Jag tänkte en gång för alla ta tag i det här med inställningar av värmen. Jag har fjärrvärme. Nu när det är ca 10 grader varmt på dagarna och ner mot nollan på nätterna så får jag för hög inomhustemperatur om jag inte stryper flödet vid radiatorerna. För att testa så har jag kopplat ur alla radiatortermostater för att se vad jag får för inomhustemperatur. Trots att jag vrider ner max på +/-8 vredet på regulatorn så får jag inte ner tempen i huset under ca 23-24 grader. Bilden nedan är tagen vid uteteperatur på +8 grader. Med tempen nedställd till -8 på regulatorn så ligger framledningstempen på precis under 40 grader.

Jag ska tillägga att jag endast använder utomhusgivare. Det finns alltså ingen inomhusgivare med i bilden.

Hur får jag ner framledningstempen ännu mer? Finns det någon annan grundinställning man kan göra? Någon som vet?
Närbild av en Danfoss fjärrvärmeregulator med vred inställt på -8, och en tryckmätare som visar strax under 40 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den röda lampan under locket, lyser den konstant eller är det korta avbrott? Hur många avbrott i så fall?
Ändras det när du vrider upp till "+8"?

Rör sig shunt-/reglermotorn?
Stänger shuntmotorn helt när funktionsvredet ställs på "standby"/"bevakning"?

Här har du manualen till ECL100M.

Hur många givare är anslutna ( framledningsgivare, utegivare, rumsgivare)?
Hur många säger reglercentralen att det är anslutna (ställ vredet i hand och läs av antalet avbrott på lampan)?
Manualsida för Danfoss ECL-100 visar LED-indikering och funktionskontroll för regulator och givare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den röda lampan under locket, lyser den konstant eller är det korta avbrott? Hur många avbrott i så fall?
Ändras det när du vrider upp till "+8"?

Rör sig shunt-/reglermotorn?
Stänger shuntmotorn helt när funktionsvredet ställs på "standby"/"bevakning"?

Här har du manualen till ECL100M.

Hur många givare är anslutna ( framledningsgivare, utegivare, rumsgivare)?
Hur många säger reglercentralen att det är anslutna (ställ vredet i hand och läs av antalet avbrott på lampan)?
[bild]
Den röda lampan lyser konstant.

Framledningstemperaturen höjs när jag vrider upp till +8. Så regleringen verkar funka.

Shuntmotor och ventil verkar jobba som den ska.

Det finns en utegivare.

Den röda lampan blinkar med 2 avbrott. Så förmodloigen finns det två givare. En utegivare, och en givare som mäter framledningstemperaturen.

Jag har manual till regulatorn (ELC100M). Men den säger inget annat än att man ska kunna ställa ner framledningstemperaturen med +8/-8 vredet.

Kan det vara utegivaren som inte mäter korrekt. hur kan man mäta upp den? Jag antar att det ska vara en given resistans vid given temperatur.
 
Danfoss reglercentraler använder PT100-givare på alla givarna, så de är enkla att mäta upp.

Det som brukar vara felet med utegivare är att det är oxider på anslutningarna, men det brukar bli högre resistans utav det, högre resistans är det samma som varmare, alltså tvärtom dina symtom.

Det skulle kunna vara så att det är överledning mellan ledarna så att motståndet blir lägre.

En PT-givare brukar aldrig gå sönder delvis utan antingen fungerar den eller så är det avbrott/kortslutning.
 
Prova med att tälla ner kurvan på 0,6, står nu på 0,8 och sen ställa vredet + / - på noll, för varmt sänk vredet mot minus 2 streck, det tar ca ett dygn innan resultat visas efter varje omställning av större art.
 
Förtydliga gärna hur du menar att jag borde ställa in. Sänka lutningen på kurvan till 0,6, så långt är jag med. Sedan tappade jag dig. Avser du +-8 vredet? Eller menar du nattsänkningen(det andra lilla vredet)
 
Natt sänkningen fungerar bara om programvredet står på måne eller klocka, så bry dig inte Det med att sänka från 0,8 till 0,6 gör att det går att förändra värdena på +8/-8 vredet. Står kurvan för högt går det inte att få mer minus är 8, sen tar det stopp för sänkning.
 
Ok. Jag är med. Jag har ställt med kurvan till 0,6. Det ger ju ingen kortsiktig effekt på framledningstemperaturen. Men jag avvaktar och ser.

Det är väl inte optimal säsong att försöka justera sådant här när det fortfarande ändå pass varmt ute.
 
Kolla brukansvisningar. Finns en omkopplare på den. Uteslutar att en minimum framledningstemperatur inte är inställt.
 
L lostinsweden skrev:
Kolla brukansvisningar. Finns en omkopplare på den. Uteslutar att en minimum framledningstemperatur inte är inställt.
Det där har jag funderat på. I manualen står det omnämt något om brytare på baksidan av reglerenheten. Där ska man kunna ställa lägsta framledningstemp på något vis. Men det är inte speciellt begripligt/pedagogiskt beskrivet. Min regulartor sitter skruvad på en plåt. Så jag kommer inte åt baksidan så lätt.

Systemet stänger ju av sig själv vid +18 grader ute. Skulle det kunna vara så att det då börjar mata 40 grader framledningstemp så fort systemet sätter igång när utetempen sjunker under 18 grader?
 
O Olf Oggler skrev:
Ok. Jag är med. Jag har ställt med kurvan till 0,6. Det ger ju ingen kortsiktig effekt på framledningstemperaturen. Men jag avvaktar och ser.

Det är väl inte optimal säsong att försöka justera sådant här när det fortfarande ändå pass varmt ute.
Du kan ju ställa ner kurvan till 0,2 , som prov och - 8, då ska det hända saker med utgående värme. Shuten ska då börja gå mot minus . Det med + och - är tempen på utgående vatten som förändras med så många grader som är 1 C för varje streck på den. Normalt i mellansveriga är ca 0,6 till 0,8 på kurvan och sen finjustera med + och - .Vid noll ute är en tumregel normalt med ca 42 C i till elemeten. Sen klart hur huset är isolerat eller dragit är en annan sak och all reglering av utgårnde värme beronde på det.
 
Lägsta framledningstemperatur kan man ställa på antingen 10⁰ (fabriksinställning) eller 35⁰, omkopplare 2 på "muspianot".
 
Var sitter muspianot(bra namn)? Hur kommer jag åt det?
 
O Olf Oggler skrev:
Var sitter muspianot(bra namn)? Hur kommer jag åt det?
Det finns flera modeller av din central och vad står det på luckans framsida.
 
Själva reglerenheten med tidur osv är en ECL100M.

Själva fjärrvärmecentralen i sin helhet står det bara Alfalaval på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.