Tjena,
Grannen ovanför tänker renovera badrum, totalrenovering. I detta ingår bl.a att byta golvbrunn. Som jag fattat det blir det nästan alltid skador i golvet, dvs vårt tak i det här fallet, när detta görs och att det måste stöttas upp underifrån. För att ytterligare krångla till det har vårt badrum nedsänkt tak med spotlights (ditsatt av tidigare ägare) så för att kunna stötta ordentligt måste då vårt innertak tas bort. Antar att det blir svårt/dålig stämning att neka grannen, men hur mkt strul kommer det innebära för oss? Hur mkt jobb är det eg att ta bort ett nedsänt tak och sen montera tillbaka? De/deras hantverkare kommer givetvis få stå för allt, men fasar för stöket nere hos oss.
 
Ett nedsänkt tak i ett badrum tror jag inte att man monterar tillbaka. Man monterar ett nytt.

Med bra planering så kan man göra det på 4 dagar.
1. Riva tak och byta golvbrunn
2. Montera nytt tak och spackla
3. Slipa och måla
4. Måla igen

Elektriker kan ju behövas också såklart. Men max 5 arbetsdagar med god planering.
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Ett nedsänkt tak i ett badrum tror jag inte att man monterar tillbaka. Man monterar ett nytt.

Med bra planering så kan man göra det på 4 dagar.
1. Riva tak och byta golvbrunn
2. Montera nytt tak och spackla
3. Slipa och måla
4. Måla igen

Elektriker kan ju behövas också såklart. Men max 5 arbetsdagar med god planering.
Tack för input! Men aj, blir dyrt för grannen och bökigt för oss, för det innebär att vi inte kan bo hemma på 5 dagar. Hade hoppats det skulle gå på max 2. Har inget annat badrum än det dom måste gå in i och vi är fyra i familjen.
 
H HallNeMMX skrev:
Tack för input! Men aj, blir dyrt för grannen och bökigt för oss, för det innebär att vi inte kan bo hemma på 5 dagar. Hade hoppats det skulle gå på max 2. Har inget annat badrum än det dom måste gå in i och vi är fyra i familjen.
Rimligt att grannen står för några hotellnätter för familjen utöver att självklart stå för jobbet och en ordentlig lägenhetsstädning.

En hel arbetsvecka låter lite överdrivet men det får ju grannen påvisa vad de klarar av att samordna
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Rimligt att grannen står för några hotellnätter för familjen utöver att självklart stå för jobbet och en ordentlig lägenhetsstädning.

En hel arbetsvecka låter lite överdrivet men det får ju grannen påvisa vad de klarar av att samordna
Japp. Misstänker att grannen, som är nyinflyttad, nog börjar ångra att de köpte ett renoveringsbadrum. Badrummen i vår brf är jättesmå så kanske behöver det inte ta så många dagar att återmontera, men det är ju ändå ett rätt ordentligt ingrepp som måste göras. Om det nu stämmer att det alltid går hål när man bilar bort gamla golvbrunnar, men det verkar det ju tyvärr göra.
 
Vi lät renovera ett badrum i vår förra lägenhet, och flyttade då golvbrunnen. Ingen skada/påverkan på lägenheten under.
 
  • Gilla
HallNeMMX och 1 till
  • Laddar…
H
H HallNeMMX skrev:
Tjena,
Grannen ovanför tänker renovera badrum, totalrenovering. I detta ingår bl.a att byta golvbrunn. Som jag fattat det blir det nästan alltid skador i golvet, dvs vårt tak i det här fallet, när detta görs och att det måste stöttas upp underifrån. För att ytterligare krångla till det har vårt badrum nedsänkt tak med spotlights (ditsatt av tidigare ägare) så för att kunna stötta ordentligt måste då vårt innertak tas bort. Antar att det blir svårt/dålig stämning att neka grannen, men hur mkt strul kommer det innebära för oss? Hur mkt jobb är det eg att ta bort ett nedsänt tak och sen montera tillbaka? De/deras hantverkare kommer givetvis få stå för allt, men fasar för stöket nere hos oss.
Fotografera allt innan de börjar. Väggar, tak, golv, inredning. Blir det skador så har du bevis.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
maah maah skrev:
Ett nedsänkt tak i ett badrum tror jag inte att man monterar tillbaka. Man monterar ett nytt.

Med bra planering så kan man göra det på 4 dagar.
1. Riva tak och byta golvbrunn
2. Montera nytt tak och spackla
3. Slipa och måla
4. Måla igen

Elektriker kan ju behövas också såklart. Men max 5 arbetsdagar med god planering.
Det var optimistiskt😊
Räkans med 2 veckor varav arbete kanske pågår 4-6 dagar i erat badrum men att tro att allt ska klaffa och att det blir klart på 4-5 dagar bäddar bara till besvikelse..
 
  • Gilla
HallNeMMX och 1 till
  • Laddar…
Vi stambytte i förening med drygt 100 lägenheter i hus byggda i slutet av 40-talet. Trots rejält klantiga byggare så lyckades de ingenstans bila sig ner till lägenheten under. Alla golvbrunnar byttes liksom alla avloppsrör i golven och in i de vertikala shakten där avloppsstammarna var placerade, dessa byttes också liksom alla rör för varm och kallvatten.

Diskutera med styrelsen, fastighetsskötare, förvaltare eller vem ni har som har koll på byggnadernas konstruktion. Med tillgång till ritningar så går det att bedöma risk för att bila hål till lägenheten under.
 
  • Gilla
HallNeMMX
  • Laddar…
Det är klart ni kan bo hemma när de fixar ert tak. Om de inte måste göra ett stort hål rakt till grannens toa förstås men det har jag svårt att tro.
 
  • Gilla
HallNeMMX och 2 till
  • Laddar…
Är det inte ofta förening som står för byte av gamla golvbrunnar?

När mitt badrum renoverades kom det en snubbe och "borrade" bort min golvbrun, skulle vara skonsammare.
Så föreslå grannen undersöka om der finns någon metod som minskar risken att bila igenom taket.
 
Redigerat:
  • Gilla
HallNeMMX
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vi stambytte i förening med drygt 100 lägenheter i hus byggda i slutet av 40-talet. Trots rejält klantiga byggare så lyckades de ingenstans bila sig ner till lägenheten under. Alla golvbrunnar byttes liksom alla avloppsrör i golven och in i de vertikala shakten där avloppsstammarna var placerade, dessa byttes också liksom alla rör för varm och kallvatten.

Diskutera med styrelsen, fastighetsskötare, förvaltare eller vem ni har som har koll på byggnadernas konstruktion. Med tillgång till ritningar så går det att bedöma risk för att bila hål till lägenheten under.
Japp, ska göra det. Problemet med vårt nersänkta tak är ju att vi inte ser ifall det blir sprickor och skit i "originaltaket", det är därför det måste tas bort, enligt byggkunnig granne jag snackat med.
 
balloo balloo skrev:
Är det inte ofta förening som står för byte av gamla golvbrunnar?

När mitt badrum renoverades kom det en snubbe och "borrade" bort min golvbrun, skulle vara skonsammare.
Så föreslå grannen undersöka om der finns någon metod som minskar risken att bila igenom taket.
Här tror jag nog grannen själv får stå för kostnaderna, för de har köpt en lägenhet med ett gammalt men fullt fungerande badrum som de nu vill piffa upp innan dom flyttar in. Inget egentligt renoveringsbehov finns alltså. Låter ju väldigt lovande om det finns en skonsammare metod, vår familj har ju inget som helst intresse av att behöva delta i det här egentligen.
 
Müssli Müssli skrev:
Det är klart ni kan bo hemma när de fixar ert tak. Om de inte måste göra ett stort hål rakt till grannens toa förstås men det har jag svårt att tro.
Håller tummarna. Känns dock som en grej som kan strula och ta tid i ett gammalt hus (trettiotal), och med all el samt belysning uppe i taket undrar jag hur "säkert" det är. Jaja, det ligger på grannen att visa på påverkan, vi ska ju egentligen inte behöva göra nånting i frågan mer än att ge tillgång.
 
Fast tar man verkligen bort ett sänkt tak i förenyggande syfte? Jag inbillar mig att man möjligen vill sätta en stötta så det inte blir något direkt ras ifall man råkar bila igenom. Men alltså en stötta så inte hela gipstaket kommer ned om olyckan är framme.

Det förekommer att det blir hål, vid brunnsbyte, men det är inte jättevanligt.
 
  • Gilla
HallNeMMX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.