Nissens
P paralun skrev:
Fakta från Naturvårdsverket om grävlingar.
[länk]

Godkända fällor
[länk]

Sedan finns det då ett miljökontor i varje kommun som kan ge råd men även besluta om skyddsjakt. (klart olika mellan kommuner)
Ja, det där är inget nytt. Problemet är att de skall avlivas med skjutvapen. Inom detaljplanerat område krävs skottillstånd av polisen, och det krävs vapen avsett för ändamålet och licens för det.

Djuren får inte transporteras levande.
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Nissens
Bert Blomberg Bert Blomberg skrev:
Varför inte sätta upp en stark lampa med rörelse detektor??
Kanske för att det inte gör någon skillnad? Annat än att man ser dom bättre?
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, det där är inget nytt. Problemet är att de skall avlivas med skjutvapen. Inom detaljplanerat område krävs skottillstånd av polisen, och det krävs vapen avsett för ändamålet och licens för det.

Djuren får inte transporteras levande.
Jo nu har de flesta kommuner ett miljökontor med utsedda jägare med licens inom detaljplanerat område som efter beslut kan hjälpa till. Sen finns det då även fällor (fångstredskap) tidigare länkat.
Steg 1 är att höra med miljökontoret och vilken hjälp man kan få.
 
Uppenbarligen finns det kommuner med god ekonomi, annars hör man ju mest att de inte har råd med sin verksamhet och tigger mer bidrag från staten. De kommuner som är så lyckligt lottade att de har råd med att ställa upp och hjälpa folk jaga skadedjur borde ju kunna sänka skatten istället för att slösa skattepengar på saker de inte har skyldighet att göra.

Angående grundproblemet så finns det väl 3 alternativ.

1. Acceptera att vilda djur beter sig som de gör. Ska man skjuta av fåglarna som skiter på utemöblerna också?

2. Stäng ute djuret. Att sätta elstängsel runt en villatomt borde inte vara något större problem.

3. Avliva djuret.
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo nu har de flesta kommuner ett miljökontor med utsedda jägare med licens inom detaljplanerat område som efter beslut kan hjälpa till. Sen finns det då även fällor (fångstredskap) tidigare länkat.
Steg 1 är att höra med miljökontoret och vilken hjälp man kan få.
Jo, och de där besluten är oerhört restriktiva. Det lär ju Miljökontoret informera om. 😊

Jag känner några ”utsedda jägare”, de har ju vanliga jobb och gör detta på fritiden, så de har en begränsad tid, och skickas endast ut på de mest akuta ärendena…
 
J Juanito skrev:
Hej! Nu är det minst sju tomter i närheten där grävlingar förstör gräsmattan och gräver hål och gräver upp stenar. Kommunen säger att de inte har någon jägare. Har jag fel när jag tror att kommunen har ett ansvar att hitta på en lösning och agera i alla fall? När jag ringer säger man att man hör av sig senare. Vilket de inte gör. På mina mejl får jag inget svar.
Tack för synpunkter.
juanito
Hänvisa till Miljöbalken, vi fick bort störande måsar med hjälp av den, https://www.fastighetsagarna.se/aktuellt/nyheter/forvaltning/atgarder-nar-du-stors-av-faglar/
 
Nissens
K Kegry skrev:
Hänvisa till Miljöbalken, vi fick bort störande måsar med hjälp av den, [länk]
Hur tänker du att regler för störande fåglar tillämpas för grävlingar?

Det är ju inte en siffra rätt… 😂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur tänker du att regler för störande fåglar tillämpas för grävlingar?

Det är ju inte en siffra rätt… 😂
Handlar om ansvar för djur som stör och kan orsaka skada m.m. Fåglar var ett exempel, menar att man kan använda Miljöbalken som stöd för åtgärder såklart
 
Nissens
K Kegry skrev:
Handlar om ansvar för djur som stör och kan orsaka skada m.m. Fåglar var ett exempel, menar att man kan använda Miljöbalken som stöd för åtgärder såklart
Det du länkade till berör endast fåglar, du lär inte hitta något sådant för grävlingar. Speciellt vitfågel kan vara extra besvärliga, inte alls lika beskedliga som grävlingar är.
 
J Juanito skrev:
Hej! Nu är det minst sju tomter i närheten där grävlingar förstör gräsmattan och gräver hål och gräver upp stenar. Kommunen säger att de inte har någon jägare. Har jag fel när jag tror att kommunen har ett ansvar att hitta på en lösning och agera i alla fall? När jag ringer säger man att man hör av sig senare. Vilket de inte gör. På mina mejl får jag inget svar.
Tack för synpunkter.
juanito
Hejsan! I den kommunen jag bor i, är det kommunen som har ansvaret för att grävlingen, antingen fångas och vid detta åtgärda problemet. MEN, OCH DET FINNS DET MÅNGA!? Det finns olika åtgärder, när det är vår, när de kommer fram ur idet!? Andra när det är höst- vinter. Då det är dags för idet!
Jägare som aldrig har tid och som bara har 2 fällor (alltid upptagna). Sedan kommer det med avskjutning. Får ju bara göras vissa tider på året. Inte när det behövs??
Jag köpte en fälla på Amazon och försöker göra rätt i handhavandet! Ett ex. är att om den fastnar i fällan, köra och släppa ut den på annat obebott område.
Det får vara rätt tid på året, så det inte är när den har ungar!?
Stig!
 
H HansOT skrev:
Märkligt att ingen inser den fysiska faran med grävlingar på tomten. De kan bli oerhört aggressiva om man stör dem.
De biter hårt och ger sig inte förrän de känner benet krasa. Kan inte vara kul med grävlingar om man har barn som rör sig på tomten. Skulle de ha ett gryt i närheten så se upp! Har själv blivit jagad av grävling och dom är faktiskt snabba!!
Bara att fylla stövelskaften med kol innan du går ut! Nej, det är absolut en skröna, men visst är de oväntat snabba, det ser man när de kommer rusande ut på vägen framför bilen.
Min hund jagade en gång iväg efter en grävling och jag tänkte att det här slutar nog inte väl, med tanke på vad man hört om hur farliga grävlingar är, men när hon kom ifatt den slog hon till den med nosen och vände tillbaka. Grävlingen fortsatte springa. Inget blodvite uppstod!
 
A Abies koreana skrev:
Nej, grävlingen är ett naturligt inslag i vår natur och det är inget kommunen ansvarar för.
Det går väl ann för dig att tycka, men vi som drabbas, ser det nog på ett annat vis?!
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
C callebergh skrev:
Det där var ju lite otydligt. Hjälper inte elstängsel mot vildsvin menar du?
Kommer behöva uppa mitt Vildsvinsgame då de blivit kaxigare verkar det.
[bild]
Förlåt otydligheten
Hjälper mot vildsvin👍
Hjälper INTE mot grävling
 
S Stig1948 skrev:
Det går väl ann för dig att tycka, men vi som drabbas, ser det nog på ett annat vis?!
Nu är det inte ett tyckande från min sida utan detta är vad som gäller i vårt land;

"Grävlingar

Grävlingar kan utgöra problem om de skapar en boplats i närheten av din bostad. Ofta söker de sig till stängda ytor utan insyn, till exempel under altaner eller husets grund. Om det går, försök öppna upp från sidorna och stör djuret.

Grävlingar i trädgårdar betraktas inte som olägenhet för människors hälsa enligt miljöbalken och hanteras inte av kommunen."


https://harnosand.se/bygga-bo-trafik--miljo/miljo-och-halsa/regler-kring-husdjur-och-andra-djur.html

Jag har bott ute på landsbygden under många år och levt nära alla de djur som finns i vår natur varav grävlingen är en.

Om du ger dig tid att reflektera över ditt eget påstående så inser du förhoppningsvis att det är grävlingen och alla andra djur som lever i naturen som drabbas av människans utbredning, det är deras livsutrymme som krymper och resultatet är onekligen att vi tvingas leva närmare varandra.

Du har nog missuppfattat vem som drabbats och som är den verkliga förloraren.
 
  • Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Nissens
S Stig1948 skrev:
Hejsan! I den kommunen jag bor i, är det kommunen som har ansvaret för att grävlingen, antingen fångas och vid detta åtgärda problemet. MEN, OCH DET FINNS DET MÅNGA!?
Det tror jag inte på helt enkelt. Ingen kommun tar ansvar för vilda djur. Och i den mån åtgärder behöver göras så krävs det betydligt större olägenhet än vad grävlingar normalt ger.

Vildsvin är betydligt ”jobbigare”, men försök hitta en kommun som tar krafttag mot dom… det finns helt enkelt inte.

S Stig1948 skrev:
Det finns olika åtgärder, när det är vår, när de kommer fram ur idet!? Andra när det är höst- vinter. Då det är dags för idet!
Jägare som aldrig har tid och som bara har 2 fällor (alltid upptagna).
Jägare har jakt som hobby, det är inget arbete.
S Stig1948 skrev:
Sedan kommer det med avskjutning. Får ju bara göras vissa tider på året. Inte när det behövs??
Vadå behövs? Du menar att man skall skjuta ihjäl ett föräldradjur så att ungarna svälter ihjäl i boet?
S Stig1948 skrev:
Jag köpte en fälla på Amazon och försöker göra rätt i handhavandet! Ett ex. är att om den fastnar i fällan, köra och släppa ut den på annat obebott område.
Det är direkta olagligheter du håller på med. Vilda djur får inte transporteras levande enligt svensk lag.
S Stig1948 skrev:
Det får vara rätt tid på året, så det inte är när den har ungar!?
Stig!
Det finns jakttidtabell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.