Hej

Vi skall riva halva huset och bygga nytt ca 80km2.

Det verkar som vårt bygglov är på gång i veckan men dom har inte sagt ett ord om byggfelsförsäkringen.
Visst är det i samband med bygglovet som man blir tvungen att teckna den?

Banken har också efterfrågat den men jag har förstått att det inte är deras sak utan att det brukar vara krav i samband med bygglovet.

Kan det vara så att dom anser att vi inte behöver en byggfelsförsäkring och därför ej tar upp det?
Om det inte kommer senare i veckan.

När har ni andra behövt skaffa en? Samt vem har initierat det?

// Christina
 
Det är i samband med bygganmälan, eller mer exakt vid byggsamrådsmötet (som är "kulmen" på bygganmälan) som frågan om försäkring tas upp. Den är alltså inget krav för att få bygglov, men ett krav för att få starta bygget.

När du fått bygglovet så får du inte påbörja några byggnadsarbeten förrän efter samrådsmötet, och de ev. villkor som sätts upp på det mötet är uppfyllda. Byggfelsförsäkringen är en av flera sådana villkorsfrågor.

Det finns lägen (typiskt om bygget kostar mindre än 10 basbelopp) där man slipper att ha försäkringen, det avgörs på samrådsmötet.

Banken vill troligen kontrollera att villkoren för byggstart är uppfyllda innan de börjar betala ut pengar på kreditivet, de vill ju inte riskera att de betalar för ett bygge som sedan måste rivas pga. någon formalitet. banken borde igentligen efterfråga protokollet från samrådsmötet, för där styrs samtliga villkor som gäller för bygget.

Iom. att det är fråga om en ombyggnad så kan man ju faktiskt göra en del arbeten före samrådsmötet. Det är Ok att riva inredning och annat som inte är byyglovspliktigt, däremot kan det bli strul med försäkringsvillkoren om man påbörjar ens icke lovpliktiga arbeten innan försäkringen är tecknad. Det kan i ett senare skede bli tvist om ett byggfel är direkt eller indirekt påverkat av arbeten som redan var utförda innan försäkringen tecknades.
 
Hej

Tack för svaret. De har inte nämnt något möte heller och ändå har vi pratat med dom ett antal gånger.
Det kanske kommer ett meddelande när vi får bygglovet. Eller så tycker dom väl att det inte behövs.
 
Det är ju ett såpass stort ombygge att ni måste ha en Kvalitetsansvarig, då är det ju denne som skickar in ett förslag till kontrollplan och i samband med det ordnar tid för ett byggsamrådsmöte med kommunen.
Hos oss var det så att vi efter byggsamrådet skulle redovisa vad vi kommer ha för ungefärliga kostnader, och sedan avgjorde inspektören om vi behövde byggfelsförsäkring eller ej. Vi slapp dock våran eftersom jag skall göra mycket själv, trots att totalkostnaden kommer hamna runt miljonen. Inspektören sa att regelverket kring Byggfelsförsäkringen är mycket luddigt och svårtolkat för dem.
 
Ett samrådsmöte behövs alltid, och det skall alltid upprättas ett protokoll. Däremot så kan det i enklare falla vara så att samrådsmötet tas per telefon mellan KA och handläggaren (handläggaren för bygganmälan är ofta inte samma person som bygglovshandläggaren).

För ni har väl lämnat in bygganmälan?
 
Vi har bara ansökt om bygglov för rivning och nybyggnad.

Bygganmälan har jag aldrig hört talas om. Vad är det?
 
I vår kommun (göteborg) skickar man in en blankett som heter bygganmälan. Detta skall göras minst 3 veckor innan byggstart.
När byggnadsnämden fått blanketten skall dom kalla till byggsamråd. Det är nog vanligast att det är KA som skickar in bygganmälan, så om ni inte skaffat nån KA är det nog dags för det nu.
 
Tack, får ringa dom i morgon och höra så vi inte spiller tid pga att vi missat att skicka in ett papper.
Har inte hört talas om detta. Tycker dom borde nämnt det vid någon av de samtal vi haft.
 
Men har det inte varit någon diskussion om vem som skall vara KA? eller hur kontrollplanen skall se ut? Rivningsplan? Konstruktionsritningar?
 
Nej, inga sådana frågor alls. Med KA antar jag att du menar kvalitetsansvarig.
På bygglovsansökan fanns en rad för detta där skrev vi namnet på han som skall bygga det mesta eller i alla fall sammanhållande.

Det kan ju hända det kommer frågor i sambandet med att vi får bygglovet som skulle i slutet av veckan.
Det enda vi har komplettrad med är ritningar.

Banken har efterfrågat byggfelsförsäkring så jag måste ändå ta upp frågan med byggnadsnämnden om dom inget säger.

Dom kanske har så många och även större projekt än vårt att koncentrera sej på.

Jag är glad om vi slipper allt annat. Trodde det var klart när man fick banklån och bygglov men så kanske inte är fallet. Vi får se.
 
Hej

Vi är på g att bygga en ny övervåning på vårat hus. När vi fick vårat byggolv godkänt fanns ett antal punkter som skulle var uppfyllda för att starta bygget: KA skall utses av mig och godkännas av byggnadsnämnden, Kontrollplan skall tas fram och bestämmas på byggsamrådsmöte, byggsamrådsmöte skall hållas mellan byggnadsnämnden/KA/mig och en byggfelsförsäkring skall tecknas. Banken kräver allt som bygglovet kräver...

Bastefallarn: Hur gjorde du för att slippa byggfelsförsäkringen? Vi har idag en ungefärlig kostnad på 700 000:- vilket enligt byggnadsnämnden är för mycket för att kunna ge dispens.
 
EN bra strategi kan vara att hävda att man tänker göra det mesta själv, när väl kravet om byggfeslförsäkring är borta så finns det inget som hindrar att man kommer på att det var för stort prohjekt för mig och anlita en byggfirma. Troligen bör en seriös KA i det läget anmäla det ändrade förhållandet och kalla till nytt samråd, men fullt så seriösa tror jag det är ovanligt att de är.

När man sedan räknar kostnader så kan man även etappindela bygget så att många icke lovpliktiga delar inte ingår, de skall göras färdiga i en oviss framtid. Gränsen är alltås 10 basbelopp (tror jag).

Observera att om man måste teckna försäkringen så gäller snarare att få med så mycket som möjligt, annars kan det bli strul med ev. ersättning.
 
emaengs skrev:
Hej

Bastefallarn: Hur gjorde du för att slippa byggfelsförsäkringen? Vi har idag en ungefärlig kostnad på 700 000:- vilket enligt byggnadsnämnden är för mycket för att kunna ge dispens.

Jag skrev efter byggsamrådet till inspektören och redovisade de kostnader jag kommer ha där jag tar in entrepenörer, inkl material:
Schaktning för källare + gjutning bottenplatta, dränering mm: 135.000:-
Elarbete: 54.000:-
Kakel/våtrum 20.300:-
Rörarbete 21.000:-
Summa: 230.300:-
Detta är priser enligt offerter jag fått. Sedan skrev jag att jag skall göra snickeriarbetet själv, vilket gör att det material jag köper in själv för snickeriarbete, ej kommer täckas av byggfelsförsäkringen. Eftersom att kostnaderna som skulle täckas av försäkringen ej uppgår till 400kkr så borde jag ej behöva nån. Efter ett bra tag kom svaret att inspektören accepterade detta och att vi inte behöver teckna försökringen.
Det viktiga var alltså att hävda att materialet man köper in själv inte täcks av försäkringen, så därför skall det undantas från de 400.000:- som man räknar som gräns.
 
Bastefallarn skrev:
I vår kommun (göteborg) skickar man in en blankett som heter bygganmälan. Detta skall göras minst 3 veckor innan byggstart.
När byggnadsnämden fått blanketten skall dom kalla till byggsamråd. Det är nog vanligast att det är KA som skickar in bygganmälan, så om ni inte skaffat nån KA är det nog dags för det nu.
Man kan inte göra bygganmälan förrän man erhållit bygglov.
Man måste krypa innan man kan springa.......

I bygglovet anges sedan sådana krav som KA, kontrollplan, rivningsplan, konstruktionshandlingar, byggfelsförsäkring, energibehovsberäkning, bygganmälan, VA-anmälan, samrådsmöte etc.

.....men som sagt, först ett bygglov.
 
Ang byggfelsförsäkring. Vi kommer kanske inte undan med bara bygglov utan resten kommer kanske med Bygglovet som emaengs skriver.

Är det inte så att man bara skall ta med kostnaden för jobbet när man räknar ut summan inför försäkringen.
För att komma under basbeloppet.
Inte materialet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.