Hej,
Vi har golvvärme (fjärrvärme) på bottenvåning och elementen på övre. Denna höst funkar golvvärme inte. Öresundskraft och någon annan VVS säger att det är fortfarande för varmt ute, men jag är ganska säker på att det är lika varmt/kallt ute vid grannhuset (bor i ett radhus) och deras golvvärme fungerar, iaf i badrummet, de har inte satt på värmet Bild av fjärrvärmeväxlare med flera rör, ventiler och termometrar i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i rummen än. Öresundskraft rekommenderade öka temperatur i värmeväxlaren och sätta på alla termostater och värmeelementen på max för att testa. Värmeelementen fungerade, men golvet blev varmt på endast ett litet område (20cm×200 cm) precis vid tvättstugan. Frågade VVS gubbe om systemet behöver avluftas, han sa att avluftning sker genom att lufta radiatorerna uppe och de är avluftade (fanns ingen luft i systemet där). Men i år även radiatorer fungerar ojämt, i ett rum räcker det att skruva upp till 5 av 9 och elementet blir varm, i 2 rum behövs det 6, och i fjärde rum 7 för att själva elementet ska bli varm. Och då blir de jättevarma, det finns inget "mellanläge" som tidigare åren. Bifogar bild av fjärrvärmeväxlaren, finns det något jag kan göra själv?
 
  • Fjärrvärmeväxlare med rör, mätare och styrenhet i en liten servicegarderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din central ser inte lika som min riktigt.
Men när jag haft så är det lufta, lufta och lufta lite till som gäller.
Har inte golvvärme men vissa radiatorer har ibland krånglat.
Stäng av cirkulationen, Fyll på med vatten, lufta i radiatorerna/högsta punkten. Fyll på och lufta några varv.
 
Betjänar det där värmeväxlarpaketet bara golvvärmen eller även radiatorer? Sedan är det en konstig koppling på golvvärmefördelare där matning går rakt igenom och matar 3 rör på höger sida på bild. Vad är det för rör?
 
Ser nu att rör efter fördelare matas från rör bakom fördelade. Miss av mig. När är den bilden tagen?
 
  • Gilla
tobbre
  • Laddar…
F Freddan-70 skrev:
Ser nu att rör efter fördelare matas från rör bakom fördelade. Miss av mig. När är den bilden tagen?
Den betjänar både golvvärme på nedre våning och radiatorerna på övre. Tog båda bilder igår.
Jag har själv ingen koll på vad olika rör och ventiler gör, men kan ta en bild på manualen om det skulle hjälpa
 
Kan du ta en bild på själva golvvärmeshunten?
Sitter troligen precis över gv-slingorna på bild1.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kan du ta en bild på själva golvvärmeshunten?
Sitter troligen precis över gv-slingorna på bild1.
Tog bilder på allt möjligt. Om värmeshunten finns med på dessa bilder och du behöver en närmare bild kan du kanske beskriva hur shunten ser ut (grå, blå, runt, avlång...) så tar jag en ny bild :)
 
  • Rörsystem med sex blå ventiler, temperaturmätare och isolerade vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på värmeshunt med sex vita termostater märkta med blått LK-märke, flera röranslutningar, och en temperaturmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer visar temperatur, omgiven av rör och ventiler i ett tekniskt utrymme, del av ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör med en ventil synlig, täckt med metallfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmemonterad värmeshunt och ventilationssystem med isolerade rör och reglage i kopplingsskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på följande från vänster och från höger,
Närbild på termometer och rör i ett ventilations- eller värmesystem, visar olika komponenter och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad händer om du stänger några elementen uppe , blir GV varmare då. kan ta något dygn innan det märks. Nu ser det ut som att det inte finns flöde genom GV, tempmätarna på fördelningsrören står lika i temp. Det är en FJV-central du har och den kan bara ge en temp ut och den ska vara för elemeneten och GV ska regleras för sig själv och det finns ingen maxtermostat för GV enligt bild. bar en strypventil lite bakom, men rör den inte nu.
 
Här kommer bilderna
Demmpa Demmpa skrev:
Bild på följande från vänster och från höger,
[bild]
 
  • Närbild av ett uppvärmningssystem med en Grundfos-pump och en Termix-termometer, omgiven av isolerade rör och kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på blandare, termostat och ventiler i VVS-installation, med rör och reglage markerade med bokstäver.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparrör, ventiler och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av rör och ventiler i ett tekniskt installationsområde, med isolerade rör och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer och rör isolerade med aluminiumfolie i ett värmesystem setup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av ett rörsystem med ventiler och termometer i en bygg- eller VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex rördragning och ventiler i en byggmiljö med flera kopplingar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
finns ingen maxtermostat för GV enligt bild. bar en strypventil lite bakom, men rör den inte nu.
Jag tycker det är ett kapillärrör under den nedre cirkulationspumpen
 
J jonaserik skrev:
Vad händer om du stänger några elementen uppe , blir GV varmare då. kan ta något dygn innan det märks. Nu ser det ut som att det inte finns flöde genom GV, tempmätarna på fördelningsrören står lika i temp. Det är en FJV-central du har och den kan bara ge en temp ut och den ska vara för elemeneten och GV ska regleras för sig själv och det finns ingen maxtermostat för GV enligt bild. bar en strypventil lite bakom, men rör den inte nu.
Golvvärme kommer inte igång även om elementen är avstängda, snarare tvärtom - när vi höjde temp och trycket på denna centralen och satt alla elementen uppe på max då blev en liten del av golvet varmare.
Vi kunde reglera GV med termostater som sitter på väggarna förra året, finns 5 sådana för olika områden, alla står på max, men inget värme
 
  • Väggmonterad termostat med graderad ratt inställd på 35°C, företagslogotyp synlig i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För lite fart på flödet. du har liksom en kortslutning i systemet, bara är svärt att säga, men normalt så är det för dålig fart på pumpen, den orlar inte trycka ut flöder till allt. Troligtvis men kan inte säga riktigt på distans.Är det varmt på elementen så går flödet mest till dom och GV får inte vad dom behöver. Nu säger du att, även med att stänga av elementen så blir det dålig GV. Vad händer om du stånger alla element då, blir GV varmt, tar ett tag för att märkas. Kan ev ses på tempmätarna på rören till/från GV.
 
J jonaserik skrev:
För lite fart på flödet. du har liksom en kortslutning i systemet, bara är svärt att säga, men normalt så är det för dålig fart på pumpen, den orlar inte trycka ut flöder till allt. Troligtvis men kan inte säga riktigt på distans.Är det varmt på elementen så går flödet mest till dom och GV får inte vad dom behöver. Nu säger du att, även med att stänga av elementen så blir det dålig GV. Vad händer om du stånger alla element då, blir GV varmt, tar ett tag för att märkas. Kan ev ses på tempmätarna på rören till/från GV.
När du skriver "för lite fart på flödet" menar du att jag behöver öka trycket i manometer här? Manometer och termometer på ett radiatorsystem med digital display som visar temperaturinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet att det är en dum fråga, men kan verkligen ingenting om allt detta.

Alla elementen har varit avstängda sedan i våras, jag satte på dom bara i början av veckan och golvvärme fungerade inte ändå.
 
Jag undrar också om det finns ett sätt att avlufta systemet genom själva värmeväxlare? Vvs kille sa att det gör man genom att lufta av radiatorerna uppe och att det inte finns någon annan avluftare. I manualen finns en bild med avluftare bredvid manometer men själva värmeväxlare ser inte exakt likadant ut. Kan avluftare sitta på annat ställe?
 
  • Bild på Termix VVX-ID med komponenter som avluftare, reglercentral, manometer och värmeväxlare markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeväxlare med mätare, ventiler och kopplingar i en förvaringsyta, diskussion om avluftning och installerade komponenter på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.