A AndersS skrev:
Ledningskollen söker inga kablar om du avser webbtjänsten, de vidareförmedlar enbart till berörda nätägare på platsen man frågar om.
De satte då ut el och fiberkabel på vår tomt när vi dränerade om huset.

Om det var nätägaren eller personal från typ Geomatik som markerade ut dessa vet jag inte då jag inte var hemma då
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vem är nätägare för dig ?
Open Infra.
Men man ska anmäla till tjänsteleverantören om man upplever störningar, vilket är utfört nu.
Alla i "byn" verkar ha samma problem nu, så det fungerade i alla fall drygt en vecka!
 
F fusion skrev:
De satte då ut el och fiberkabel på vår tomt när vi dränerade om huset.

Om det var nätägaren eller personal från typ Geomatik som markerade ut dessa vet jag inte då jag inte var hemma då
Ledningskollen är bara som tidigare beskrivet en sammanhållande funktion för nätägare.
Det är nätägaren som ser till att deras kablar blir markerade utifrån det underlag som är efterfrågat från ledningskollen.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
det fungerade i alla fall drygt en vecka!
Berömd kommentar från en kund :p
 
spikplanka spikplanka skrev:
Berömd kommentar från en kund :p
Uppdatering i ärendet.
Gjorde ett supportärende hos Gardio, som är tjänsteleverantör.
Tyvärr hade dom stängt från kl 14 på lördag, och öppnade igen kl 8 på måndagen.
Fick ett svar kl 11 på måndag att allt såg ok ut från deras sida, och i och med att min WAN-lampa lyser så är det inget fel vad de kan se.
WAN-lampan har lyst hela tiden, men problemet var att jag/vi inte fick någon IP.
Men som i ett trollslag så "hoppade" det igång kort därefter, för alla i byn.
Gardio hänvisade till att det måste ha varit något fel hos Open Infra (nätägaren).
Har naturligvis ingen aning om det, men känns konstigt att allt verkar ok, WAN-länk finns, men DHCP-servern är nere?
Nåja, kanske inkörningsproblem, och Gardio svarde ju så snabbt som man kan förvänta sig, så jag är försiktigt optimistisk inför framtiden.
Sjukt nöjd över min mobila backup-lösning i alla fall, väl värd mödan.
 
Någon har ju gjort något, bara att dom inte talar om det.
Säkert en lite miss i sin aktivering som nu är åtgärdad.
 
A A-Man_08 skrev:
Någon har ju gjort något, bara att dom inte talar om det.
Säkert en lite miss i sin aktivering som nu är åtgärdad.
Troligvis.
Och jag kanske är petig, men tycker att en nätägare borde styra sina projekt bättre.
Tveksam över att detta är "robust fiber" 🤔
Nu kanske det inte har att göra med detta driftavbrott överhuvudtaget, men man blir fundersam.

Öppen fiberoptikskåp med kablage i fuktigt utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit plastlåda med orange fiberkabel monterad på röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är riktiga slarvarbeten, förstår besvikelse utifrån att de som gjort arbetet saknar kompetens att bygga fibernät.
Synlig duct kommer att brytas ned av UV/solljus och bli spröd, ska sitta ett kabelskydd.
Fiber i FOS är ett ormbo, går knappast utföra senare arbete utan att riskera att knäcka driftsatt fiber. Sitter ej använd duct utan ändtätning och finns säkert flera fel som inte syns i bilden.
Skicka bilder till nätägaren och fråga om det följer Robust fiber!
https://openinfra.com/nyheter/hela-open-infra-har-utbildat-sig-i-robust-fiber/
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det där är riktiga slarvarbeten, förstår besvikelse utifrån att de som gjort arbetet saknar kompetens att bygga fibernät.
Synlig duct kommer att brytas ned av UV/solljus och bli spröd, ska sitta ett kabelskydd.
Fiber i FOS är ett ormbo, går knappast utföra senare arbete utan att riskera att knäcka driftsatt fiber. Sitter ej använd duct utan ändtätning och finns säkert flera fel som inte syns i bilden.
Skicka bilder till nätägaren och fråga om det följer Robust fiber!
[länk]
Tack för din analys.
Jag gör så, och återkommer med svar.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Tack för din analys.
Jag gör så, och återkommer med svar.
Går det att öppna skåpet bara sådär utan nyckel?
 
A A-Man_08 skrev:
Går det att öppna skåpet bara sådär utan nyckel?
Ja, om det inte är låst.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Har naturligvis ingen aning om det, men känns konstigt att allt verkar ok, WAN-länk finns, men DHCP-servern är nere?
Njae, beroende på hur det är byggt så behöver det inte vara konstigt. Nätprovisioneringen/routing/switching osv. är helt skilda från DHCP som tjänst betraktat. Så även om man implementerar allt samlat i exv. en BRAS så går det alldeles utmärkt att ha accessnätet igång utan att DHCP-funktionen för den sakens skulle fungerar.

Men med lite kompetent nätverksövervakning så borde man upptäcka det felet ganska snabbt. (Och om de var långsamma så var det kanske det som hände.)
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Tveksam över att detta är "robust fiber" 🤔
Open Infra och fackmannamässigt som t.ex Robust fiber är en oxymoron. De gör aldrig rätt utom som en olyckhändelse. Bäst är väl om PTS blockerar alla bidrag till dessa klåpare då de ställer till det för alla.

Hannuse Hannuse skrev:
Nu kanske det inte har att göra med detta driftavbrott överhuvudtaget, men man blir fundersam.
Om man gör en dåligt utförd installation ökar risken för problem senare. Det ligger i sakens natur och är något som skiljer agnarna från betet.

Installlationen:
* Skåpet verkar sakna dragavlastning.

* Kanalisationen till intaget har en lös sladrig sak som ber om att fastna och dras loss av något. Förutom att UV ljuset får både bergtroll och Open Infra att spricka på samma gång. ;)

Open Infra installationer bör man betrakta felaktiga tills motsatsen bevisats och kundrelationen har likheter med skojare.

Felsökningstips:
Kika på om mediaomvandlaren från fiber (SC) till kopparkabel (8P8C) på fiberdelen har någon indikator LED som visar på "active" eller "link". Om den lyser så lär iaf fibern vara någorlunda hel fram till ditt hus.
Lyser även "full duplex" eller liknande ännu mer så.

Nästa trick är att dumpa all nätverkstrafik. Den första indikationen på att det är aktivitet är att "active" eller "link" blinkar. Men för att veta så kan man i Unix använda "tcpdump" och för Microsoft-Windows finns "Wireshark". Får man trafik så brukar också fibern vara hel.
Alltid någon nytta med all "hackertrafik"..

Får man IP adress är man nästan hemma. Men ibland kan man få en privat IP adress som bara fungerar till andra kunder och tjänsteoperatörens hemsida. Så kika vilken IP adress som tilldelats.
Således är IPv4 adresser som 10.x.x.x ; 172.16.x.x ; 192.168.x.x ; 100.64.x.x bara giltiga lokalt och kan bara fungera mot Internet via NAT etc.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Open Infra och fackmannamässigt som t.ex Robust fiber är en oxymoron. De gör aldrig rätt utom som en olyckhändelse. Bäst är väl om PTS blockerar alla bidrag till dessa klåpare då de ställer till det för alla.


Om man gör en dåligt utförd installation ökar risken för problem senare. Det ligger i sakens natur och är något som skiljer agnarna från betet.

Installlationen:
* Skåpet verkar sakna dragavlastning.

* Kanalisationen till intaget har en lös sladrig sak som ber om att fastna och dras loss av något. Förutom att UV ljuset får både bergtroll och Open Infra att spricka på samma gång. ;)

Open Infra installationer bör man betrakta felaktiga tills motsatsen bevisats och kundrelationen har likheter med skojare.

Felsökningstips:
Kika på om mediaomvandlaren från fiber (SC) till kopparkabel (8P8C) på fiberdelen har någon indikator LED som visar på "active" eller "link". Om den lyser så lär iaf fibern vara någorlunda hel fram till ditt hus.
Lyser även "full duplex" eller liknande ännu mer så.

Nästa trick är att dumpa all nätverkstrafik. Den första indikationen på att det är aktivitet är att "active" eller "link" blinkar. Men för att veta så kan man i Unix använda "tcpdump" och för Microsoft-Windows finns "Wireshark". Får man trafik så brukar också fibern vara hel.
Alltid någon nytta med all "hackertrafik"..

Får man IP adress är man nästan hemma. Men ibland kan man få en privat IP adress som bara fungerar till andra kunder och tjänsteoperatörens hemsida. Så kika vilken IP adress som tilldelats.
Således är IPv4 adresser som 10.x.x.x ; 172.16.x.x ; 192.168.x.x ; 100.64.x.x bara giltiga lokalt och kan bara fungera mot Internet via NAT etc.
Ja, här får vi bara IP-adresser som inte är publika, typ "bogon".
Men spelar ingen roll för mig, jag har alla mina tjänster i molnet numera, eller kopplade till andra tänster, så jag behöver inte en publik IP.
Men jag behöver en korrekt routing ut mot internet i alla fall, och det är där det fanns en brist i just detta fall.
Jag hade ju kunnat prova att sätta en fast IP, och använda min senast tilldeleade, men ville inte trolla med nätet när jag ändå hade en failover, och flera andra hade problem.

Men har skrivit till Open Infra på ett sakligt sätt, och påtalat att man som projektägare bör besiktiga att man har fått det man beställ och betalat för, det vill säga "robust fiber".
Förhoppningen är ju att någon faktiskt besiktigar detta, och genomför den syn som är obligatorisk (tillsammans med markägare) i linje med robust fiber.
Jag vill ju ha produkten, och betalar gärna för den, men då vill jag också ha det som utlovats.
Jag vill inte ha en undermålig produkt.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Men har skrivit till Open Infra på ett sakligt sätt, och påtalat att man som projektägare bör besiktiga att man har fått det man beställ och betalat för, det vill säga "robust fiber".
Förhoppningen är ju att någon faktiskt besiktigar detta, och genomför den syn som är obligatorisk (tillsammans med markägare) i linje med robust fiber.
Min magkänsla är att Open Infra omgående arkiverar sådana skrivelser och inte bryr sig. Skall det hända något får man strypa bidragen eller få PTS att gå loss med piskan. Upprepad negativ mediauppmärksamhet är också användbart.

Men allra verksammast är att få bort Open Infra. Så kika på var närmaste Point-of-Presence (PoP) för tjänsteleverantörerna är. Hur många andra hushåll i grannskapet som också är missnöjda. Börja sedan skissa på ett parallellt nät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.