A Abies koreana skrev:
Nu är det inte ett tyckande från min sida utan detta är vad som gäller i vårt land
Det där är inte vad som gäller i vårt land utan ett tyckande från Härnösands kommun. 😉
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Såå.. vad är det som gäller då?
Jag har ingen aning om vilken hjälp som Sveriges olika kommuner eventuellt kan erbjuda i situationer som dessa. Gissar att det kan skilja rätt rejält på samma sätt som annat skiljer beroende på vilken kommun man bor i.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, och de där besluten är oerhört restriktiva. Det lär ju Miljökontoret informera om. 😊

Jag känner några ”utsedda jägare”, de har ju vanliga jobb och gör detta på fritiden, så de har en begränsad tid, och skickas endast ut på de mest akuta ärendena…
Jovisst är de restriktiva men det är ju olika hur man bedömer behov av skyddsjakt.
Hursomhelst så bör man ju fråga och det måste ju skapas ärenden/opinion både för grävlingar och vildsvin.
Sedan måste ju miljökontoret ha råd till sina medborgare.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är det absolut inte. Etik är något helt annat.
Kan du förklara vad du menar?
 
TRJBerg
Rent praktiskt är bästa sätten:
1. Inhägna tomten. Ett problem här kan vara storlek och utformning av tomten. Och kostnad.
2. Fånga i bur och transportera bort dom. Typ 100km för säkerhets skull. Nackdel att det är olagligt. Ser det som låg risk.

Rent lagligt är i princip allt utom att hägna in olagligt. (En del saker är ev lagliga efter ansökan och mycket byråkrati och kostnad. Men inte alls säkert att få tillstånd.)

Från min synpunkt är att fånga in och transportera bort bästa sättet.
Mycket låg risk att bli påkommen av myndigheter (som jag bor) och billigt.
Och inget nämnvärt problem för någon annan, dvs om det handlar om grävlingar. Jag skulle inte släppa ut dem i/nära villaområden t ex.
 
Min kommun skriver följande:


Grävling

Grävling finns så gott som i hela Sverige. Den är mycket skygg och attackerar inte människor, om den inte blir ytterst trängd eller överraskad. Grävlingen äter allt från insekter till smågnagare och frukt och bär. När hösten kommer börjar den leta efter en plats där den kan tillbringa vintermånaderna. Ibland väljer den att söka sig till husgrunder och uthus i trädgårdar och på gårdar.

På hösten börjar grävlingarna att söka efter en plats för vinteride. Deras val sammanfaller inte alltid med det som vi tycker är ett lämpligt boende för dem. Starka dofter såsom rakvatten, oljud och motmedel kan dock få grävlingen att frivilligt flytta från tomten. På våren och sommaren stryker unga grävlingar runt. De kan då riva i gräsmattor och rabatter i sitt sökande efter föda. Dessa individer blir oftast inte långvariga utan drar snart vidare.
Mota bort objuden gäst från trädgården

I förebyggande syfte är det bra att täcka för öppningar under byggnader. Ett staket som går ända ner i marken hindrar också grävlingen från att komma fram. Men har man redan fått problem med grävling kan man försöka att mota bort den.

Grävlingen ser dåligt men är mycket känslig för dofter. Dränk in en tygtrasa med något starkt doftande och lägg den i en burk som perforerats med en massa små hål och kasta in den där grävlingen huserar. Grävlingen störs också av ljud, om det låter mycket och frekvent kan det göra att grävlingen söker sig till en annan plats. Det finns också medel att sprida ut på gräsmattan och i gryt, skrämselanordningar med ultraljud och resonansljud för att mota bort ovälkomna djur såsom grävlingar.



Samt på sluttampen:
Knäckebröhults kommun har kommunjägare som kan sätta ut grävlingsfälla vid behov.


Jag tolkar det som visst ansvar, men inte fullständigt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Juanito skrev:
Hej! Nu är det minst sju tomter i närheten där grävlingar förstör gräsmattan och gräver hål och gräver upp stenar. Kommunen säger att de inte har någon jägare. Har jag fel när jag tror att kommunen har ett ansvar att hitta på en lösning och agera i alla fall? När jag ringer säger man att man hör av sig senare. Vilket de inte gör. På mina mejl får jag inget svar.
Tack för synpunkter.
juanito
Köp en pilbåge, den hörs inte så mycket.
 
  • Haha
  • Arg
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Min kommun skriver följande:


Grävling

Grävling finns så gott som i hela Sverige. Den är mycket skygg och attackerar inte människor, om den inte blir ytterst trängd eller överraskad. Grävlingen äter allt från insekter till smågnagare och frukt och bär. När hösten kommer börjar den leta efter en plats där den kan tillbringa vintermånaderna. Ibland väljer den att söka sig till husgrunder och uthus i trädgårdar och på gårdar.

På hösten börjar grävlingarna att söka efter en plats för vinteride. Deras val sammanfaller inte alltid med det som vi tycker är ett lämpligt boende för dem. Starka dofter såsom rakvatten, oljud och motmedel kan dock få grävlingen att frivilligt flytta från tomten. På våren och sommaren stryker unga grävlingar runt. De kan då riva i gräsmattor och rabatter i sitt sökande efter föda. Dessa individer blir oftast inte långvariga utan drar snart vidare.
Mota bort objuden gäst från trädgården

I förebyggande syfte är det bra att täcka för öppningar under byggnader. Ett staket som går ända ner i marken hindrar också grävlingen från att komma fram. Men har man redan fått problem med grävling kan man försöka att mota bort den.

Grävlingen ser dåligt men är mycket känslig för dofter. Dränk in en tygtrasa med något starkt doftande och lägg den i en burk som perforerats med en massa små hål och kasta in den där grävlingen huserar. Grävlingen störs också av ljud, om det låter mycket och frekvent kan det göra att grävlingen söker sig till en annan plats. Det finns också medel att sprida ut på gräsmattan och i gryt, skrämselanordningar med ultraljud och resonansljud för att mota bort ovälkomna djur såsom grävlingar.



Samt på sluttampen:
Knäckebröhults kommun har kommunjägare som kan sätta ut grävlingsfälla vid behov.


Jag tolkar det som visst ansvar, men inte fullständigt.
Var får du in tolkningen om ansvar?
Jag läser det som att det helt och hållet är fastighetsägarens ansvar, men att kommunen kan erbjuda viss assistans med kommunjägaren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är väl så jag tolkar det också.
Tidigare på sidan står "kommunen sköter viltvården på sin egen mark" bla och att man håller nere stammar av hjort, vildsvin, rådjur osv. Landsortskommun...
 
galento galento skrev:
Några hål ? Det är ju inte så trevligt att komma ut på morgonen och det ser ut
såhär på flera ställen runt huset. Skulle du / ni gilla det ? Det gör inte vi iallafall.
Bild från våren -21.

[bild]
Det ser ut som att din mossrivare har fått fnatt....
Är det gris eller grävling?
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Nej, det är inte tillåtet.

Grävlingen ska avlivas på plats efter fångsten. Djuret får inte flyttas till annan plats, utom kortare sträckor för att avlivas. (Se 41 och 12 a §§ Jaktförordningen samt 36 § punkt 3, NFS 2018:3)
Kortare sträckor är ju en bedömningsfråga liksom bogsering på motorväg som får ske till närmaste avfart.
 
J Juanito skrev:
Hej! Nu är det minst sju tomter i närheten där grävlingar förstör gräsmattan och gräver hål och gräver upp stenar. Kommunen säger att de inte har någon jägare. Har jag fel när jag tror att kommunen har ett ansvar att hitta på en lösning och agera i alla fall? När jag ringer säger man att man hör av sig senare. Vilket de inte gör. På mina mejl får jag inget svar.
Tack för synpunkter.
juanito
Hade problem med grävlingar på fritidshuset.Stor kompost som låg utspridd varje gång vi kom dit. La över ett fågelnät avsett för bärbuskar. Nästa gång vi kom var nätet ute på gräsmattan helt trasigt,med hårtussar efter grävlingen. Den återbesökte oss aldrig mer.
 
Claes Sörmland
M maxmsm skrev:
Kortare sträckor är ju en bedömningsfråga liksom bogsering på motorväg som får ske till närmaste avfart.
Men det är kortare transport med syfte avlivning. Min erfarenhet är att folk transporterar för att släppa ut grävlingen. Olagligt men troligen vad de flesta gör som fångar grävling i fälla i sin trädgård. Avlivning ger ju inte bara skottlossning och kräver vapen och skytt, utan ger också upphov till ett otrevligt kadaver som måste hanteras.
 
  • Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
På skogen hemma har ägaren sätt upp något likande dessa.
Här har både grävling vildsvin rådjur härjat.

Men efter dom sätt upp dessa så tomt.
Bara för skojs skull tog jag bort dom en vecka.
Rådjuren hade rensat rent med äpplen.
Montera tillbaks inget är rört.

[länk]
Den liknar de som jag köpt på Lidl för en dryg hundring stycket för att hålla katterna från min tomt, de funkar även till mindre barn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.