Sitter med ett dilemma och hoppas kunna få lite tankar från bästa forumet! Kort och gott; vad hade ni gjort med den här tallen? Fällt eller beskärt?

Backstoryn är att vi har tre enorma tallar på vår tomt, alla ligger på 60-70 cm i diameter/brösthöjd. Två står ca fem meter från huset, den tredje ca sju meter. Har haft några arboristfirmor ute för offerter för nedtagning, de flesta höll med om att de är för stora för ett villaområde och påpekade att tallar är luriga, men den sista firman jag tog ut kom med ett förslag om att ta ner de närmast huset och behålla tallen längst in i trädgården. Tanken var då att beskära kronan för att försöka släppa in mer solljus, och eftersom tallen har all vikt mot skogen som gränsar till vår baksida bedömde han risken som låg att hus/annan egendom skulle skadas ifall den blåser ner.

Nu har vi bott här i snart ett år och kommit fram till att tallen däremot skuggar väldigt stora delar av baksidan (nu på hösten hinner vi endast få ca en timme med solljus) vilket försvårar mina planer för odlingar/bärbuskar/fruktträd, exakt hela trädgården har varit täckt med tallbarr, kottar och bös under året, plus att vi har väldigt nära till berg. 😬 Samtidigt är det här fantastiska trädet hur ståtligt som helst... Tror ni man ångrar sig om det tas ner?
 
  • En stor tall i en trädgård med klar blå himmel, omgiven av mindre träd och gräs. En stege och ett fotbollsmål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor tall bredvid hus, med pool och studsmatta i trädgården under en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni tar bort tallen kommer ni istället för
Miss_Winter Miss_Winter skrev:
det här fantastiska trädet
se alla träden och buskarna bakom. I dag tänker man inte på dem men det kommer man garanterat att göra om tallen är borta.

Så en fråga att ställa sig är väl om man kommer tycka det blir vackert eller om man kommer irritera sig på 20-30 träd/buskar istf en tall?

Följdfrågan blir då vems mark bakgrundsväxtligheten står på. Alltså om ni kommer att kunna röja upp om det visar sig behövas. Eller om ni blir utlämnade till grannens godtycke.
 
  • Gilla
Miss_Winter och 1 till
  • Laddar…
Vilka fina tallar! De två på bilderna ser frodiga och friska ut - livskraftiga och mycket sannolikt onödiga att ta ner. Tallar kan verkligen vara fina som solitärer eller i små grupper. Mitt tips är att bara ta ner eventuellt en av tallarna som är närmast huset och glesa kronan på den tredje.

Om ni däremot verkligen vill ha mer sol så kanske det skulle funka med att glesa ur kronan, men en liten risk finns att trädet inte klarar det och ni måste fälla det längre fram.

Det finns ett litet aber med just tallar och det är att större tunga grenar kan knäckas och rasa - framför allt vid minusgrader och mycket snö. Men vår tall fällde en stor gren på en tidig höstdag vid fint väder; men det kan ha berott på att vi hade försvagat den.

Hade själv en fullvuxen tall (som inte alls var lika fin som eran) i utkanten av tomten som vi tyvärr verkade ha kvävt med lite för mycket jord ovanpå när vi gjorde om marken där. I början märktes inget men efter några år torkade kronan mer och mer och vi tog ner det (2016?) då nya grannen skulle bygga hus på tomten bredvid.

Torra sommaren 2018 blev gräsmattan totalt bränd där tallen hade skuggat så det är lite tveeggat när höga träd tas ner…

Mvh
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ha aldrig träd högre än huset på tomten nära huset.
Ner med skiten :)
 
  • Gilla
  • Arg
Fredandel och 9 till
  • Laddar…
Ta inte ner!
Behöver något göras så beskär kronan lite.
Tar ni ner den nu kommer ni aldrig ha några större träd. Däremot kan man alltid göra det senare om det på riktigt är ett problem. Men att de skymmer solen såhär års är inte det.

Och arboristerna vill såklart ta ner, de får ju jobb då samt slipper ta ansvar för sin bedömning.

Större träd och naturmark är det som gör äldre områden charmiga. Vill man ha plansprängd villamatta med thuja finns ju det också...
 
  • Gilla
Anders_X2 och 6 till
  • Laddar…
Skitsnack att de skulle vara för stora för ett villaområde.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 5 till
  • Laddar…
Om ditt önskemål är fruktträd och odlingar och tallarna skuggar så ska du naturligtvis ta bort dem. Man kan absolut ha sådär höga träd i ett villaområde (mina grannar har både tallar, granar och björkar i den där höjden). Men, om träden innebär att du inte kan göra det du vill med trädgården ska de naturligtvis bort. Jag lät fälla fyra stora björkar när vi flyttade in eftersom jag ville plantera fruktträd. Det hade inte gått med björkarna på plats.
 
  • Gilla
Lengan och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Om ni tar bort tallen kommer ni istället för

se alla träden och buskarna bakom. I dag tänker man inte på dem men det kommer man garanterat att göra om tallen är borta.

Så en fråga att ställa sig är väl om man kommer tycka det blir vackert eller om man kommer irritera sig på 20-30 träd/buskar istf en tall?

Följdfrågan blir då vems mark bakgrundsväxtligheten står på. Alltså om ni kommer att kunna röja upp om det visar sig behövas. Eller om ni blir utlämnade till grannens godtycke.
Jag skulle vända på det, äger jag träden och buskarna och på sätt kan garantera att de finns kvar som bakgrund och skydd för tomten?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ni ska göra så som ni själva vill ha trädgården och nyttja den, inte bry er om hur vi i tråden tycker.
Har haft stora träd där vissa tagits bort och ersatts av andra träd, buskar och växter.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Om ni tar bort tallen kommer ni istället för

se alla träden och buskarna bakom. I dag tänker man inte på dem men det kommer man garanterat att göra om tallen är borta.

Så en fråga att ställa sig är väl om man kommer tycka det blir vackert eller om man kommer irritera sig på 20-30 träd/buskar istf en tall?

Följdfrågan blir då vems mark bakgrundsväxtligheten står på. Alltså om ni kommer att kunna röja upp om det visar sig behövas. Eller om ni blir utlämnade till grannens godtycke.
Marken ägs av kommunen, både skogen bakom och det beståndet av björk- och eksly vid sidan som separerar vår och grannens tomt. Inte det mest estetiskt tilltalande bakgrunden kanske men vi störs inte särskilt mycket av det. Arbetslaget som sköter kommunens skogsröjning är också mycket duktiga på sitt jobb så gissar att när det är dags att tunna ut så kommer det också se helt ok ut. Bra tanke att ta hänsyn till däremot! Tack. 🙂
 
D Dortmunder DAB skrev:
Vilka fina tallar! De två på bilderna ser frodiga och friska ut - livskraftiga och mycket sannolikt onödiga att ta ner. Tallar kan verkligen vara fina som solitärer eller i små grupper. Mitt tips är att bara ta ner eventuellt en av tallarna som är närmast huset och glesa kronan på den tredje.

Om ni däremot verkligen vill ha mer sol så kanske det skulle funka med att glesa ur kronan, men en liten risk finns att trädet inte klarar det och ni måste fälla det längre fram.

Det finns ett litet aber med just tallar och det är att större tunga grenar kan knäckas och rasa - framför allt vid minusgrader och mycket snö. Men vår tall fällde en stor gren på en tidig höstdag vid fint väder; men det kan ha berott på att vi hade försvagat den.

Hade själv en fullvuxen tall (som inte alls var lika fin som eran) i utkanten av tomten som vi tyvärr verkade ha kvävt med lite för mycket jord ovanpå när vi gjorde om marken där. I början märktes inget men efter några år torkade kronan mer och mer och vi tog ner det (2016?) då nya grannen skulle bygga hus på tomten bredvid.

Torra sommaren 2018 blev gräsmattan totalt bränd där tallen hade skuggat så det är lite tveeggat när höga träd tas ner…

Mvh
Det är faktiskt samma tall från olika håll, tycker det är det som är så otroligt häftigt med den, alla olika former! 🤩 Bifogar bonusbild på de övriga bjässarna.

Men ja, just den här är väldigt livskraftig och tillsynes frisk. Jag är mer och mer intresserad av att prova på att glesa ut och avvakta några år, mannen är däremot mer för att ta ner direkt för han tror det kommer bli fult och oroar sig, precis som du nämner, att trädet inte kommer klara det.

Fallande grenar är definitevt ett orosmoment. Vi bor i zon ett och får oftast inga mängder med snö åtminstone. Stort tack för bra tankar!
 
  • Stor tall vid sidan av ett hus med en träfasad, blommande trädgård framför och en klarblå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
Miss_Winter Miss_Winter skrev:
Marken ägs av kommunen, både skogen bakom och det beståndet av björk- och eksly vid sidan som separerar vår och grannens tomt. Inte det mest estetiskt tilltalande bakgrunden kanske men vi störs inte särskilt mycket av det. Arbetslaget som sköter kommunens skogsröjning är också mycket duktiga på sitt jobb så gissar att när det är dags att tunna ut så kommer det också se helt ok ut. Bra tanke att ta hänsyn till däremot! Tack. 🙂
Utgå inte från att det blir röjt som ni önskar utan planera er tomt utifrån hur ni vill ha det!
Finns många trådar där det skrivs "får grannen göra så" och kan även vara kommunen.😉
Så när vi tog ned en stor björk som var till risk för oss och två grannar, så planterades ett nytt träd på plats vi tyckte var bättre, ett tulpanträd.
 
  • Gilla
Miss_Winter
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Ta inte ner!
Behöver något göras så beskär kronan lite.
Tar ni ner den nu kommer ni aldrig ha några större träd. Däremot kan man alltid göra det senare om det på riktigt är ett problem. Men att de skymmer solen såhär års är inte det.

Och arboristerna vill såklart ta ner, de får ju jobb då samt slipper ta ansvar för sin bedömning.

Större träd och naturmark är det som gör äldre områden charmiga. Vill man ha plansprängd villamatta med thuja finns ju det också...
Den skymmer solen många timmar även sommartid tyvärr, vilket är anledningen att vi ville bo i huset under ett helt år för att kunna göra en rättvist bedömning av trädets vara eller icke vara. Du har så rätt i att vi aldrig kommer kunna få ett sånt träd igen, den uppskattades till runt 150 år och är en bit över två meter i omkrets. Snacka om respektingivande!

Vi bor i ett skogsnära område med många stora, fina gamla träd bakom allas trädgårdar så jag håller helt med om att naturmarken är det som är charmen. Jag tar med mig dina tankar, tack!
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Tar ni ner den så glöms det snabbt hur det var när tallen var där…..
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om ditt önskemål är fruktträd och odlingar och tallarna skuggar så ska du naturligtvis ta bort dem. Man kan absolut ha sådär höga träd i ett villaområde (mina grannar har både tallar, granar och björkar i den där höjden). Men, om träden innebär att du inte kan göra det du vill med trädgården ska de naturligtvis bort. Jag lät fälla fyra stora björkar när vi flyttade in eftersom jag ville plantera fruktträd. Det hade inte gått med björkarna på plats.
Tack för bra tankar! Visst är det så, försöker planera för att kunna klämma in så mycket som möjligt på framsidan istället, men det är mycket potentiell yta som "går förlorad" vilket är väldigt synd... Samtidigt så är jag ju rena rama trädkramaren så de är ju grymt svårt att komma fram till bästa lösningen. 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.