O Olf Oggler skrev:
Var sitter muspianot(bra namn)? Hur kommer jag åt det?
Bryt spänning till reglercentralen.
Skruva loss skruven under lampan.
"Vik ut" reglercentralen i nederkant.

Se sidan 23 i manualen, sida 13 i PDFen.
 
Jag demonterade reglerenheten och fann att brytare nummer 1 på muspianot stod i läge "off". Dvs sommarurkopplingen var frånkopplad. Brytare nummer 2 stod i läge "on". Dvs mintemp för framledningstemp var reglerad till 35 grader.

När jag tänker efter på saken så sa föregående ägare av huset att de brukade ha värmen på i källaren på sommaren. Dessa inställningar möjliggör ju det.

Nu har jag ställt om brytare nummer till off. Minimal framledningstemp är alltså nu10 grader. Jag tror detta löste problemet. Framledningstemperaturen har redan sjunkit från 40 till 30 och är nedåtgående.

En kommentar i sammanhanget är väl att det förmodligen kan vara klokt att ha lite värme på i källaren sommartid.

Tack för alla tips i den här tråden så här lång. Jag uppdaterar med resultat av ovan nämnda åtgärd.
 
Efter att jag gjorde inställningarna enligt mitt inlägg ovan så sänks för visso framledningstempen till radiatorerna. Men det som också händer är att cirkulationspumpen slår av efter ett tag. Är det normalt? Sommarurkopplingen är ju urkopplad. Den ska ju inte kicka in när det är kallare än 18 grader ute.

Jag har ju ca 23 grader i kåken nu. Är det normalt att cirkulationspumpen ska slå av om systemet försöker reglera ner framledningstempen under aktuell rumstemperatur? Eller varför stannat pumpen?
 
Det är nog så att regelringen stänger av pumpen och inte bra, den ska gå konstant. Du kan koppla bort den från kontakterna och koppla om till inkommande ström till reglercentralen och då kommer den att gå konstant. Om den stannar så blir det ett avbrott i flödet och allt vatten kallnar i systemet, med påföljd att sysstemet får liksom lite hicka, blir upp och ner på värmen. reglercentralen kommer att stänga ner på värmen en del och flödet är detsamma hela tiden i systemet och det är det bästa för att hålla en temp för huset på rätt nivå. När det då är behov av värme så kommer tempen på ett bra sätt att justera sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.