Jag såg på youtube en fiffig och billig konstruktion av pvc-rör:

Men var köper man den typen av pvc-rör till lågt pris? Viktigt också att det går att köpa passande böjda hörn.

Eller finns det någon liknande fiffig lösning som jag missat? Trä kanske är ett alternativ, men det blir tyngre.
 
  • Takhängd torkställning gjord av PVC-rör ovanpå ett träbord, används för att torka kläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Jag tycker det ser ut som vp-rör och böjar, dvs "elektriker-rör". Lär vara lätt att hitta på Google.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag tycker det ser ut som vp-rör och böjar, dvs "elektriker-rör".
Vet du var man kan köpa? Jag hittar varken på biltema eller Jula.
 
R Ripley skrev:
[länk] Böjer gör man med en fjäder, kostar typ 70 spänn på Biltema.

Carro
Jag såg den. Men den produkten har tyvärr utgått...
 
Jag hittade samma rör på Byggmax.

Hur gör man för att böja med "en fjäder"?
 
Sorry, missade att biltema inte längre har dem.
Hos jula finns https://www.jula.se/catalog/el-och-...-ror-flexslangar-med-tillbehor/vp-ror-009188/

Jula verkar ha böjar med:https://www.jula.se/catalog/el-och-...or-flexslangar-med-tillbehor/rorbojar-412023/

Fjädern stoppar man in i röret för att böja det: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/elektrikerverktyg/bojfjader-16-mm-2000057700.

Det funkar även att värma röret med en varmluftspistol där man vill böja det, röret blir mjukare när det blir varmt.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Stort tack!
 
C
Det bör dock poängteras att dessa rör inte är särskilt böjstyva. I synnerhet inte den "moderna" halongenfria PP-varianten. Även en mindre konstruktion lär "sloka" betänkligt om man hänger på något tungt.
 
C cpalm skrev:
Det bör dock poängteras att dessa rör inte är särskilt böjstyva. I synnerhet inte den "moderna" halongenfria PP-varianten. Även en mindre konstruktion lär "sloka" betänkligt om man hänger på något tungt.
Ajdå. Tack för att du sa det. Jag tänkte 90x40 cm - men tvätt väger en del, så då får jag kanske ändå ta trä. Hur vet man om Julas är PP-variant? Jag tänkte ta 20 mm rör
 
Jag skulle välja att bygga med 30mm avloppsrör. Finns alla möjliga kopplingar, ryp vinkel eller T. både på Jula och Biltema
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
C
K kia2 skrev:
Hur vet man om Julas är PP-variant?
Står det halogenfritt är det PP, som för övrigt i princip heller inte går att limma. De är också vita till skillnad mot PVC-rören som är mer beigeaktiga.
Men även PVC-rören är väldigt böjliga. Jag tror det är fel produkt för ändamålet, de är för tunna helt enkelt.
 
Kvastskaft kanske kan fungera? De väger ju inte så förfärligt mycket och finns i de flesta matbutiker
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Står det halogenfritt är det PP, som för övrigt i princip heller inte går att limma. De är också vita till skillnad mot PVC-rören som är mer beigeaktiga.
Men även PVC-rören är väldigt böjliga. Jag tror det är fel produkt för ändamålet, de är för tunna helt enkelt.
Attans. Det såg så bra ut i videon. Men de kanske har annorlunda rör i USA.
 
C
K kia2 skrev:
Attans. Det såg så bra ut i videon. Men de kanske har annorlunda rör i USA.
Det är nog vattenrör, vanligt med PVC vattenrör i USA. De är mer tjockväggiga och därmed mycket styvare än elrören. Elrör har jag inte sett att de använder plaströr där, utan det brukar vara stålrör.
Finns väl för övrigt att få tag i även här, poppis till poolinstallationer och sånt, så det är nog det du skall leta efter.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.