätt reält om man väljer mycket fönster åt havet.
Som någon skrev - de äldre fiskarhusen är ofta vända med "ryggen" åt havet, ligger lite lågt och i lä. Det kan vara värt att tänka på när man planerar. Kanske en uteplats och / eller balkong med tillhörande fönsterpartier åt havet till, och en mer skyddad uteplats bakom en berså, bakom huset / garaget eller en häck som kan ge lä? Kanske själva huset då kan rymma en lite lägre, skyddad del och en panoramavy-del. Värmeekonomiskt kanske en vinterträdgård / ett uterum, eller en inglasad balkong kan stå för panoramavyn, med separat reglerbar värme - att man håller en lägsta temp men ökar på när man ska använda rummet? Då kan de bli en "buffertzon" som dämpar vindens påverkan på inomhusklimatet, men ändå möjliggöra utsikt och en förlängd utesäsong.

Nu ligger ju föräldrarnas hus ett par hundra meter från stranden, med andra hus mellan, men jag har inte upplevt vinden som så besvärlig. Det blir lite kall dimma som flyger in från havet på morgnarna, men i skydd bakom huset är det ofta varmt och gott.

Miljöproblemen är väl det största hotet mot friden tycker jag. Dels algblomningen, den brukar komma i samband med det varmare vattnet, så har man otur blir det inte mycket till badande om man inte skaffar pool ändå (i skyddad vinkel från havsvindarna).
Dels vattenhöjningen - det behövs inte mer än ett par decimetrar för att sänka många vattennära områden, erosionen ökar men just vattenmängden gör sitt till. I Blekinge var det ett par av husen närmast havet som fick vatten upp till trappan förra vintern, det krävdes en hel del röjning och dränering samt sand som grävdes tillbaka från havet till stranden på våren.


Jag älskar havet, så det är trevligt om det inte tar mer än ett par minuter att strosa dit och titta på det! Men själv ser jag det bara som positivt om tomten ligger en (kort) bit inåt / uppåt land, så huset inte riskerar eroderas bort. Planerar också att bygga i betong, känns vettigt när det är så fuktutsatt.
 
2,2 miljoner med egen brygga och några minuter från skärgården. Värt varenda krona. :)
 
Spenderade barndomens somrar i ett sommarhus på Ölands västkust. Huset ligger kanske 300 meter från havet, men är utom synhåll. Om jag skulle välja mellan det aktuella huset och ett alternativt direkt vid havet så skulle jag nog stanna kvar en bit från havet. Visst, man går miste om utsikten, men man slipper den eviga blåsten. Kan dock vara svårt att bortse från "coolhetsfaktorn" med direkt havsutsikt. Det viktigaste är nog att tomten ger möjlighet till en fin uteplats med sol där det är lä...
 
Får posta igen då: Vinden är såklart ett litet svårt problem att lösa. Att man nu lagt huset mot väster på en klippa vid saltsjön, ja då får man kanske hacka i sig att terassen mot pölen troligen kommer att bli ganska måttligt besökt. Men så fort vinden slår av på takten, solen lyser och fåglarna kvittrar är det återigen värt precis ALLT att kunna bo där det kluckar.

Ej inflyttade som vi är så är det kanske bara en enda sak som förvånar med läget, folks ogenerade "intrång" på tomten för att sen bara mest verka sura och avundsjuka... :confused:
 
Klarar mej inte utan havet o saltet, vindarna däremot skulle jag klara mig utmärkt utan.
Ja det rostar, ja man får putsa fönster, ja man får måla oftare.. men smakar det så kostar det.
Här på ön där man har saltvindarna o saltstänk i håret oavsett vilket håll det blåser är det sak samma vilket håll utsiktfönsterna är placerade.. man får putsa ändå. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.