tommib
Har du någonsin bott i hus? Att ha en elförbrukning på 100 kWh en vintermånad är ett väldigt ambitiöst mål får jag nog säga. Även med ett välisolerat hus får du lägga på en faktor 10. Om du bara använder det till belysning går det nog men de flesta människor vill inte leva så.

Vedeldning blir snabbt tröttsamt och det är inte direkt billig energi heller om inte veden är gratis. Inte ens då är det billigt sett till arbetsinsatsen du behöver göra.

Din uträkning förutsätter också en massivt överdimensionerad solcellanläggning som absolut inte kommer löna sig och batterikostnaden blir enorm. 150 kWh är dubbelt så stort som stora elbilsbatterier. Troligen är det billigare att bränna diesel i ett elverk i 20 år om elbehovet bara är 100 kWh på en månad och då får du lite värme också på köpet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
tommib
F Filip David Bjurling skrev:
150 kWh lifepo4 batterier räcker. Batteriet skruvar jag ihop själv för ca 100 000 kr.
Nej, det gör du inte. Inte på något vettigt sätt i alla fall.
 
Göran.W
100 KWh i ett hus är helt omöjligt om man ska ha vettig komfort.
Gör själv av med 500-600 kwh i månaden på enbart hushålls el till 5 personer.
Värme och varmvatten kommer från ved pannan.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F Filip David Bjurling skrev:
Det beror på hur mycket solceller och batterier man har. Vi gör av med 100 kWh hushållsel per månad här hemma i vår lägenhet helt utan att snåla. Det bör vi kunna klara i en villa också genom att snåla men då tillkommer vissa små elposter. 15 kWp ger runt 220 kWh i december och med 150 kWh batteri (som är 15 ggr större än vanliga hemlager) så kommer det aldrig vara några problem att klara elbehovet. Med en vattenmantlad vedkamin kommer man i värsta fall kunna värma hela villan med både värme och varmvatten. Men mina beräkningar säger alltså att jag kommer att klara allt på bara el.
Ja, är man hemma o kan elda hela tiden så..
Tror du kommer att tröttna på det.
Det fanns en anledning till att oljeeldning slog igenom på några få år när det kom.
 
Passivhus i södra Sverige klarar sig med minimalt värmetillskott under vintermånaderna. Normala hus lite mer i mitten av Sverige har nog svårt att komma undan med mindre än 10MWh per år med majoriteten av förbrukningen på vintern. För att överbrygga detta så är det icke ekonomiskt försvarbart stora batterier och överdimensionerad solcellsanläggning som kommer längst. Troligtvis behöver man ändå någon form av bränsle-baserad generator för de absolut sista kWh.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bara ftx drar ju ca 2 kwh per dygn bara det. Ihop med andra saker som också drar el mer eller mindre konstant så har jag svårt att se att det går att komna under 300 kwh per månad ens på sommaren.

Och till sist. Hur skall du ladda elbilen ?
På sommaren inget problem naturligtvis, men Nov- Mars. ?

Tokerier är vad jag kallar det !!

Klart att det går att koppla loss sig från elnätet, jag läste om en sådan herre i vår branschtidningen men han hade lagt över en miljon på vätgaslager och sterlingmotor.

Nej tokerier är vad jag kallar det !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.