I höst ska vi förhoppningsvis börja snygga till vår sal nere. Vi har tänkt oss enkla grå-vita väggar och gröna snickerier (delvis originalfärgsättning). I nuläget är det timmerstomme med (tror vi) mkt sporadiska rester av lerklining, utanpå detta tunna masonitskivor och tre-fyra lager tapet. Masoniten är mkt bucklig och det drar en del, så vi skulle vilja dreva stommen bättre.

Tanken är att plocka ner masonitskivorna och dreva, och sedan sätta upp... ja vadå? Renoveringsgips rekomenderas ju ibland, men förstår inte hur den ska fästas i stommen - är det skruv? Ska det vara remsor över skarvarna? Tapetserar man med papper innan man målar? Blir det bra?

Eller ska man rent av fundera på en enkelt målad, synlig, väldrevad timmerstomme? Tvärt emot vad som iblands hävdas verkar det ha förekommit ibland där vi bor, fast inte omålad utan med vit botten och ibland en enkel stänkmålning. Är dock osäker på om det kan bli dragigt. Undrar också om man i så fall målar först o drevar sen, att få linoljefärg på lindrevet verkar ju inte vara någon höjdare.

Andra bra förslag emottages tacksamt.
 
Beror lite på vilken typ av hus man har... Men jag har satt upp både renoveringsgips och masonit i torp och OSB och vanligt gips på nyreglade väggar i gamla hus. Både renoveringsgips och masonit blev bra, nästan så att jag skulle föredra masonit faktiskt. Gips på reglad vägg bli bra jäkla platt och livlöst.

Andra alt är som du säkert vet är att slaska dit lerklining, gips eller bruk.
 
Renoveringsgips funkar bara om du har helt släta väggar att limma dem på. I ditt fall så skulle jag nog läkt upp så du får det lite rakt och sedan köra med t.ex. OSB+gips. Det är ju inte hardcore byggnadsvård men det blir å andra sidan bra och du får chansen att dra lite ny el också.
 
Spännpapp är enkelt och billigt det blir snyggt och jämnt också
 
Vi hade ungefär samma förutsättningar i sovrummet. Vi skruvade rätt kraftig masonite direkt på stommen. Tapet på. Blev väldans bra. :)

...men det var mindre pyssel att lerklina...
 
Vi har ett gammalt timmehus och tilläggsisolerar allt ordentligt. Våra snickare har satt nya reglar och vi ska sätta 1,2 cm gips över reglarna. Jag har tjatat om att sätta OSB Skiva men det säger de bara är nödvändigt i kök. Vad säger ni andra om detta?

Vi är ju inte färdiga ännu utan snickarna jobbar med detta.
 
Sara_B: Klart att det går att sätta renoveringsgips direkt mot timmerstommen. Gipsskivorna sviktar en del och följer väggens ojämnheter, dock i relativt mjuka böjar. Skruva med gipsskruv och sedan sätter du remsa och spacklar i skarvarna inför en tapetsering eller dyl. Man får känna sig fram var man kan dra i skruven. Sikta på de högsta och jämnaste punkterna s a s.

Frågan är dock hur du känner det inför gips i väggarna? Har gjort detta själv i ett rum, och är inte helt nöjd. Inte för att utseendet är fel, men just känslan... Det hade kännts bättre att papp- eller vävspänna, men det visste jag inte ens att man kunde göra när detta gjordes. Man lär sig ju vartefter man hänger här ; )

Lerklina hade jag hört talas om, men avfärdat. Mest för att det aldrig funnit ngt liknande i huset och det, för mig, kändes lika fel som att trycka in den där berömda toyota corolla dörren i den andra berömda t-forden, fast åt andra hållet på något sätt.

Det var nog inte till mtk hjälp det här, men lite funderingar efter egna erfarenheter i alla fall.

Till "Generellt": Det beror väl på om du eller senare boende vill kunna hänga upp tunga saker på väggarna, annat än i köket? Tunga väggskåp = OSB+gips, Tavlor och prydnader = gips räcker. eller vad säger ni andra?
 
Tack för kloka inlägg!

"Renoveringsgips funkar bara om du har helt släta väggar att limma dem på. I ditt fall så skulle jag nog läkt upp så du får det lite rakt och sedan köra med t.ex. OSB+gips. Det är ju inte hardcore byggnadsvård men det blir å andra sidan bra och du får chansen att dra lite ny el också."


Oavsett vad vi väljer så vill vi inte ha raka väggar, utan behålla de lite ojämna väggarna. Eller väldigt ojämna väggarna faktiskt. Är mer inne på metoden som pelle fransson skriver om, att sätta direkt mot stommen så att det följer den.

" Vi hade ungefär samma förutsättningar i sovrummet. Vi skruvade rätt kraftig masonite direkt på stommen. Tapet på. Blev väldans bra.

...men det var mindre pyssel att lerklina... "

Menar du att du tycker det var enklare/snabbare att lerklina? Intressant!

Glömde nämna att elen är en viss faktor också; vi drog om alltihop direkt när vi köpte huset, så den är 2,5 år ungefär och utanpåliggande genomgående. Nu sitter den alltså fäst utanpå de gamla masonitskivorna, och jag antar att hur vi än gör måste vi låta lossa den överallt innan vi sätter igång, och sedan sätta tillbaka alltihop när det är klart?
 
Generellt skrev:
Vi har ett gammalt timmehus och tilläggsisolerar allt ordentligt. Våra snickare har satt nya reglar och vi ska sätta 1,2 cm gips över reglarna. Jag har tjatat om att sätta OSB Skiva men det säger de bara är nödvändigt i kök. Vad säger ni andra om detta?

Vi är ju inte färdiga ännu utan snickarna jobbar med detta.
Som pelle_fransson påpekar så är det ju framförallt vid upphängning av tunga saker som det underlättar, men jag skulle generellt sett konstatera att det blir väldigt mycket lättare att sätta upp tavlor och annat också med en OSB-/plyfa- eller spånskiva bakom (vilken sorts skiva dryftas en hel del under avdelningen Byggteknik, men syftet är detsamma för dessa). Det är väldigt mycket enklare att kunna ta en krok och dra in i väggen utan att fundera istället för att behöva använda Mollyplugg etc.
 
Ja, som du vet är jag ju en stor förespråkare av lerklining... ;) Vi tyckte ju att lerklining både var roligt och enkelt, med en otrolig finish och eftersom skivorna hur som helst måste skäras, jämkas och passas, och sedan spacklas etc så tog det nog sammantaget längre tid.
I nya tillbyggnaden kommer vi att lerklina konsekvent i alla rum utom våtrummen. Just för att vi tycker att det blir bäst, blir minst möss och går fortast... :D
 
TorpSara skrev:
Ja, som du vet är jag ju en stor förespråkare av lerklining... ;) Vi tyckte ju att lerklining både var roligt och enkelt, med en otrolig finish och eftersom skivorna hur som helst måste skäras, jämkas och passas, och sedan spacklas etc så tog det nog sammantaget längre tid.
I nya tillbyggnaden kommer vi att lerklina konsekvent i alla rum utom våtrummen. Just för att vi tycker att det blir bäst, blir minst möss och går fortast... :D
Hur gjorde ni med elen? Drog ni den utanpå sedan?

Var det du som visade bilder på arbetet en annan gång? Vore roligt att hitta tillbaka till dem igen.
 
  • Gilla
Janwal
  • Laddar…
Vi har precis satt renoviringsgips i hela vårt hus. Huset är från 30-talet och ytterväggar var timmer. Innerväggar var iofs inte timmer men rejäla plankväggar. Vi är jättenöjda med resultatet, det är inte helt rakt utan gipset följer svängningarna i väggarna men det var så vi ville ha det. För att få bort de värsta skarvarna lade vi metallskenor bakom varje gipsskarv och i hörnena byggde vi upp med vinkeljärn.
Den stora anledningen till att vi valde renoveringsgips var att annars hade det byggt ut för mycket mot foder, golvlister och bröstpanel och sådana snickerier som finns i äldre hus får man knappast tag på utan att betala en förmögenhet på att specialbeställa.
 
Om ni envisas med gips så blir det mkt bättre om man sätter lumppapp innan man tapetserar eller målar.
Dessutom så behöver man inte spackla så noga om man sätter lumppapp.
Men som jag skrev ovan så är spännpapp bra, förutom i rum där det går vilt till som lekrum eller grovhall.

Att gipsa utan något riktigt bakom är ju totalt vansinne om man ska bo i huset.
Jag sätter alltid råspont bakom gips ifall jag gör en vägg och en 6mm gips där över.
 
Sara_B skrev:
Eller ska man rent av fundera på en enkelt målad, synlig, väldrevad timmerstomme? Tvärt emot vad som iblands hävdas verkar det ha förekommit ibland där vi bor, fast inte omålad utan med vit botten och ibland en enkel stänkmålning. Är dock osäker på om det kan bli dragigt. Undrar också om man i så fall målar först o drevar sen, att få linoljefärg på lindrevet verkar ju inte vara någon höjdare.
Jag har sett några exempel på målade timmerväggar, mest innerväggar, både vackert marmorerade och enkelt vitmålade. I några fall hade man fyllt utrymmet mellan stockarna med något som liknade lerklining för att få ett jämnare underlag. Då täcks ju lindrevet över. I samtliga fall tror jag att det var fråga om limfärg, inte linoljefärg.


pelle_fransson: Jag har varit emot lerklining av samma skäl som du, men ändrat åsikt. Då materialet är bra, billigt och dessutom miljövänligt så tycker jag att det är synd att avstå pga husets historik. Så länge som lerkliningen inte syns, utan döljs av tapet eller annat, så kan det väl inte vara mer "fel" än gips, OSB, masonite mm? Dessa material är ju knappast ursprungliga i ett gammalt hus. Våra t-fordar har redan utrustats med toyota corolla-dörrar sas (tex badrum, el, moderna kök mm). Att så många är emot lerklining (när huset inte tidigare varit klinat) antar jag beror på att det är "nästan rätt" och det upplevs som värre än "uppenbart fel" (byggnadsvårdarsnobberi?). Själv är jag mest inne på pappspända väggar (billigt, kan målas så att man slipper tapetsera och dessutom passande för huset), men oj, så sugen jag blir på lerklining när jag läser TorpSaras inlägg!
 
Sara_B skrev:
Hur gjorde ni med elen? Drog ni den utanpå sedan?

Var det du som visade bilder på arbetet en annan gång? Vore roligt att hitta tillbaka till dem igen.

Nix, vi klinade in elen i rör. Och det var mina bilder, tyvärr går de inte att hitta så bra nu, jag looovar att lägga upp dem igen... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.