Hej!

Jag har en lampa som är ojordad (tror jag) - den har endast blå och brun sladd. Jag ska ansluta den i taket, som har tre sladdar (brun, blå som gulgrön).

Vad är det jag behöver exakt för att lösa detta?

Kopplingsdosa med tre uttag?
Vad gör jag med den gulgröna sladden? Låter jag den bara vara ett gör jag något särskilt med den?

Är det bästa att slå av hela strömbrytaren i radhuset när man gör detta för att säkerhetsställa att man inte får ström i sig och i värsta fall dör?

Lägger upp en bild på dels lampan som har två kontakter (brun och blå) men även uttaget i taket som har tre (brun, blå och gulgrön).
 
  • Tre elsladdar (brun, blå och gulgrön) sticker ut från taket för att ansluta en lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hand som håller i tvåledarkabel (brun och blå) med röd tejp, samt vit kontakt synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för armatur? Är den godkänd för jordade rum?
 
J Josth skrev:
Vad är det för armatur? Är den godkänd för jordade rum?
Menar du armaturen på själva lampan (vilket material lampan är gjord av? Vet ej om den är godkändade för jordade rum.
 
Om du inte vet om den är godkänd får du inte koppla in den. Ta med den till en bra lampaffär och fråga om den är godkänd eller måste byggas om. Lampaffärer brukar kunna göra det men det kostar.

I taket bör du sätta ett lamputtag på ledningarna och sedan kan man vira dubbla lager eltejp som extra skydd runt ledningarna tillsammans. https://www.elbutik.se/product.html/lamputtag-f-sladd-2-polj-sidoinf
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Om du tar en bild på själva lampan och eventuell etikett blir det lättare att ge råd.
Sladdarna i taket kopplar du i en sån här.
[länk]
E27Max60V. Säger det dig något?

Stort tack för att du tar dig tid och hjälper mig!
 
  • Lampsockel med E27Max60V märkning i närbild, hålls av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säger bara att armaturen är något äldre. Finns det någon märkskylt i lampkåpan eller i armaturen?
 
E Erik Dahl1 skrev:
E27Max60V. Säger det dig något?
Det betyder att lampsockeln är E27 (den stora tjocka vanliga glödlampssockeln) och att max effekt på glödlampan får vara 60W.

Vad är lampan gjord av för material?
Ser ut som plast och glas.
Finns det någon symbol (fyrkant i fyrkant) , CE märke eller annat (kan finnas i koppen i taket)?

Ta en bild som visar hela lampan..
 
J Josth skrev:
Säger bara att armaturen är något äldre.
Lampan har suttit i en vanlig bostadsrättslägenhet i en hall utan några som helst bekymmer. Det borde väl fungera att ha den i ett radhus med?
 
E Erik Dahl1 skrev:
Lampan har suttit i en vanlig bostadsrättslägenhet i en hall utan några som helst bekymmer. Det borde väl fungera att ha den i ett radhus med?
Funktionen är det säkert inget fel på..
 
Lägenheten kanske inte hade jordad installation överallt medans radhuset är helt jordat.
 
D Dilato skrev:
Funktionen är det säkert inget fel på..
Vad är det värsta som kan hända om den inte får installeras med ett uttag i taket som är jordat?
 
Därför är det viktigt att reds ut om det finns någon metall i armaturen/lampan.

Jag tror att den är gjord i plast och eventuellt glas och därför inte är farlig alls, men det är bara en gissning.
 
J Josth skrev:
Att metallen i armaturen blir strömförande utan någon koppling till jord.
Hur tar jag reda på detta? Varför måste jag gå till en lampaffär för? Kan jag inte ta reda på detta helt själv?

Är det vanligt att lampor inte är godkända? Är det 10 % risk? 30 % risk? Eller är det väldigt ovanligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.