Tack för alla tips. Fantastiskt kul!
Behöver ta lite tid att analysera alla förslag och lösningsalternativ.🧐
Kommer att kolla elementen i helgen och notera märkesskyltar på element etc. 👍

Gillar lösning med luftvärmepump och bara ställa ned värmen på elementen. Verkar enkel och med färre saker ”som kan gå fel”.
Ser inte fram emot att behöva ”programmera” router etc….

Fortsätt gärna med förslag. Älskar en utmaning 😀
 
Jag har Airpatrol till värmepumpen.
I stugan.
App i mobilen.
Funkar bra.
 
Jag fattar att det här egentligen är en tråd för folk som tycker det är skitkul med smarta hem-grejer, men jag dristar mig till att komma med ett förslag utanför routern, så att säga.

Vi har två hus, ett där vi permanentbor, och ett andra hem där vi inte bor lika mycket, ett timmerhus byggt i slutet av 1800-talet. Första vintern med andra huset hade vi några direktverkande elradiatorer som höll frostfritt i kök, WC och badrum när vi inte var där, och när vi var där fick vi elda i lokaleldstäderna. Nästa vinter drog det ihop sig till elkris, så jag ringde en installationsfirma och beställde en luft/luft-värmepump på hösten. Det är en Daikin, och den går visserligen att fjärrstyra med nån bövla app/WiFi-lösning, men vi struntade i det. Istället står den på 16 grader, hela tiden. Det är alltid någorlunda varmt i huset när vi kommer, och det går t o m att ha krukväxter. Elförbrukningen, då? Halverad jämfört med kylskåpstemperatur via direkt-el under vintern.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag fattar att det här egentligen är en tråd för folk som tycker det är skitkul med smarta hem-grejer, men jag dristar mig till att komma med ett förslag utanför routern, så att säga.

Vi har två hus, ett där vi permanentbor, och ett andra hem där vi inte bor lika mycket, ett timmerhus byggt i slutet av 1800-talet. Första vintern med andra huset hade vi några direktverkande elradiatorer som höll frostfritt i kök, WC och badrum när vi inte var där, och när vi var där fick vi elda i lokaleldstäderna. Nästa vinter drog det ihop sig till elkris, så jag ringde en installationsfirma och beställde en luft/luft-värmepump på hösten. Det är en Daikin, och den går visserligen att fjärrstyra med nån bövla app/WiFi-lösning, men vi struntade i det. Istället står den på 16 grader, hela tiden. Det är alltid någorlunda varmt i huset när vi kommer, och det går t o m att ha krukväxter. Elförbrukningen, då? Halverad jämfört med kylskåpstemperatur via direkt-el under vintern.
Helt klart en väg att gå, som man kan utvärdera.
Enkelt och problemfritt!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag fattar att det här egentligen är en tråd för folk som tycker det är skitkul med smarta hem-grejer, men jag dristar mig till att komma med ett förslag utanför routern, så att säga.

Vi har två hus, ett där vi permanentbor, och ett andra hem där vi inte bor lika mycket, ett timmerhus byggt i slutet av 1800-talet. Första vintern med andra huset hade vi några direktverkande elradiatorer som höll frostfritt i kök, WC och badrum när vi inte var där, och när vi var där fick vi elda i lokaleldstäderna. Nästa vinter drog det ihop sig till elkris, så jag ringde en installationsfirma och beställde en luft/luft-värmepump på hösten. Det är en Daikin, och den går visserligen att fjärrstyra med nån bövla app/WiFi-lösning, men vi struntade i det. Istället står den på 16 grader, hela tiden. Det är alltid någorlunda varmt i huset när vi kommer, och det går t o m att ha krukväxter. Elförbrukningen, då? Halverad jämfört med kylskåpstemperatur via direkt-el under vintern.
Jag har en Daikin och fjärrstyrningen via appen har lagt av. Blir innerligt less på alla appar som funkar en stund och sen efter ett år eller två börjat det krångla.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Jag har en Daikin och fjärrstyrningen via appen har lagt av. Blir innerligt less på alla appar som funkar en stund och sen efter ett år eller två börjat det krångla.
Träligt! Som väl är finns alternativet att låta den stå på konstant temperatur. Har för mig det finns vecko-timer oxå, men det kanske funkar lika illa som appen.
Dock är behovet att kunna styra hemifrån större för den som har strömslukande direkt-el i stugan, då vill en inte värma i onödan.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Attitudeswe
G Grannens Häck skrev:
Jag har en Daikin och fjärrstyrningen via appen har lagt av. Blir innerligt less på alla appar som funkar en stund och sen efter ett år eller två börjat det krångla.
En oberoende fjärrstyrning såsom sensibo sky för nån hundring är nog en pålitligare tjänsteleverantör. Öppet API också...
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.