Kvicksilver för gott för att kolsyras.. :p
 
Kvicksilver är ett gift. Det är farligt nog redan utan kolsyra!😀
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vart hittade du dessa för 300 SEK ?
Just nu 289 på Webhallen.
Ordinarie pris hos Kjell 399, men de har regelbundet kampanjer, om man är medlem.
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
[länk]
Vill bara nämna att det där är för dålig upplösning. Jag skaffade sådana för ca 15 år sedan för att ha runt huset. Men det är alldeles för suddig bild för att vara användbar.

Nu har jag 8 MP kameror. De är mycket bättre men även dom är lite suddiga. En 8MP kamera vid ytterdörren är helt ok på dagen. Rådjuren blir bara bruna suddiga fläckar som rör sig när dom promenerar förbi på natten.

Spelar detta ingen roll då kan man ha kamerorna ovan.
 
D Danne824 skrev:
Jag skulle köra väldigt simpelt.
Netatmo för temp och fukt övervakning.
Billig övervakningskamera typ TP, D-link eller liknande.
Jag håller med där.
Netatmon är underbart enkel att köra igång, oerhårt pålitlig och har ett fint gränssnitt.
Det är en väderstation som du kan ansluta fler givare till för att mäta temperaturer förutom det som följer med i startpaketet (inomhustemp samt en utomhusgivare).
Begränsningen är att du bara kan ansluta tre extra tempgivare.
Men om det räcker hade jag gått på den lösningen.
Du får loggning och kan även sätta larmnivåer.

Som kamera tycker jag Arlo är bra, men det finns säkert billigare som löser uppgiften, så jag passar på den frågan.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
K Karrie skrev:
Just nu 289 på Webhallen.
Ordinarie pris hos Kjell 399, men de har regelbundet kampanjer, om man är medlem.
Jag skulle starkt misstänka att det är svårt att få sålt den 5år gamla C200 till och med till det priset när samme Kjell tar 329kr för den betydligt nyare och kapablare C220.
 
Visserligen en aning OT, men om man kollar på prisjakt kan man se att de har tagit hjälp av "AI" för att jämföra just C200 & C220.

Bild som jämför övervakningskamerorna TP-Link Tapo C200 och C220 med text om deras likheter och skillnader i detaljer samt AI-analys från OpenAI.

Detta gav mersmak så efter att jag kollat lite på den första Arlo som dök upp, nämligen "Arlo Pro 5 VMC4360 (3st)" såg jag att "AI" kommit fram till att 4 är fler än 3.
Bild som jämför Arlo Pro 5 VMC4360 med tre kameror och VMC4460 med fyra kameror, båda väderbeständiga och ansluts via Wi-Fi.
Att "5 myror är fler än 4 elefanter" visste vi ju innan. Men AI-verktyget från OpenAI har nog inte kollat så noga på gamla barnprogram på svensk TV. Analysen att fyra kameror skulle kunna klara ett större övervakningsbehov än tre kameror är ju värdefull (hm). Att man inte skall köpa 4 kameror om man bara behöver 3 är ju en lysande slutsats (hm).

När det gäller Tapo konstaterar "AI" att både C200 och C220 har en kamera (wow!) "Skillnaderna ligger främst i de små detaljerna" det är väl pixlarna som skiljer. Visst, men det är väl snarare en detalj bland alla skillnaderna. Viss är upplösningen avgörande. Men det har ju inte "AI" fattat. Uttalandet är en ren killgissning om jag får killgissa själv. Grejen är att Prisjakt inte har någon information om C220, så när de låter "AI" analysera och jämföra med C200 blir det så innehållslöst att man måste lyssna på en politiker för att höra lika många ord utan att de innehåller någon information.

Jag tycker det är svårt att hålla sig för skratt när man läser. Men egentligen är det ganska deprimerande. I alla fall visar det med stor tydlighet att "Prisjakts" analyser skall tas med en nypa salt om man inte själv vet hur det ligger till.

Info om C220 finns att hitta på YouTube och på Tapos hemsida. Och med det är vi tillbaka till ämnet😀
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.