H Hegge_ skrev:
Igår räknade jag på att binda 6 månader till 90,5 öre/kWh.
Har haft timpris de senaste åren och landade då på snittpriset 177öre/kWh oktober till mars vintern 22/23 och snittpriset 105öre/kWh vintern 23/24.
Dessa priser är inklusive allt som kommer på elförbrukningsfakturan (diverse påslag, månadsavgift, mm)
Tyckte då det kändes värt att binda till 90öre/kWh för att slippa oroa sig för galna kostnader.

Tillägg: Område 3
Precis, så räknar jag med, desto större "smile" årsförbrukningskurvan har desto bättre med fast pris.
Är kurvan flack så blir det helt andra förutsättningar..
Vi har en icke flack kurva så den förlust man gör mellan vår och höst är obetydlig på grund av låg förbrukning. En förlust vilken vänds till vinst eller åtminstone kvittas under vintern när förbrukningen skjuter iväg och taxan samtidigt drar uppåt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Nej, månadsmedelpris.
[…]
Men jag väljer ändå att tvätta eller diska de dagar priset är lägre...men inte på timnivå...
Du tvättar och diskar bara de månader som priset är lägre …?
🙃
 
  • Haha
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du tvättar och diskar bara de månader som priset är lägre …?
🙃
Månadspriset speglar dagspriset så jag tvättar och diskar de dagar priset är lågt.

Jag diskar alltså i morgon i stället för idag eftersom priset är 11 öre lägre i morgon och jag sover ändå klockan 9 när elen är sketadyr 😆
 
  • Graf över elpriser idag och imorgon, visar varierande prisnivåer under dygnet, med morgondagens priser generellt lägre än dagens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Det är förstås ett sätt att reducera sina elkostnader lite, men som jag har lärt mig i den här tråden så påverkar alla andra som också har månadsmedelpris min elkostnad.

Lika lite som du vill att ditt liv ska styras av elpriset per timme vill jag att mitt liv ska styras av elpriset per dag och av andras elförbrukning. Än så länge har jag haft råd att strunta i timpris (och därmed även aggregerat timpris) och helt enkelt leva livet så bekvämt som möjligt.

Vi får väl se hur det går i framtiden om jag blir tvungen att bli en slav under elprisvariationerna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är förstås ett sätt att reducera sina elkostnader lite, men som jag har lärt mig i den här tråden så påverkar alla andra som också har månadsmedelpris min elkostnad.
Så är det, men om vi alla med månadspris anpassar oss till timpriset bara lite så sjunker även vårt pris på totalen.
 
P
Jag funderar faktiskt på att gå över till timpris (som snart blir 15-minuterspris) men bara om jag slipper tänka på elanvändningen. Bra automatisering av de stora elförbrukarna är alltså en förutsättning.

Eller så flyttar jag till ett varmare klimat. Jag har lättare att stå ut med "för varmt" än med "för kallt". 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Under mina 12 månader (sept 2023 till aug 2024) med Cheap Energy (avtal via elskling.se) var priset jag betalade 0.5 öre över månadsmedelpris (såsom det redovisas på elbruk.se) efter alla påslag och rabatter.

Nu med Skellefte kraft förväntar jag mig typ 18 procent över månadsmedelpris.
Cheap Energy ska man undvika. De har samma ägare som flera andra svartlistade elbolag.
 
S sinuslinus skrev:
Cheap Energy ska man undvika. De har samma ägare som flera andra svartlistade elbolag.
Jag har inte haft några problem alls.
Jag betalade exakt efter avtalat pris och avslutade mitt avtal utan snack.

Natalie hittade ett ettårigt elavtal hos Cheap Energy via en jämförelsesajt. När avtalet löpte ut fick hon ingen information om det, utan hamnade automatiskt i ett nytt dyrare avtal. Och det är hon inte ensam om.

Duhh...
Folk som inte har koll på när avtalen löper ut kan naturligtvis få problem, men det gäller överallt.
Lite eget ansvar får man nog ha..

https://sverigesradio.se/artikel/agare-till-prickade-elbolag-startar-nytt-kunder-kanner-sig-lurade
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag funderar faktiskt på att gå över till timpris (som snart blir 15-minuterspris) men bara om jag slipper tänka på elanvändningen. Bra automatisering av de stora elförbrukarna är alltså en förutsättning.
Om värmepumpen sköter sin optimering så man är nöjd med de variationer i inneklimat och varmvatten det innebär har man kommit väldigt långt i förutsättningarna. Att justera hur värmeproduktionen skall styras av elpriset gör man en gång för alla. Med viss uppföljning till man är nöjd, så klart. Sedan är enda tanken på elpris att det behöver jag inte tänka på eller hantera för det sköter värmepumpen.

Visst kan man dessutom vara medveten och undvika tvätta, diska, laga mat när priset är som högst under dygnet/veckan. Man har ju redan timdebitering så det betalar sig.

Eller så skippar man det och nöjer sig med att den största elförbrukaren gör vad den kan för att spara el och pengar utan att man behöver tänka på saken.

Att styra laddning av elbil är naturligtvis oxo vettigt. Har man elbil och gör det har man kommit långt med ganska liten ansträngning. Så nej bara för att man har timdebitering behöver man inte spara på precis allt. Jag tycker människan som skall styra sitt liv inte elbörsen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eller så flyttar jag till ett varmare klimat. Jag har lättare att stå ut med "för varmt" än med "för kallt". 😉
Varför antingen eller?
Något som är ganska vettigt är att bo i södern (t.ex. Spanien) på vintern och i norr (=Sverige) på sommaren. Då sipper man den dyra uppvärmningen vintertid och den ännu dyrare luftkonditioneringen sommartid för man undviker högprisperioderna i båda fallen. Har du funderat på det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
O O skrev:
Varför antingen eller?
Därför att jag knappast har råd att ha två hus som vardera står tomt ett halvår i taget.
O O skrev:
Något som är ganska vettigt är att bo i södern (t.ex. Spanien) på vintern och i norr (=Sverige) på sommaren. Då sipper man den dyra uppvärmningen vintertid och den ännu dyrare luftkonditioneringen sommartid för man undviker högprisperioderna i båda fallen. Har du funderat på det.
Att låta ett hus stå tomt i ett halvår i Spanien vore nog att be om husockupanter. :)
Den sortens ohyra är mycket svår att bli av med.
 
P
D Dilato skrev:
Folk som inte har koll på när avtalen löper ut kan naturligtvis få problem, men det gäller överallt.
Lite eget ansvar får man nog ha..

[länk]
Om det står i avtalet att det övergår till ett annat avtal efter en viss tid så kan kunden knappast klaga. Den har ju godkänt det förfarandet.

Om det inte står någonting om vad som händer efter att avtalet har gått ut så finns det inget avtal efter avtalstiden. Utan ett giltigt avtal kan inte säljaren leverera el …

Under alla omständigheter måste man veta vad man avtalar om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Så här skrev dom till mig 18 juni:

Hej,

Tack för att du är kund hos Cheap Energy AB och vi hoppas att du är nöjd med oss, vår service och elleverans. Ditt avtal som du tecknade löper ut inom 2-3 månader och vi vill bara informera om din fortsatta elleverans hos Cheap Energy. Vi kommer fortsätta leverera el till din anläggning med 1 månads uppsägningstid enligt våra avtalsvillkor om du inte tecknar ett nytt avtal.

Avtalet som du går över på automatiskt är Rörligt Tillsvidarepris som är vårt tillsvidareavtal. Elpriset är ett rörligt pris som varierar från månad till månad med en månadsavgift på 99 kr inkl moms och en uppsägningstid på 1 månad. Detta gäller för privatkunder. (Priset för vårt rörliga tillsvidarepris för juli 2023 var 442 öre inkl påslag och moms/kWh).

OBS! Du kan bortse från detta utskick om du redan sagt upp eller förnyat ditt avtal hos oss.

Nu visste ju jag redan att deras tillsvidare pris var svinigt dyrt eftersom jag kollade upp bolaget innan jag blev kund, Trustpilot, Reco och andra siter och eftersom jag är rätt bra på avtal och har god kännedom om hur man undviker att fastna i sådana efter avtalstiden så tog jag risken att få skitbillig el (vilket jag också fick) trots att bolaget hade en hel del dåliga recensioner.

Merparten av de dåliga recensionerna var just från sådana som inte fattar att man måste aktivt byta och/eller säga upp innan avtalet går ut.

Jag hade redan när jag fick brevet signat på nytt avtal med Skellefteå kraft och dom fixade bytet.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Så här skrev dom till mig 18 juni:
[…]
Avtalet som du går över på automatiskt är Rörligt Tillsvidarepris som är vårt tillsvidareavtal.
Det där är väl standard hos de allra flesta elhandelsbolag? T.ex. Vattenfall gör så (eller snarare gjorde sist jag kollade). Det som skiljer mellan bolagen är antagligen priset på deras respektive tillsvidarepris.

Man bör aldrig ha tillsvidareavtal, oavsett vilket bolag man köper el av.

Det som gör att man kanske bör undvika bolag som ägs av Elify Energy Group AB är väl snarare att dess dotterbolag Stockholms Elbolag dömdes att betala en miljon kronor i marknadsstörningsavgift för otillåtna metoder.

Nu skulle jag antagligen inte låta mig luras av någon som påstod sig ringa från det elbolag jag anlitar och som rekommenderar ett annat elbolag, men lagstiftningen är i det här fallet till för att skydda lättlurade personer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.