plåtrickard plåtrickard skrev:
Då tänker du på dina öststatsbondpojkar?
För väldigt få av dina 200kr i timmen företag är särskilt väl bevandrade i svenska byggnormer...
Men starta gärna en tråd med slutresultatet sen..
Det var sådana bondpojkar som min fuskfirma anlitade.

Jag hade hellre väntat ett år eller två och fått det ordentligt gjort, än att dessa j*vla fuskare skulle slarva ihop något i all hast. Jag fick alltså stora läckor i taket EFTER deras arbete att byta papptaket.

-Men å andra sidan kunde ledningen heller ingenting om det när felen skulle åtgärdas.
Till och med en besiktningsman (anlitad av firman) kom med helt verklighetsfrånvända åtgärder mot fusket.

Inte förrän jag började nämna AMA hus och en civilrättslig tvist började de att lyssna.

Det enda positiva jag kan ge den firman är att de ställda inför det alternativet ordnade så att en riktig plåtslagare som visste vad han gjorde hyrdes in och gjorde vad de själva borde gjort från början.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Vad står det mer specifkt i AMA om plåtbeslag och skorstenar?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vad står det mer specifkt i AMA om plåtbeslag och skorstenar?
Kolla här, de runda markeringarna är länkar, varierande detaljnivå på det.

https://www.teknikhandboken.se/
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.

Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.

Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
vilka klåpare, inte ett rätt någonstans.
 
fuck...jag är inte plåtslagare men jag hade gjort det snyggare än det där..
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.

Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.

Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Vill inte uttala mig för hur arbetet gjordes, bilderna verkar tala för sig själv.
Däremot vill jag säga att den typen av inklädnaden är riskabel. Det är en tidsfråga innan det kommer att läcka in.
Om inte du en sådan som klättrar upp på taket och inspekterar det in gång i kvartsl så skulle jag rekomendera att klä in hela skorstenen.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Brukar vara så med avstånd till brännbart som du säger, men hur är det med ditt avståndet i bakkant på skorsten?
 
  • Tegelstensskorsten med svart plåtbeslag på ett tak med svarta takpannor, bredvid en parabolantenn, mot en bakgrund av höstfärgad skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på takdetalj med svart takpanna och vit plåtbeslagning intill gul träfasad. Verktyg synliga på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart tak med trasiga takpannor och en blå kartusch på en gul vägg bredvid en vit träveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vad vill du påvisa med dessa bilder???
 
P Plåtis22 skrev:
Och vad vill du påvisa med dessa bilder???
 
  • Kopparbeklädda byggnadsdetaljer vid ett tegelväggshörn med olika vinklar i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kupol av koppar på ett tak med tegel och skifferväggar, fotograferad vid ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Plåtis22 skrev:
Och vad vill du påvisa med dessa bilder???
Ett riktigt Plåt arbete Så ska det utföras Eller vad trodde du????????????????????????????
 
Nu åker väl ändå 🍿 fram😂
 
  • Haha
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Nu åker väl ändå 🍿 fram😂
😂
 
  • Haha
plåtrickard
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
😂
Ska vi starta en skryttråd?🤣
 
  • Haha
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
M Mikael Norn skrev:
Ett riktigt Plåt arbete Så ska det utföras Eller vad trodde du????????????????????????????
Ok
 
P Plåtis22 skrev:
Ok
Jag trodde lökkupolen var riktigt plåtarbete…
Mitt fel att jag missuppfattade
Sorry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.