Hej,

Vi har tagit in en firma som byggt nytt IKEA-kök. I deras offert ingick även installation av blandare, diskmaskin och vattenlås/avlopp.

Kravet från bostadsföreningen och hemförsäkringen är att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Det ser ut att vara fackmannamässigt utfört (installationen gjordes av den som byggde köket och inte av rörmokare) av hantverkaren men för att kunna sova gott om nätterna undrar jag om jag bör ta in en rörmokare som kollar igenom arbetet och godkänner samt lämnar certifikat på säker vatteninstallation? Detta för att ta höjd för om något oväntat skulle ske i framtiden och vi ej får problem med hemförsäkringen eller bostadsrättsföreningen. Är detta klokt eller oroar jag i onödan?
 
Lycka till med att hitta en rörmokare som godkänner någon annans jobb.
Det kan vara fackmannamässigt utan att vara gjort av en rörmokare.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Lycka till med att hitta en rörmokare som godkänner någon annans jobb.
Det kan vara fackmannamässigt utan att vara gjort av en rörmokare.
Det är ju bara en blandare som monterats, nytt vattenlås och en diskmaskin som ansluter till vattenlås/avlopp. Inga rördragningar har gjorts. Det enda jag vill är att rörmokaren kollar igenom och bedömer att det är ok. Någon som gjort detta? Eller om rörmokaren vill koppla ur allt igen och koppla tillbaka är OK för min del också.
 
B
Om något händer även om rörisen gopkänt jobbet.

Vem yrkar du anspråk emot ? Köksmontören? Eller rörisen ?

Så tåls att upprepas: lycka till.

Be din köksmontör intyga utförandet istället
 
B Bozzen skrev:
Om något händer även om rörisen gopkänt jobbet.

Vem yrkar du anspråk emot ? Köksmontören? Eller rörisen ?

Så tåls att upprepas: lycka till.

Be din köksmontör intyga utförandet istället
Köksmontören är inte vvs:are, utan de har monterat kök flertal gånger hos andra kunder och har i samband med det även installerat diskmaskin och blandare etc. Det jag har från de är kvitto på vad som ingick i deras arbete dvs montering av kök, blandare och vitvaror.

Vad bör man göra i mitt fall om man vill kunna sova gott på nätterna? Be rörmokare återinstallera diskmaskin, blandare och vattenlås så de tar ansvaret och jag får intyg på att det är utfört av rörmokare?
 
B
Finns ingen rörmokare som kommer överta hela ansvaret över montaget enligt ditt önskemål.

Det är köksmontörens problem att intyga att jobbet är utfört ordentligt.

Förstår egentligen inte. Varför lät du dem ens utföra arbetet?
 
B Bozzen skrev:
Finns ingen rörmokare som kommer överta hela ansvaret över montaget enligt ditt önskemål.

Det är köksmontörens problem att intyga att jobbet är utfört ordentligt.

Förstår egentligen inte. Varför lät du dem ens utföra arbetet?
Vi är ju inte jätteinsatta, det enda vi visste var att det skulle vara utfört fackmannamässigt. Det tål att upprepas att inga nya rördragningar gjorts, så det köksmontören gjort är att koppla diskmaskinens slang till vattenlåset, samt skruvat in blandare i bänkskivan.

En rörmokare borde väl kunna installera detta på nytt och intyga att arbetet är gjort enligt säker vatten och av behörig person?
 
L Lärljungen skrev:
Hej,

Vi har tagit in en firma som byggt nytt IKEA-kök. I deras offert ingick även installation av blandare, diskmaskin och vattenlås/avlopp.

Kravet från bostadsföreningen och hemförsäkringen är att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Det ser ut att vara fackmannamässigt utfört (installationen gjordes av den som byggde köket och inte av rörmokare) av hantverkaren men för att kunna sova gott om nätterna undrar jag om jag bör ta in en rörmokare som kollar igenom arbetet och godkänner samt lämnar certifikat på säker vatteninstallation? Detta för att ta höjd för om något oväntat skulle ske i framtiden och vi ej får problem med hemförsäkringen eller bostadsrättsföreningen. Är detta klokt eller oroar jag i onödan?
Du oroar dig i onödan.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
E Edlunn skrev:
Du oroar dig i onödan.
Hur menar du att hag oroar mig i onödan?
 
L Lärljungen skrev:
Hur menar du att hag oroar mig i onödan?
Det finns tusentals likadana installationer och dom funkar ju.
Det är ju skitenkelt att göra om man vet vad man gör så vad oroar du dig för?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
L Lärljungen skrev:
Det tål att upprepas att inga nya rördragningar gjorts, så det köksmontören gjort är att koppla diskmaskinens slang till vattenlåset, samt skruvat in blandare i bänkskivan.
Detta kan väl vilken normalhändig privatperson som helst göra själv. Så att det skulle behövas något speciellt intyg låter helt galet. Bara att säga att det är fackmannamässigt gjort. Annars borde det väl inte vara svårt att få montören att skriva under på att det är fackmannamässigt gjort. Skulle montören av någon konstig anledning vägra skulle det ju vara direkt pinsamt för honom att medge att han inte utför sitt arbete fackmannamässigt.
 
D Dilato skrev:
Det finns tusentals likadana installationer och dom funkar ju.
Det är ju skitenkelt att göra om man vet vad man gör så vad oroar du dig för?
Ja, men säg att det är fackmannamässigt utfört. Man har tätat i botten med stosett och tätat med tejp kring rörgenomföringarna och lagt in hyllplansskydd, fäst avloppsslang enligt säkert vatten, men det börjar läcka i någon skarv för hantverkaren kanske dragit åt för hårt eller liknande. Då kanske försäkringen ifrågasätter?
 
L lbgu skrev:
Detta kan väl vilken normalhändig privatperson som helst göra själv. Så att det skulle behövas något speciellt intyg låter helt galet. Bara att säga att det är fackmannamässigt gjort. Annars borde det väl inte vara svårt att få montören att skriva under på att det är fackmannamässigt gjort. Skulle montören av någon konstig anledning vägra skulle det ju vara direkt pinsamt för honom att medge att han inte utför sitt arbete fackmannamässigt.
Det är väl försäkringsbolaget som bedömer om det är fackmannamässigt gjort? Antar att de tittar på kvitto från rörmokare?
 
Du köper en tjänst att montera kök inkl. blandare. I detta ingår att det ska utföras fackmannamässigt enl. konsumenttjänstlagen. Detta ska räcka.

Från lagen:
Företaget ska se till att den som utför tjänsten har rätt kompetens och nödvändig utbildning. Tjänsten ska utföras fackmässigt, det vill säga på ett sätt som normalt förväntas av en kunnig och seriös yrkesperson. Företaget ska även se till att tjänsten inte utförs i strid mot säkerhetsföreskrifter eller mot förbud i produktsäkerhetslagen eller marknadsföringslagen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L Lärljungen skrev:
Det är väl försäkringsbolaget som bedömer om det är fackmannamässigt gjort? Antar att de tittar på kvitto från rörmokare?
Då är det väl bara att visa kvittot från montören. Självklart utgår man väl från att montören kan sitt jobb och utför det fackmannamässigt. Eller har du någon anledning att tro att montören var inkompetent?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.