Är lite förvirrad kring hur jag ska koppla in min nya strömbrytare.
Bild på den gamla och nya strömbrytaren. Därefter bild på kablarna. Hur ska jag koppla?

Bild på en gammal och en ny strömbrytare placerade på ett trägolv, monteringshål och kopplingspunkter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre exponerade elkablar, blå, brun och grön/gul, sticker ut från en vägg. Används för installation av en ny strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste se hur ledningarna sitter på den gamla strömbrytaren och vilka markeringar den har så du förstår funktionen. Sedan kan du koppla in dem på motsvarande sätt i den nya strömbrytaren. Hoppas du sparade några bilder.
 
Mja du...hur satt de på den gamla...?
 
Mikael_L
Du kopplar precis som det var på den gamla.
Det är ju till och med samma beteckningar, L, och pilar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
tommib
Du behöver toppklämmor för att isolera blå (som troligen är nolla här) och gulgrön eftersom du inte har x-plintar på den nya brytaren. Vad är det för fabrikat på nya brytaren? Den ser ut att vara en billigare produkt. Jag skulle inte byta bort en välfungerande Schneiderbrytare mot något från Biltema eller Jula.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du behöver toppklämmor för att isolera blå (som troligen är nolla här) och gulgrön eftersom du inte har x-plintar på den nya brytaren. Vad är det för fabrikat på nya brytaren? Den ser ut att vara en billigare produkt. Jag skulle inte byta bort en välfungerande Schneiderbrytare mot något från Biltema eller Jula.
Tack!
Misstänkte att jag inte behövde koppla i jord.

Men i den tidigare brytaren tror jag att blå satt i en av pilarna. Eller det kan inte stämma? 😂

Det är Jula.
 
Är det en trappkoppling? Blå FK bör inte användas till annat än nolla. När är huset byggt?
 
"5" är inte en trappkastare utan kron.
Tänder du två lampor med olika vippor?
 
J Josth skrev:
Är det en trappkoppling? Blå FK bör inte användas till annat än nolla. När är huset byggt?
Ja. Båda är 1-pol trapp.

Huset är byggt -98
 
Fotografen Fotografen skrev:
"5" är inte en trappkastare utan kron.
Tänder du två lampor med olika vippor?
Förstorar jag bilden står det "6 / 1" på den gamla, trapp alltså...blå kan vara tändtråd, undersök detta...
 
Vad jag vet byggde man fortfarande med VP-rör och inte färdig slang -98. Konstigt med blå. Ta reda på hur det är kopplad i den andra brytaren och uppe vid lampan.
 
Behöver inte vara konstigare än att alla andra färger var slut en eftermiddag. Blå eller behöva åka dit för fem minuter i morrn bitti...🙄
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad jag vet byggde man fortfarande med VP-rör och inte färdig slang -98. Konstigt med blå. Ta reda på hur det är kopplad i den andra brytaren och uppe vid lampan.
i den andra brytaren fanns vit till L och två svarta och en brun till pilarna.

Har inte koll på hur det ser ut vid lampan i nuläget.
 
tommib
Det är nog bra att kolla kopplingsdosan och se vad den blå är för något. Den gamla brytaren har två x-plintar så den kan ha suttit på den andra men det kan vi inte veta.

Du svarade inte på frågan om det finns flera strömbrytare som tänder/släcker denna lampa.

Vad är anledningen till att byta ner sig? Är den gamla brytaren trasig? Varför köper du inte en ny Schneider?

Egentligen skulle du behöva putsa ändarna på ledarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.