Fairlane Fairlane skrev:
Så är kontraktet nu ogiltigt för att servitutet är ändrat eller för att handpenningen inte är betald?
När ska handpenningen vara betald enligt kontraktet?

Det hade det varit om ni låtit köpare 1 besiktiga ...
Den kommer att betalas under dagen idag hoppas jag.


Skall ha ett telefonmöte senare i em. om allt.
 
L L Jan skrev:
Tack! En del av jobbet 😉
Jo, att köra på oavsett om man har rätt eller fel och bara låta det rinna av verkar funka ganska ofta. Många gånger orkar folk inte bråka trots de har rätt.
L L Jan skrev:
Man skall vara rädd om sina fördomar... Sedan bör man inte berätta om dem för andra, för då kan man vara rökt.
Att köra en rövare är nog ett vinnande koncept. Sålänge ingen genomskådar den som gör så...
Ibland är jag lite avundsjuk på säljare, de jag haft närkontakt med har lovat mycket och bara kunnat hålla hälften. Ofta kommer de till de som ska leverera (tex utvecklare) och berättar vad de sålt. Nåt som inte finns. Men på nåt sätt kommer de ändå alltid undan. Gäller väl att hålla sig till att sälja sånt som levereras direkt och inte sälja "projekt" bara... Då är det inte lika lätt att få det att rinna av...


Men lycka till, hoppas mäklarn har torrt på fötterna...
 
  • Gilla
Ruffeboy och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Den kommer att betalas under dagen idag hoppas jag.
Det @Fairlane frågar efter är när budgivare 1 skulle ha betalat handpenningen enligt det kontrakt som du nu verkar ha uppfattningen är ogiltigt?

Maska känsliga uppgifter och lägg upp båda de kontrakt ni undertecknat med budgivare 1 så vi får se vad det är ni ställer till med.
 
  • Gilla
Ruffeboy och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
Den kommer att betalas under dagen idag hoppas jag.
Jag menade givetvis vad det stod i kontraktet om handpenning för den ni redan har skrivit kontrakt med.
Står det till exempel att handpenningen ska betalas in senast 3 (bank)dagar efter att besiktningsperioden är avslutat så är de ju inte fel att den inte är inbetald än. Står det att den skulle varit betalt 1 augusti är det annorlunda, men det kan vara värt att betrakta detta som står hos mäklarsamfundet:

Text om att köparens uteblivna handpenning inte är grund för hävning enligt avtal.

Jag undrar således igen varför mäklaren anser att avtalet inte är giltigt, om det beror på handpenningen eller servitutet. Jag skulle dubbelkolla med mäklaren om jag var i ditt läge. Om jag ar som du skulle jag inte dubbelkolla, då skulle jag valt att bara lyssna på det som stämmer med mina tankar, allt annat skulle jag slå ifrån mig.
L L Jan skrev:
Skall ha ett telefonmöte senare i em. om allt.
Då tycker jag du ska dubbelkolla varför det avtal ni undertecknat inte är giltigt.
 
  • Gilla
Ruffeboy och 10 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Den kommer att betalas under dagen idag hoppas jag.


Skall ha ett telefonmöte senare i em. om allt.
Av köpare 1 eller 2?
Blir ju riktigt spännande om ni får köpare 2 att betala handpenning innan det är säkerställt att köpare 1's kontrakt inte är giltigt. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Ruffeboy och 6 till
  • Laddar…
H
L L Jan skrev:
Tack!
Är van vid mothugg 😉Jag är säljchef och säljare innan. En del av jobbet att få det att rinna av sig.
Det gäller att inte ta åt sig och kunna lägga sådant åt sidan. Koncentrera sig på det väsentliga.
Mothugg kommer mest från avundsjuka personer, oerfarna personer och personer som inte kommit någon vart och som har därför behov att hävda sig, enda sättet. Mest synd är det om de själva, istället för att göra något bra istället, så käftar de och ställer till. Det finns en lag i Sverige som heter Jantelagen. Den är applicerbar i många inlägg här.
Jag känner många säljchefer, säljare, dessutom har själv arbetat som säljchef och jag lovar att ingen av dessa skulle agera på det sättet som du gör. Försäljning sker genom förtroende och respekt för köparen och för köparens önskemål. Man diskuterar och kommer fram till en bra lösning för båda parter. Större affärer fodrar kontrakt och båda parter är införstådda med vad som gäller. Något annat är helt otänkbart förfarande. Din försäljningsmetod kanske fungerade på 50-talet men den fungerar definitivt inte nu. Det är en skrämmande inställning som du har mot andra, totalt utan respekt och självinsikt. Jag ställer mig mycket frågande till att du är försäljningschef såvida du inte är självutnämnd förstås.
 
  • Gilla
Thomas59 och 13 till
  • Laddar…
Frånsett TS som verkar ha huvudet i nattmössan, vilken grund skulle det kunna finnas för att ett kontrakt ska vara ogiltigt pga. frågan gällande servitutet som finns? Speciellt som det tagits fram ett extra avtal om detta ser jag inte riktigt vad som skulle framkomma som skulle ogiltigförklara detta. Någon med bättre fantasi än mig?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
...fastighetsköp är ju väldigt annorlunda mot andra köp...

...låt oss hoppas att mäklaren har mer koll än vad som antytts hittills...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
...fastighetsköp är ju väldigt annorlunda mot andra köp...

...låt oss hoppas att mäklaren har mer koll än vad som antytts hittills...
Mäklaren har ju iallafall tillgång till kontraktet. Det är mer än vad vi har.
 
  • Gilla
Bengt Sjöberg och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker denna tråd var spännande, i början reagerade jag mest på att handpenningen inte var erlagd, och tänkte att TS verkade ha ett case (även om han verkar allergisk mot att ta input så situationen kunde klarläggas). Sen blev det allt tydligare att det var en riktigt speciell person vi hade att göra med. Ovanligt med en dramaturgisk båge i en tråd såhär, jag älskar det!
 
  • Gilla
  • Haha
solofss2 och 6 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Mäklaren har ju iallafall tillgång till kontraktet. Det är mer än vad vi har.
Förhoppningsvis ett standardkontrakt, om mäklaren inte ens lyckats förmedla vad som gäller får vi hoppas hen inte har utformat kontraktet... :D

https://www.ekonomifokus.se/bostad/...utkastad av kronofogden och polisen till slut.

Skulle vara väldigt intressant läsa vilken klausul som gör att säljaren kan ångra sig pga säljaren inte haft ordning på servituten... :D Men här har vi förstås att göra med en försäljningschef halare än en ål och mer infettad än en gås... Allt kan rinna av...
 
  • Gilla
Ruffeboy och 10 till
  • Laddar…
sysmali
L L Jan skrev:
Den kommer att betalas under dagen idag hoppas jag.


Skall ha ett telefonmöte senare i em. om allt.
Nu är det ju kväll - vi önskar uppdatering pronto!
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
OCH VI VILL VETA NÄR HANDPENNINGEN SKULLE VARIT BETALD?

Som säljchef borde du kunna utläsa ett betaldatum i ett avtal.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Jag är säljchef och säljare innan. En del av jobbet att få det att rinna av sig.
Ja det verkar helt klart vara en konst du behärskar av den här tråden att döma. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Ruffeboy och 4 till
  • Laddar…
Jag börjar undra om detta inte är årets bästa trolltråd?
 
  • Gilla
Jonnakm och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.