Vi har anlitat en firma för att renovera vårt badrum och nu fått en faktura som fått oss att hoppa högt.
Till att börja med så har vi fått reklamera arbetet en gång då lutning till golvbrunnen helt saknades och vatten rann ut över hela golvet så fort duschen sattes på. Åtgärdandet ansåg de vara slutfört i förrgår och först i morse har vi kunnat sätta på duschen (pga torktid hos silikon etc.) för att kontrollera. Döm om vår förvåning när vatten även denna gång rinner ut över golvet, om än inte i riktigt samma utsträckning som första gången, men det rinner trots allt ut rejält med vatten i hela badrummet.. Kakelarbetet är också slarvigt gjort och har ej följt de ritningar vi gett. Ja, listan över fel kan göras lång.

Som om inte detta var nog så upptäcker vi att man inte lagt NYTT kakel utan återanvänt det gamla som man knackade loss, med följd att en del har små sprickor i sig etc..Vi är som ni förstår något upprörda vid detta laget och sitter samtidigt med denna faktura på dryga 100 000 (och då har vi redan betalat en faktura på 60' för material). Nu till frågan. Vad har vi för rättigheter här egentligen? Rätt till avdrag på priset för alla dessa fel som gjorts?
Skulle också vilja ha en åsikt vad gäller den specade tidsåtgången för vissa moment. Vårt badrum är uppmätt till 39 kvadrat. När vi begärde in en spec över tidsåtgången så ser det ut så här (finns ett antal övriga moment som jag inte tagit upp här, totalt hävdar de att det tagit 404 timmar för demontering av befintligt badrum, byte av avloppsrör, kakel/klinker och monering av badrumsmöbler:

93 timmar för att sätta kakel/klinker
57 timmar för att montera in badrumsmöbler (handfat, dusch, spegel, badrumsskåp, duschblandare och WC)
56 timmar för att montera upp gipsskivor på golv och vägg
52 timmar för att dra nya avloppsrör i golvet
14 timmar för att montera golvvärme

Är detta en rimlig tidsåtgång för dessa moment?!
 
Hur många var de som jobbade?
 
pinebar skrev:
Hur många var de som jobbade?
Det var mellan 2-3 man hela tiden
 
Då är det ju bara att räkna. Höll de t.ex på en knapp vecka med att kakla? Det är ju ganska stora ytor. 39 m2, så stort är vårt vardagsrum ungefär. Och att ägna en dag åt varje vägg och en dag till golvet känns inte helt orimligt tycker jag i så fall.

Jag tror att timmarna kan vara rätt. Speciellt om de börjar debitera redan när de åker hemifrån.
 
Avses 39 m2 golvytan, eller är det golv+vägg?
 
det är väl knappast 39 kvm... jag tycker dessa hantverkare måste vara otroligt ineffektiva....
tar tar väl knappast 7 dagar att sätta gips i golv och vägg..
 
JKPK_peter skrev:
det är väl knappast 39 kvm... jag tycker dessa hantverkare måste vara otroligt ineffektiva....
tar tar väl knappast 7 dagar att sätta gips i golv och vägg..
Det reagerade jag också på. Även om nu badrummet är på 39 kvm (den som hade så stort badrum :surprised: ) så tycker jag det låter fruktansvärt mycket tid för att sätta upp gips på väggarna och på golvet.

Jag som är hemma pullar skulle klara det på kortare tid än så. 39 kvm det är ju runt 6x7 meter och varje gipsskiva är antingen 900 mm eller 1200 mm. Så vi avrundar till runt 7 gipsskivor per vägg det blir 28 gipsskivor som skulle upp på 59 timmar, det är en gipsskiva per 2 timmar. :confused: Okej de hade ju golv också så säg att de lägger halva tiden där, det betyder ändå 1 gipsskiva på väggen per timme... Jag hade nog knappast köpt den fakturan utan att be dem specificera hur det kan ta 1 timme för en snickare att sätta upp en gipsskiva när jag som amatör gör det på max 10-15 minuter (man måste ju dricka lite cola också...), det borde inte ta mer än 5 minuter för snickare att sätta upp den, även om han får skära till den efter höjden... Är de dessutom minst 2 så går det ju ännu fortare att få den på plats än om man står själv och bråkar med skivan...

Fast det är ju ett badrum, så det kanske ingår mer i det än bara att smälla upp en gipsskiva!

- M
 
Var det el eller vattenburen golvvärme?

57 timmar för inredningen låter väldigt häftigt.
 
Vad jade ni för avtal? Var det löpande räkning?

Hade ni fått någon prisuppskattning i förväg?
 
Man kan ju undra om det var första gången dom gjort nått sånt :rolleyes:eller så kanske dom hade långt att köra
 
160000kr låter inte som nåt överpris för att få badrummet renoverat. Jag antar att priset inkluderar både el,vvs,snickerier och plattsättning eller? Att arbetet är undermåligt utfört ska ni naturligtvis inte acceptera.
 
Var lite förvirrad där när jag skrev 39 kvadrat. Detta avser självallet golv+väggytan och inte storleken på badrummet..
 
En besiktningsman har med sig en kula för att kontrollera fallet på badrumsgolvet, han skulle ju inte godkänna badrummet pga risken för fuktskador! Det finns ju rätt klara regler för fall på badrumsgolv, har de verkligen de våtrumscertifikat som man ska ha? Sedan är det självklart att man inte ska godkänna skadat kakel! Oj vad arg jag skulle varit om det vore mitt badrum!
 
vi betalade 32000 för kakling exkl kakel men inkl tätskikt och då ingick flytspakling av golvet så erat pris låter väldigt högt. Vårt badrum är 7 kvm golv och 27 kvm vägg alltså inte så långt ifrån ert.

Jag skulle lägga pengar på att ta dit en besiktnigsman som får kolla fallet och de sprukna plattorna mm.
 
charlotte_13 skrev:
Vi har anlitat en firma för att renovera vårt badrum och nu fått en faktura som fått oss att hoppa högt.
Min spontana reaktion är: Vad har ni för avtal med firman?
Att ha löpande arbeten mot timkostnad är våghalsigt eftersom man aldrig vet var slutnotan hamnar.
Dessutom är det märkligt att man återanvänder kakel eftersom det förmodligen tar längre tid att rengöra och göra kakelplattorna återmonteringsbara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.