Det är dags att göra uttag i lättbetongväggen för mina inbyggnadshögtalare. Då funderar jag på placeringen av dessa. Skall jag placera högtalarna högt/lågt eller på vilken höjd blir bäst.? avståndet mellan dem kommer att vara ca 4-5m.
Väggen är 5mhög och ca 8 m lång. Rummet är ca 65kvm stort
Bakre högtalarna kommer att placeras på ca 2,1 m höjd.
Jag kommer även att ha centerhögtalare och subbas som båda byggs in. Centerhögtalaren har jag tänkt placera ovanför tv´n men var sätter jag subbasen Högt /lågt?
Alla tips och ideér mottages tacksamt?
mvh/larsu
Ps Ideén till inbyggnadshögtalare fick jag här på forumet även tipsen på var man kunde köpa dessa. Importerade från usa Speakers depo. Mycket enkelt och till bra prisDs
 
Jag rekomenderar dig som första alternativ att montera subwoofern ca 10-15 cm från golv. Har du en angränsande sidovägg så montera den min. 45 cm från vägg.
Fick du inte med en manual/instruktion till subwoofern/högtalarna

Vilken typ av inbyggnadsub/högtalare har du köpt?

Mvh
Fidde
 
Ingen som har synpunkter/tips på vilken höjd jag skall placera fronthögtalarna för bästa ljudutbyte?
 
Hej

Jag läste någonstans att när man sitter i soffan eller vad du nu använder så ska högtalarna vara i huvudhöjd för att nå bästa resultat... Vet inte var jag läste det dock men det verkar rimligt.

Vad fick du betala i fraktkostnad för det du köpte och hur mycket beställde du? Blev det någon tull?

/Ponsiloma
 
Ja absolut i öron höjd är bäst.
 
Det viktigaste är väl att diskantelementen sitter på samma höjd som dina öron är i lyssningsposition då dessa är placeringskänsligast. Kolla in Dali som säljs av Hifi-klubben...kan VARMT rekomenderas...huja :)
 
Jag kommer att montera mina i taket (gjutet mellanbjälklag, 20cm isolering, undertak). Har inte närmare undersökt hur placeringen i taket kommer att påverka ljudåtergivningen, men å andra sidan har jag inga höga krav på ljudbilden ;)
Tänkte först t o m köra med vanliga bilhögtalare, men efter att ha blivit hånad av arbetskamrater, har jag istället kikat på diverse inbyggnadssystem. Larsus tips om Speakers depo kommer händigt.
 
Om man har isolering i mellanbjälklaget finns det ingen luft som membranen kan sätta fart på. Risken är därmed att det blir väldigt lite bas. Jag tänkte förbereda mitt mellanbjälklag med sådana där "pottor" som man har till halogen-lampor, fast i större modell. Jag tror att det kan hjälpa upp det hela! Eller vad tror ni?
 
Funkar kanonbra att sätta de i taket (jag har ca 20 st i taket runt om i huset, finns speciella lådor man kan sätta in (jag hqr det på de flesta ställena) men annars är ju de högtalarna gjorda för att kunna köras med minimal låda.
 
Låter bra! Det måste jag prata med elektrikern om på måndag!
 
Ursäkta att jag inte har svarat men jag har inte varit in på forumet i någon större utsträckning pga en mycket intensiv byggperiod (inflyttning till 31/4) Fraktkostnaden blev ca 2000 tullen 1200kr, exakt fraktkostnad får du besked om när du gör din beställning, Tullen beror på om vilka paket som "fastnar där" och till vilken summa/inköpspris leverantören anger i mitt fall så skrev leverantören ner värdet på varorna.
 
Elektrikern ville ha ca 1000 spänn för att dra sladdar och sätta pottor till 7 stycken takhögtalare! Snacka om privärt tillval inför framtiden!
 
Dessa lådor funkar mycket bra och jag garanterar att elektrikern fattar vilken låda du menar när du nämner "lumiance röd låda". De är väldigt enkla för snickaren/elektrikern att montera, samt att de sluter tätt mot tak .
http://www.elbutik.com/product.html?product_id=133435&search_page=

Den lilla passar till 4-6,5" och den stora till 8" vid installationer i tak. Vid kraftigare modeller utav 8" rekomenerar jag att bygga riktig låda enligt angiven lådvolym.

kungkokos:
Innan du säger go till elektriker kolla då med honom vilken typ av kabel (awg) han kommer att dra och hur många meter det handlar om (högtalare - förstärkare).
 
Menar du att 30x30-lådan inte räcker för mina framtda 8-tummare? 8" är ju bara 20 cm!? Jag bad honom sätta in de små!

Varför undrar du om sladdarna? Tänkte på att jag skulle välja tillräckligt fet kabel beroende på hur långt bprt högtalaren sitter? Jag tänkte följa guiden på outdoorspeakerdepot... Elektrikern skulle dra i draglinor för att jag själv skall kunna lägga i kablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.