Halloj,

Jag har planer på att bygga en större pool, kanske 8*4m, med varierande djup och integrerad trappa. Har tänkt att använda mig av överskottsmaterial som jag kan komma över billigt, men vill gärna höra era åsikter på vad jag bör söka mig till, och vad som ska undvikas. Tänker att det vore fräckt med kakel. Någon som har erfarenhet av det?
 
K
Kakel och budget rimmar inte riktigt ihop..
Vanligt att det avrådes från kakel pga risk för frostsprängningar
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Har du tänkt ha kakel så får du ha på underhållsvärme året runt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har du tänkt ha kakel så får du ha på underhållsvärme året runt.
Nja så verkar det inte vara längre med moderna fästmsssor. Men som sagt budget och kakel går inte ihop.
 
Varierande djup på 8m och integrerad trappa är en dålig idé, djupdelen blir för liten för att kunna användas på ett säkert sätt. Du behöver upp i 10-12m för sådant.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nja så verkar det inte vara längre med moderna fästmsssor. Men som sagt budget och kakel går inte ihop.
Vårt lokala utomhusbad har i så fall inte moderna fästmassor. Där har man underhållsvärme på under vintern (den är dock nästintill gratis då det är överskottsvärmen från isbanan bredvid).
 
Ja det har varit så tidigare även om jag läst att folk brukar lyckas med att ha frigolit som flyter på ytan, men min förståelse är att man inte behöver hålla på så längre. Dock har jag ingen bra insikt i hur man ska göra idag, byggs otroligt få kaklade pooler privat så det skrivs rätt lite om det på nätet.
 
  • Gilla
Kzon666
  • Laddar…
Jag har kommit över ett stort parti kakel, därav tanken men det kanske blir kostsamt ändå? Vad hade ni rekommenderat för material? Tack för feedback kring längden, då får den bli 12m istället!
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Kakel är, såvitt jag förstått, ingen fuktbarriär. Antingen beölver betongen vara vattentät eller så måste du måla fuktspärr innan kakling.
 
  • Gilla
Shakalaka och 1 till
  • Laddar…
K
N ninjaharry skrev:
Kakel är, såvitt jag förstått, ingen fuktbarriär. Antingen beölver betongen vara vattentät eller så måste du måla fuktspärr innan kakling.
Man har ju tätskikt bakom kakel i badrum, så att enbart kakel skulle fungera i en pool är väl knappast logiskt
 
Shakalaka Shakalaka skrev:
Halloj,

Jag har planer på att bygga en större pool, kanske 8*4m, med varierande djup och integrerad trappa. Har tänkt att använda mig av överskottsmaterial som jag kan komma över billigt, men vill gärna höra era åsikter på vad jag bör söka mig till, och vad som ska undvikas. Tänker att det vore fräckt med kakel. Någon som har erfarenhet av det?
Hej,

Jag har ingen egen erfarenhet, men rekommenderar att du googlar på Afrikapoolen för inspiration och någon annans erfarenhet av lite annorlunda poolprojekt med tätskikt och kakel (mosaik iofs men samma princip).
 
  • Gilla
Shakalaka
  • Laddar…
Shakalaka Shakalaka skrev:
Jag har kommit över ett stort parti kakel, därav tanken men det kanske blir kostsamt ändå? Vad hade ni rekommenderat för material? Tack för feedback kring längden, då får den bli 12m istället!
Såvitt jag vet använder man inte vilket kakel som helst i en pool, utan plattor som absorberar mindre vatten. Tror du bör kolla upp det innan du börjar.

Tänk också på att när vattenvolymen ökar blir all utrustning till poolen dyrare. Din 12m pool har kanske dubbla vattenvolymen mot en vanlig standardpool. Det betyder dubbla breddavlopp, 3-4 inlopp, avsevärt större vattenpump som drar mer el, sandfilter som är mycket större, värmepump som ör större osv osv. All blir kanske inte dubbel dyrt, men antagligen inte långt ifrån.

…..och om du letar utrustning, glöm allt från intex och bestway. Fokusera på Hayward, Astral, Pahlens.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Shakalaka Shakalaka skrev:
Halloj,

Jag har planer på att bygga en större pool, kanske 8*4m, med varierande djup och integrerad trappa. Har tänkt att använda mig av överskottsmaterial som jag kan komma över billigt, men vill gärna höra era åsikter på vad jag bör söka mig till, och vad som ska undvikas. Tänker att det vore fräckt med kakel. Någon som har erfarenhet av det?
Ough finns det verkligen idag som bygger egen pool???
 
Nissens
H HansOT skrev:
Ough finns det verkligen idag som bygger egen pool???
Självklart gör det det. Jag känner två personer som nyligen gjort det.

Varför skulle det vara något konstigt med det?
 
  • Gilla
PGOCH och 2 till
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Ough finns det verkligen idag som bygger egen pool???
Varför inte? Det är väldigt trevligt med en pool!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.