Tom jag som rena amatörer lyckades bättre med flytspacklingen.
Är nog tyvärr inte mycket att göra idag än att skrapa vattnet åt rätt håll efter bad.
 
W Wilmer2456 skrev:
Börja med att reklamera/kontakta entreprenören för att utreda huruvida fallet är korrekt eller ej. Om entreprenören gör sig oanträffbar kontakta besiktningsman.
Vad har besiktningsmannen för skyldighet menar du om inte entreprenören går att nå?
 
  • Gilla
Staraction
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Vad har besiktningsmannen för skyldighet menar du om inte entreprenören går att nå?
Skyldighet har jag väl inte påstått att hen har. Men hen kan säkerställa huruvida golvlutningen uppfyller gällande branschregler eller ej.
 
tanken med badrum är väl att man kan kasta ut lite spelkulor och samtliga skall tillslut hamna vid brunnen?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
tanken med badrum är väl att man kan kasta ut lite spelkulor och samtliga skall tillslut hamna vid brunnen?
Nja, jag skulle säga att tanken med badrum är att det är där man ska sköta sin hygien medelst dusch eller bad. Badrum innehåller vanligen även en toalett. Det du beskriver låter som en blandning av ett lekrum och en fyllecell.
 
  • Haha
  • Gilla
Kurtivan och 6 till
  • Laddar…
K Karstensson skrev:
Hej

Vi har märkt att vatten har börjat ligga kvar på golvet i vårt ena badrum som totalrenoverades 2018.
Vi har badkar så det mesta av vattnet går ju genom avloppsröret ner mot avloppet. Men ibland kommer det ju vatten utanför (vårt munstycke läcker ibland ganska mycket, eller att sonen plaskar) och det rinner liksom åt sidan, ut från badkaret.

Kan lutningen ändras efter några år?
Det enda som är jobbigt att det blir pölar ståendes som man kliver i.
Är det något man ska kontakta firman som renoverade eller försäkringsbolaget?
Utloppet på badkaret sitter dumt, ni skulle haft ett badkar där ventilen är i gaveln.
Dra ett litet rör under badkaret mellan ventil och golvbrunn?
 
Skaftöö Skaftöö skrev:
Utloppet på badkaret sitter dumt, ni skulle haft ett badkar där ventilen är i gaveln.
Dra ett litet rör under badkaret mellan ventil och golvbrunn?
Står ju i första inlägget att dom har rör mellan utlopp och golvbrunn. Problemet är allt annat vatten som skvätts utanför och inte rinner ner.

Det är absolut inget dumt med var utloppet på badkaret sitter.
 
Blir ofta så när det är klåpare som gjort det. Alldeles för dåligt fall. Det är för många människor som är godtrogna och tror allt är bra när man haft hantverkare hemma. Men tyvärr finns det otroligt många hantverkare som är dåliga/oseriösa. Sen finns det åxå många som är väldigt duktiga och det gäller att få tag på dom när man behöver dom. Folk måste lära sig att inte betala förrän det är inspekterat och godkänt. Kan man inte göra de själv ta in hjälp. Man blir mörkrädd många gånger när man ser hur det ser ut när det varit en dålig hantverkare och utfört sitt jobb.
 
Jag skulle påstå att ett badrum som har så stort fall att allt vatten rinner till golvbrunnen har ett onormalt och obekvämt stort fall. Det är inget ovanligt med små pölar på golvet efter bad/dusch.

Men är man säker på att problemen ökat med tiden kan det absolut finnas skäl att undersöka noggrannare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I första meningen i TS startpistol skriver man ”2018”.
Ja, sant. Kan vara lite sent att klaga och fö det på garantin.
 
  • Gilla
Skogsbysen
  • Laddar…
4774
Jag kan verkligen inte se problemet. När jag tvättar ansiktet spelar det ingen roll hur stort handfatet är, det blir blött på golvet ändå. Så väldigt enkelt löser jag det med vad vi i vårat hem kallar golvhanduk. Torkar helt enkelt torrt efter mig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Jag kan verkligen inte se problemet. När jag tvättar ansiktet spelar det ingen roll hur stort handfatet är, det blir blött på golvet ändå. Så väldigt enkelt löser jag det med vad vi i vårat hem kallar golvhanduk. Torkar helt enkelt torrt efter mig.
Problemet är väl att golvets lutning ändrats på senare tid. Skulle i alla fall göra mig orolig.
 
4774
K Kirre2 skrev:
Problemet är väl att golvets lutning ändrats på senare tid. Skulle i alla fall göra mig orolig.
Om det fungerade att bada och skvätta lite vatten ur badkaret och vattnet då tog sig ner i brunnen 2018 men inte längre så borde väl hela huset ha samma sättningsproblem? Inte bara badrummet. Det borde vara det största problemet och som skulle göra mig orolig. Vatten på golvet i ett badrum gör inte mig orolig. Jag vet att vi har fel lutning i duschen men det har inte lett till några problem vare sig för oss eller husets konstruktion.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Om det fungerade att bada och skvätta lite vatten ur badkaret och vattnet då tog sig ner i brunnen 2018 men inte längre så borde väl hela huset ha samma sättningsproblem? Inte bara badrummet. Det borde vara det största problemet och som skulle göra mig orolig. Vatten på golvet i ett badrum gör inte mig orolig. Jag vet att vi har fel lutning i duschen men det har inte lett till några problem vare sig för oss eller husets konstruktion.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-lutningen-aendras.531293/post-5927525
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Ta fram ett vattenpass och lägg på golvet så ser du om det lutar mot brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.