B Bjober skrev:
Men nu snackar vi inte längre om det där Amazonbatteriet?
Jag har inte länkat eller pratat om något Amazonbatteri.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har inte länkat eller pratat om något Amazonbatteri.
Nej. Förlåt, jag mindes fel.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hej alla!

Jag kommer att installera en mindre solcellsanläggning. Den blir om 4-6 kw. Jag kommer att köra denna mot en blybatteribank om 6-10 kWh. Värme och varmvatten sköts av en pelletspanna, så solcellsanläggning kommer endast att hantera hushållsel.
Jag vill köra dessa paneler off-grid, och när batteribanken har låt oss säga 2 kWh kvar så vill jag att nätet kopplas in. När så solen laddat batterierna till 4 kWh igen, så vill jag att nätet kopplas från och att batterierna på nytt driver huset.

Det kommer alltså inte att ske någon försäljning av el eller utmatning av el på nätet.

Som jag ser det behöver jag, utöver solcellskomponenterna, ett relä för att styra varifrån elen levereras. Detta relä vill jag styra med laddningsnivå på batterierna. Kan någon peka på ett relä eller en lösning som uppfyller detta?

Tack på förhand :)
Hur gick det med detta? Idag kan man ju köpa LFP batterier för 800 kr/kWh på cellnivå. Om du vill köpa ett färdigt 12V batteri så kan man få tag i dem för ca 1400 kr/kWh.

6 kWp i Skåne kan i perfekt söderläge vinklat 70-80 grader mot syd ge cirka 120 kWh i december. Med ett batteri som klarar 4-5 dagar så kan du nog även klara december. 20 kWh batterier och ett riktigt snålt hus med pellets för vs o vv så kan du koppla bort dig helt.
 
  • Älska
  • Gilla
helenaa5 och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, om jag skulle ladda ur till 90 % på ett blybatteri så håller det ca 2000 cykler (enligt fig 4 i pdf:en). Det är alltså ca 6 år. De kostar 1/10 av litiumbattrier.
2000 cykler? Det kan inte stämma. Snarare 100 om det en gång.
 
Göran.W
K karlmb skrev:
2000 cykler? Det kan inte stämma. Snarare 100 om det en gång.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, om jag skulle ladda ur till 90 % på ett blybatteri så håller det ca 2000 cykler (enligt fig 4 i pdf:en). Det är alltså ca 6 år. De kostar 1/10 av litiumbattrier. Jag är inte med på vad du menar? Jag får köra 60 år för att komma upp i kostnaden för motsvarande litiumlösning. Tro mig...litiumbatterier håller inga 60 år.
Hur många cykler ett bly batteri tål beror på typ.
Vid 80% DOD ser det ut så här.
Bilbatteri 10 om man har tur
Fritidsbatteri 100
Fritidsbatteri deep cycle 200
AGM dual purpose 300
AGM deep cycle 400
GEL deep cycle 500
Bly-kol deep cycle 750
Gel tubular long life 1500
Traktionära industri batteri 3000

Det enda av dessa bly batteri som skulle klara 90% DOD 2000 gånger är traktionära industri batteri.
Dom kostar inte 1/10 av litium batteri utan är snarare endast 20-30% billigare.

Traktionära batterier har konstruerats för urladdningar ned till 80 % gång på gång och har därför mycket tjockare plattor.
Den största skillnaden mellan ett riktigt traktionärt batteri och andra batteri är att plattorna är solida blyplattor (ej ”svamp” som på startbatterier) eller av ”rörcellstyp” dvs. där rören i dom positiva plattorna omsluter det aktiva materialet som omger blyledarna.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Hur många cykler ett bly batteri tål beror på typ.
Vid 80% DOD ser det ut så här.
Bilbatteri 10 om man har tur
Fritidsbatteri 100
Fritidsbatteri deep cycle 200
AGM dual purpose 300
AGM deep cycle 400
GEL deep cycle 500
Bly-kol deep cycle 750
Gel tubular long life 1500
Traktionära industri batteri 3000

Det enda av dessa bly batteri som skulle klara 90% DOD 2000 gånger är traktionära industri batteri.
Dom kostar inte 1/10 av litium batteri utan är snarare endast 20-30% billigare.

Traktionära batterier har konstruerats för urladdningar ned till 80 % gång på gång och har därför mycket tjockare plattor.
Den största skillnaden mellan ett riktigt traktionärt batteri och andra batteri är att plattorna är solida blyplattor (ej ”svamp” som på startbatterier) eller av ”rörcellstyp” dvs. där rören i dom positiva plattorna omsluter det aktiva materialet som omger blyledarna.
Ok, du menar ladda ur från 100% till 90%?
 
Göran.W
K karlmb skrev:
Ok, du menar ladda ur från 100% till 90%?
Nej ladda ur från 100-10%
DOD betyder deep of discharge 90% DOD är 90% urladdat
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det blir hushållsel då också eftersom jag har värme och varmvatten från pellets. Så låt oss säga 300-350 kWh per månad typ. Kanske lite mindre eftersom jag inte kommer att köra kylning då.

Jag räknar med att få köpa allt då, men under 6-9 månader köpa nära noll el.
Du måste bo någonstans där det är sjukt mycket sol om du menar att du inte ska köpa el på 6-9 månader om året. Mina solceller ger 7,6 kWp
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, men det är tillräckligt för att räcka över natten 6-9 månader om året. Vi snittar just nu 20 kwh/dygn, vilket kommer att sjunka till ca 10-15. Jag är ok med att köpa in lite el, annars får jag utöka med ett batteri och ett par paneler till. Inte konstigare eller svårare än så.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Laddas under dagtid av solcellerna, laddas ur under natten. Jag uppskattar att energin som behövs till natten blir ca 5-8 kWh som mest. När de är urladdadade till lämplig nivå skall de kopplas bort och nätet in istället. När solen går upp laddas de på nytt och kan ta över driften igen (samtidigt som de laddas). Rinse and repeat.
Jag bara måste fråga dig om vart du bor med tanke på att din förbrukning
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, men i min tänkta setup så får inte växelriktaren ha kontakt med nätet, vilket jag tror krävs för full funktionalitet. Problemen kommer ju när panelerna producerar mer än jag gör av med.

Vad gäller ekonomin i det så är det egentligen ganska enkelt; det är en billig setup som eliminerar elräkningar 6-9 månader om året. Kostnad ca 60 - 70 kkr. Det är vad 10-20 månader kostar i el. Jag kanske får lägga 15 kkr på batterier vartannat eller vart tredje år. Den kommer troligen att fungera i 10-15 år utan ytterligare ingrepp. Då har vi antingen lyckats få igång kärnkraft eller så kan jag köpa en ny växelriktare och köra på lika länge till, och där någonstans dör jag ändå :)

Men för all del, kör på med det ekonomiska argumentet. Jag säger att det betalat sig på absolut max 3 år.
Jag måste först fråga vart i Sverige du bor när du skriver att du inte kommer att behöva betala några elräkningar på 6-9 månader?
Jag har en solcellsanläggning på 7,6 kWp och i år har mina solceller producerat 7,07 MWh.

Jag betalade min sista elräkning i juni och den va för maj. Nu fick jag en elräkning från från elnsätbolaget för överföring av el 330 kWp på en nätt summa på 770 kr, det gällde för september månad, men jag fick ingen räkning från Fortum då jag har innestående pengar. Så jag fick 3 månader helt gratis i år.

Jag fattar inte hur du ska kunna slippa elräkningar i 6-9 månader. Jag har inget batteri men jag matar inte heller ut mycket el då jag försöker använda all min el. 2022 va ett bra år, då betalade jag inte en enda elräkning från mars-augusti och sen kom september och då damp det ner el överföring från Vattenfall. Men i vanliga fall så slipper jag betala elräkningar mellan april-augusti och det är 5 månader av året.

Min anläggning har producerat följande:
2020- 221 kWh anläggningen togs i drift.
2021- 7,46 MWh
2022- 8,30 MWh
2023- 7,53 MWh
2024- 7,07 MWh
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
helenaa5 helenaa5 skrev:
Du måste bo någonstans där det är sjukt mycket sol om du menar att du inte ska köpa el på 6-9 månader om året. Mina solceller ger 7,6 kWp



Jag bara måste fråga dig om vart du bor med tanke på att din förbrukning

Jag måste först fråga vart i Sverige du bor när du skriver att du inte kommer att behöva betala några elräkningar på 6-9 månader?
Jag har en solcellsanläggning på 7,6 kWp och i år har mina solceller producerat 7,07 MWh.

Jag betalade min sista elräkning i juni och den va för maj. Nu fick jag en elräkning från från elnsätbolaget för överföring av el 330 kWp på en nätt summa på 770 kr, det gällde för september månad, men jag fick ingen räkning från Fortum då jag har innestående pengar. Så jag fick 3 månader helt gratis i år.

Jag fattar inte hur du ska kunna slippa elräkningar i 6-9 månader. Jag har inget batteri men jag matar inte heller ut mycket el då jag försöker använda all min el. 2022 va ett bra år, då betalade jag inte en enda elräkning från mars-augusti och sen kom september och då damp det ner el överföring från Vattenfall. Men i vanliga fall så slipper jag betala elräkningar mellan april-augusti och det är 5 månader av året.

Min anläggning har producerat följande:
2020- 221 kWh anläggningen togs i drift.
2021- 7,46 MWh
2022- 8,30 MWh
2023- 7,53 MWh
2024- 7,07 MWh
Det tänkta systemet kommer inte ens fungera.
Dom tilltänkta batterierna klarar inte dom groteska strömmarna det blir när solen skiner.
Vi pratar om 100 ampere i ett 48 volts system.
Sen är batteribanken på tok för liten.
Man bör aldrig dra ut mer än 30% ur batterierna om man ska få vettig livslängd.
Batterierna kommer inte ens hålla i 2 år.

Håller själv på att skissa på en solcells anläggning på 1,2kw eller något mer, mest för skojs skull.
Batteribanken är på 17kw och finns redan på plats kopplat till en Victron multi plus.
Kommer alltid att få köpa el och det går aldrig att räkna hem.
Men if shit hits the fan klarar jag mig enbart på batteri till det viktigaste som att driva vedpannan och dess pumpar, hålla kyl frysarna i gång plus, lite annat smått och gått i en vecka.
Sen finns elverk att tillgå.
Hade i vintras strömavbrott i 27 timmar, märkte först inte strömmen gått för min tv ligger med på reservkraft när strömmen går.

Ekonomiskt nä men kul att pyssla med.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Nej ladda ur från 100-10%
DOD betyder deep of discharge 90% DOD är 90% urladdat
OK. men då finns det ju inte på kartan att ett blybatteri klarar 2000 cykler.
 
Göran.W
K karlmb skrev:
OK. men då finns det ju inte på kartan att ett blybatteri klarar 2000 cykler.
Jo traktionära industri batteri, typ truck batteri klarar 3000 djup urladdningar.om dom är av högsta kvalitet.
Såna batteri går knappt att lösa för pengar.
Normala truck batteri klarar 1200-1800 djup urladdningar.

Men i sak har du rätt i att bly batteri inte är så bra om man ska djup urladda.
O avsätt vad man har för bly batteri bör man inte använda mer än 30% av kapaciteten om man ska få vettig livslängd.med undantag för OPzV Gel tubular batteri som är väldigt tåliga när det gäller djup urladdningar.
Men dom kostar å andra sidan mer än Litium batteri.

Rätt bly batteri och att man aldrig använder mer än 30% av kapaciteten ger en vettig livsläng på melan 3-12 år beroende på batteri typ.
Fritids batteri deep cycle håller 3 år medan OPzV Gel tubular klarar 12 år.
Så stor skillnad är det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
helenaa5 helenaa5 skrev:
Du måste bo någonstans där det är sjukt mycket sol om du menar att du inte ska köpa el på 6-9 månader om året. Mina solceller ger 7,6 kWp



Jag bara måste fråga dig om vart du bor med tanke på att din förbrukning

Jag måste först fråga vart i Sverige du bor när du skriver att du inte kommer att behöva betala några elräkningar på 6-9 månader?
Jag har en solcellsanläggning på 7,6 kWp och i år har mina solceller producerat 7,07 MWh.

Jag betalade min sista elräkning i juni och den va för maj. Nu fick jag en elräkning från från elnsätbolaget för överföring av el 330 kWp på en nätt summa på 770 kr, det gällde för september månad, men jag fick ingen räkning från Fortum då jag har innestående pengar. Så jag fick 3 månader helt gratis i år.

Jag fattar inte hur du ska kunna slippa elräkningar i 6-9 månader. Jag har inget batteri men jag matar inte heller ut mycket el då jag försöker använda all min el. 2022 va ett bra år, då betalade jag inte en enda elräkning från mars-augusti och sen kom september och då damp det ner el överföring från Vattenfall. Men i vanliga fall så slipper jag betala elräkningar mellan april-augusti och det är 5 månader av året.

Min anläggning har producerat följande:
2020- 221 kWh anläggningen togs i drift.
2021- 7,46 MWh
2022- 8,30 MWh
2023- 7,53 MWh
2024- 7,07 MWh
Ett alternativ är att ha hög produktion för att slippa köpa. Ett annat alternativ är att ha låg förbrukning. Jag funderar på att bygga ett hus helt off grid som drivs, både med värme och varmvatten med el, bara från solceller. 15 kWp och 150 kWh lifepo4 batterier räcker. Batteriet skruvar jag ihop själv för ca 100 000 kr.

Hemligheten ligger i förbrukningen. ,500 mm isolering i väggar, 600 i golv och 700 i tak. Fönster med uvärde på 0,8. Överdimensionerat ftx aggregat, bergvärme. Drar nästan ingenting att värna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F Filip David Bjurling skrev:
Ett alternativ är att ha hög produktion för att slippa köpa. Ett annat alternativ är att ha låg förbrukning. Jag funderar på att bygga ett hus helt off grid som drivs, både med värme och varmvatten med el, bara från solceller. 15 kWp och 150 kWh lifepo4 batterier räcker. Batteriet skruvar jag ihop själv för ca 100 000 kr.

Hemligheten ligger i förbrukningen. ,500 mm isolering i väggar, 600 i golv och 700 i tak. Fönster med uvärde på 0,8. Överdimensionerat ftx aggregat, bergvärme. Drar nästan ingenting att värna.
På Youtube har jag sett liknande lösning dock inte med så välisolerade hus. Det håller inte till 100% utan man har behövt köra bränslegenerator ibland men det är endast ett fåtal timmar per år.

Jag tror att man är mycket nära för normala hus om man har ett större batteri och en stor solcellsanläggning som man kan rikta om på vintern. Om man även har en elbil med större batteri som man kan få el från så kan man ju åka och ladda den och indirekt huset.

Det kommer bli tråkigt för elnätsägare den dagen man vid ett nybygge kan designa bort behovet av en elnätsanslutning.

Om man då tänker att det inte kommer att hända för att man vill ju ladda sin elbil så kan man ju faktiskt göra det från grannen om denne har fast elnät.
 
  • Gilla
Filip David Bjurling
  • Laddar…
F Filip David Bjurling skrev:
Ett alternativ är att ha hög produktion för att slippa köpa. Ett annat alternativ är att ha låg förbrukning. Jag funderar på att bygga ett hus helt off grid som drivs, både med värme och varmvatten med el, bara från solceller. 15 kWp och 150 kWh lifepo4 batterier räcker. Batteriet skruvar jag ihop själv för ca 100 000 kr.

Hemligheten ligger i förbrukningen. ,500 mm isolering i väggar, 600 i golv och 700 i tak. Fönster med uvärde på 0,8. Överdimensionerat ftx aggregat, bergvärme. Drar nästan ingenting att värna.
Det absolut optimala vore en möjlighet till säg 1 kW elproduktion i ngt som är bättre än en vanlig förbränningsmotor. det ska vara hyffsat tyst, billigt och kunna drivas av tex en tänd pelletspanna.
De där stirlingmotorerna verkar inte förtroendeingivande.
 
K karlmb skrev:
Det absolut optimala vore en möjlighet till säg 1 kW elproduktion i ngt som är bättre än en vanlig förbränningsmotor. det ska vara hyffsat tyst, billigt och kunna drivas av tex en tänd pelletspanna.
De där stirlingmotorerna verkar inte förtroendeingivande.
Det beror på hur mycket solceller och batterier man har. Vi gör av med 100 kWh hushållsel per månad här hemma i vår lägenhet helt utan att snåla. Det bör vi kunna klara i en villa också genom att snåla men då tillkommer vissa små elposter. 15 kWp ger runt 220 kWh i december och med 150 kWh batteri (som är 15 ggr större än vanliga hemlager) så kommer det aldrig vara några problem att klara elbehovet. Med en vattenmantlad vedkamin kommer man i värsta fall kunna värma hela villan med både värme och varmvatten. Men mina beräkningar säger alltså att jag kommer att klara allt på bara el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.