galento galento skrev:
Några hål ? Det är ju inte så trevligt att komma ut på morgonen och det ser ut
såhär på flera ställen runt huset. Skulle du / ni gilla det ? Det gör inte vi iallafall.
Bild från våren -21.

[bild]
Nej, inte kul. Såpass att man nästan kan tro att du råkat ut för vildsvin...😉
 
Redigerat:
J Juanito skrev:
Tack för tipset. Som jag skrev är det minst sju granntomter där grävlingarna (tre stycken) är aktiva. Elstängsel inte genomförbart.
Tidigare var det faktiskt kommunen som kom ut med en fälla och avlivade fångsten. Jag är invandrad, men mina grannar verkar vara överens om att det är kommunen som ska agera ... Undrar hur det är rent juridiskt. Jag får ju inte ta itu med det själv.
I Uppsala kommun har vi viltvårdare som hyr ut fällor för grävlingar. Man måste titta till fällan varje dag. Och om en grävling gått i fällan ringer man viltvårdaren som kommer och hämtar fällan inkl fångsten.
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Nu bor jag inte inom detaljplanerat område, har grävlingar, som bökar ibland i gräsmattan, rådjuren äter på fruktträden, ska jag be kommunen ta hand om det med?
Ändock har vi tomt
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
J Juanito skrev:
Det finns faktiskt en hel del att läsa på nätet, där folk undrar om kommunens roll i samband med grävlingen och kommunen faktiskt är inblandad.
Jag vill gärna ta mitt ansvar, men vad ska göra? Vi grannar skulle kunna samsas och köpa en fälla - men vi får ju inte avliva djuren - och inte heller släppa dem någon annanstans i naturen.
Fånga i fälla och lämna in till kommunen
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Vi har en grävling som bor under vår alltan och vi ser den på kameran nästan varje natt och den gräver inte alls. Men vi har också viltsvin och det ser precis ut så när dom letar efter föda.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
På skogen hemma har ägaren sätt upp något likande dessa.
Här har både grävling vildsvin rådjur härjat.

Men efter dom sätt upp dessa så tomt.
Bara för skojs skull tog jag bort dom en vecka.
Rådjuren hade rensat rent med äpplen.
Montera tillbaks inget är rört.

[länk]
Dessa skrämmor skrämmer egentligen inte djuren men för oväsen och de flesta djur undviker platser med höga ljud på nätterna eftersom de då inte hör eventuella rovdjur i närheten. Der är också därför man sällan ser dem under de tider som syrsorna spelar när det är mörkt ute.
 
J Juanito skrev:
Stort tack till er alla med era synpunkter och impulser.
Vi måste nog hitta en lösning här tillsammans.
Elstängsel hjälper inte hos mig vildsvin 👍 men grävlingen smiter under eller över 😡
 
E
Urin, antingen får du gå ut och pinka runt på tomten eller så samlar du urin i en PET-flaska och går sedan runt och dräller ut det lite här och var. Fungerar iaf om man har grävlingar i grunden och vid gryt, de vill ha rent och snyggt, inga inpinkade revir.
 
Men inte om de bara rör sig på tomten. ”Min” grävling bryr sig inte varken el, urin eller parfym. Inte heller transistor på eller massa leksaker utspritt på tomten. Bor nära en skog så hoppas han återvänder.
 
  • Gilla
Kajjo
  • Laddar…
A annolsson55 skrev:
Elstängsel hjälper inte hos mig vildsvin 👍 men grävlingen smiter under eller över 😡
Det där var ju lite otydligt. Hjälper inte elstängsel mot vildsvin menar du?
Kommer behöva uppa mitt Vildsvinsgame då de blivit kaxigare verkar det.
Trädgård med vildsvinsskador; gräsmatta med uppbökade jordytor, studsmatta till vänster och ett träd bredvid ett litet skjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Märkligt att ingen inser den fysiska faran med grävlingar på tomten. De kan bli oerhört aggressiva om man stör dem.
De biter hårt och ger sig inte förrän de känner benet krasa. Kan inte vara kul med grävlingar om man har barn som rör sig på tomten. Skulle de ha ett gryt i närheten så se upp! Har själv blivit jagad av grävling och dom är faktiskt snabba!!
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Nissens
H HansOT skrev:
Märkligt att ingen inser den fysiska faran med grävlingar på tomten. De kan bli oerhört aggressiva om man stör dem.
De biter hårt och ger sig inte förrän de känner benet krasa. Kan inte vara kul med grävlingar om man har barn som rör sig på tomten. Skulle de ha ett gryt i närheten så se upp! Har själv blivit jagad av grävling och dom är faktiskt snabba!!
Herrejösses.
Finns det någon som tror på den gamla skrönan?
Känner du många som råkat ut för det?

Den enda aggressionen jag sett från grävlingar är när de bråkar med varandra, de är oerhört skygga.
 
  • Gilla
  • Älska
MrsForest och 7 till
  • Laddar…
H HansOT skrev:
De biter hårt och ger sig inte förrän de känner benet krasa.
Att grävlingar attackerar människor är ytterst sällsynt.

Det finns myter om att grävlingar biter tills de hör ben krossas, och att käkarna låser sig när grävlingen biter. Ingen av dessa myter stämmer.
https://stick.se/skadedjur/gravling/
 
  • Gilla
  • Älska
Fredrik Lind5 och 8 till
  • Laddar…
J Juanito skrev:
Tack.
Vi skulle behöva flera hundra meter elstängsel - även längs genomfartsvägen. Livsfarligt att sätta upp tråd lågt över marken där folk kan snubbla. Därutöver är marken otillgänglig på många ställen - för oss, men inte för grävlingen. Det är omöjligt att sätta upp elstängsel hela vägen. Och vad gör grannen på andra sidan stängslen som också vill bli av med djuren? De bor ju inte utanför tomterna utan på.
Har nu kontaktat en bekant med jaktlicens och frågat om han kan ställa upp och avliva, om kommunen går med och låter oss ha sin fälla.
Rådjur har också nämnts i tråden. De har vi också och kan inte odla något i trädgården utan att de ger sig på det. Men de bygger inte bo, och gräver inga hål där man fastnar med fötterna - och luktar inte heller. De äter mycket vi inte vill att de ska äta, men de är på något sätt "snälla".
Tack för alla era synpunkter.
Varför inte sätta upp en stark lampa med rörelse detektor??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.