Jag har en spis som tar lååång tid på sig att värma upp ugnen. Jag har hela tiden tänkt att det beror på att den är inkopplad fel. Den hade ingen perilexkontakt utan kablarna i sladden var kopplade direkt i väggen. Nu har jag skaffat en perilexkontakt både i min vägg och till spisen. När jag kopplar alla 5 kablar i kontakten och ansluter spisen, så tar det lika lång tid att värma upp ugnen. När jag utesluter nollan, som jag fått veta att just denna spis inte ska ha, så beter den sig väldigt märkligt när jag sätter på den. Ugnen startar inte om jag inte slår på någon av plattorna samtidigt...Vad kan vara felet? Är det spisen eller kopplingen?
 
  • Etikett på baksidan av en Bosch-spis med modell- och energiinformation, inklusive spänning och effekt upp till 9,2 kW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spisens elanslutning med fem kablar anslutna till plintar, inklusive jordad och färgkodade ledningar, relaterad till uppvärmningsproblem i ugnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en perilexkontakt med fem anslutna kablar, inklusive en kopparledning, som är del av ett problem med en spisinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Cardel skrev:
Jag har en spis som tar lååång tid på sig att värma upp ugnen. Jag har hela tiden tänkt att det beror på att den är inkopplad fel. Den hade ingen perilexkontakt utan kablarna i sladden var kopplade direkt i väggen. Nu har jag skaffat en perilexkontakt både i min vägg och till spisen. När jag kopplar alla 5 kablar i kontakten och ansluter spisen, så tar det lika lång tid att värma upp ugnen. När jag utesluter nollan, som jag fått veta att just denna spis inte ska ha, så beter den sig väldigt märkligt när jag sätter på den. Ugnen startar inte om jag inte slår på någon av plattorna samtidigt...Vad kan vara felet? Är det spisen eller kopplingen?
saknar en säkring dvs kolla i centralen vilken som gått
 
Hur ser inkopplingsanvisningen på spisen ut som ska sitta klistrad på baksidan?
 
  • Gilla
  • Haha
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
vad menar du med att du kopplat in nollan?
varför är inte den högra plinten inkopplad
fungerade den innan du meckade perilex

nolla skall du inte ha då elementen är 400v
inget mer än lampan drivs med 230V

ditt fel är att en sida av elementet inte får spänning
dvs trasig säkring eller att du kopplat in den fel och i detta fallet plinten till höger
2 av plattorna bör åxå lysa svagare än de övriga
 
Jag får för mig att blecken inte sitter rätt...som sagt, kika på inkopplingsanvisningen.
 
J Josth skrev:
Hur ser inkopplingsanvisningen på spisen ut som ska sitta klistrad på baksidan
returen returen skrev:
saknar en säkring dvs kolla i centralen vilken som gått
Jag har kollat mina säkringar i proppskåpet (Jag har gammal el) Det finns 3 st säkringar till spisen. Alla är hela men de är bara på 10 A. kan det vara ett problem?
 
J Josth skrev:
Hur ser inkopplingsanvisningen på spisen ut som ska sitta klistrad på baksidan?
Det finns ingen inkopplingsanvisning :(. Jag har kollat om det finns en i bruksanvisningen men inte där heller.
 
returen returen skrev:
vad menar du med att du kopplat in nollan?
varför är inte den högra plinten inkopplad
fungerade den innan du meckade perilex

nolla skall du inte ha då elementen är 400v
inget mer än lampan drivs med 230V

ditt fel är att en sida av elementet inte får spänning
dvs trasig säkring eller att du kopplat in den fel och i detta fallet plinten till höger
2 av plattorna bör åxå lysa svagare än de övriga
Jag har testat att koppla på en sladd med 5 kablar i, varav en blå nolla, som jag kopplade till nr 4 på spisen. Sedan läste jag här på forumet att en liknande spis inte skulle kopplas med nolla. Då kopplade jag på den kabel som jag visar bilder på. Ser du hur jag bör koppla?
Om jag har kopplat rätt, är det då en säkring i spisen som behöver bytas? Kan jag lösa det själv?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag får för mig att blecken inte sitter rätt...som sagt, kika på inkopplingsanvisningen.
Jag har inget kopplingschema...:(
 
C Cardel skrev:
Jag har kollat mina säkringar i proppskåpet (Jag har gammal el) Det finns 3 st säkringar till spisen. Alla är hela men de är bara på 10 A. kan det vara ett problem?
nä inget problem i detta läget
 
  • Gilla
Cardel
  • Laddar…
C Cardel skrev:
Jag har testat att koppla på en sladd med 5 kablar i, varav en blå nolla, som jag kopplade till nr 4 på spisen. Sedan läste jag här på forumet att en liknande spis inte skulle kopplas med nolla. Då kopplade jag på den kabel som jag visar bilder på. Ser du hur jag bör koppla?
Om jag har kopplat rätt, är det då en säkring i spisen som behöver bytas? Kan jag lösa det själv?
hur såg det ut innan du satte dit sladden eller kom den utan sladd?

just nu är det mnärkligt att de högra plintarna inte är anslutna
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
du har tre stycken bleck på fyran och det är ju inte så det är tänkt

nu måste spisen lastballanseras och har du inte klisterlappen med märkningen så....

vill du se om du kan skjuta säkringar?
då kan du flytta vit till 4an och sätta ett av blecken mellan 2-3
 
returen returen skrev:
hur såg det ut innan du satte dit sladden eller kom den utan sladd?

just nu är det mnärkligt att de högra plintarna inte är anslutna
Se bild för hur det såg ut tidigare. Jag är så gott som säker på att det var så här det var inkopplat tidigare. Jag hade en elektriker hemma som satte in ett perilexuttag i min vägg så att jag kunde koppla in min nya spis. Han menade att jag skulle flytta den grå kabeln till plats 3.
 
  • Anslutning av spiskablar där den grå kabeln föreslås flyttas till plats 3 enligt elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
returen returen skrev:
du har tre stycken bleck på fyran och det är ju inte så det är tänkt

nu måste spisen lastballanseras och har du inte klisterlappen med märkningen så....

vill du se om du kan skjuta säkringar?
då kan du flytta vit till 4an och sätta ett av blecken mellan 2-3
Var det sista med att skjuta säkringar ett skämt?
 
returen returen skrev:
du har tre stycken bleck på fyran och det är ju inte så det är tänkt

nu måste spisen lastballanseras och har du inte klisterlappen med märkningen så....

vill du se om du kan skjuta säkringar?
då kan du flytta vit till 4an och sätta ett av blecken mellan 2-3
Finns det något sätt att hitta kopplingsschemat genom att söka på internet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.