pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte batterier, det har ju visats förut. Kemisk reaktion har diskuterats också, men det har i princip avfärdats. Detta inkluderar också förbränning.

Det finns en reaktion som ett flertal försök har kunnat återskapa, men vad det verkar så är den inte deterministisk. Forskare i Uppsala har presenterat teorier om vad det är som händer med de material Rossi säger sig använda. Den fysiska processen som sådan bevisades redan på 50-talet med väte. Men från att något går att visa i liten skala till att det blir en predikterbar process, däremellan är avståndet gigantiskt.

Jag är personligen försiktigt optimistisk, men han har hållit på i många år med detta utan att komma närmare målet. Han kan också vara en skojare, även det hindrar inte att det finns något i grunden.
Nej, det finns inget som tyder på att den fungerar. I det här fallet har deen ”låda” som väger 100kg. Där kan de klämt in en hel del batterier.
Att fejka demonstationer när ingen får undersöka prylarna är lätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Diskussioner om tekniken fungerar eller inte är irrelevant, jag ställer mig i hörnet att jag köper en enhet om den fungerar.

Det är ju beklagligt att det är problem med att "industrialisera och skala upp tekniken".
Den fungerar ju inte. Är det irrelevant?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Det är ju beklagligt att det är problem med att "industrialisera och skala upp tekniken".
För att man ska skala upp och industrialisera måste man först ha en teknik som fungerar. Det finns inte i detta fall.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Bedrövligt att deltagare på forumet jag brukar se som sunda öht ställer sig i hörnan som lite avvaktande istället för det mer självklara totalt tillbakavisande av uppenbar bluff.
 
  • Gilla
Logad och 3 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
a complex concept in which energy can be extracted from the vacuum though quantum effects.
Det är faktiskt en rolig fras.
Någon vänlig själ kan få berätta för mig hur det kan finnas kvantum-effekter i just vakuum.

Tror inte det hjälper med att det är komplext.

(Det är lite i paritet med att banker skapar pengar ur tomma intet).
 
GK100 GK100 skrev:
Bedrövligt att deltagare på forumet jag brukar se som sunda öht ställer sig i hörnan som lite avvaktande istället för det mer självklara totalt tillbakavisande av uppenbar bluff.
Principen fungerar för Väte mha myoner och bevisades redan på 50-talet, problemet är bara att man med myoner och enbart väte inte lyckas fånga in den myon som bildas när man från två väteatomer får en heliumatom. Många har forskat på detta utan att lyckas.

Det finns en möjlighet att denna princip fungerar för att slå ihop väte med andra grundämnen också, främst metaller (där väte extremt lätt kommer så nära metallatomerna att man får sprödning (de kryper mellan metallatomerna och pressar isär dessa). Kan man då få in en väte med en myon så finns en möjlighet att man får en process som driver sig själv vidare. Det kan också finnas andra sätt att åstadkomma detta.

Så, det finns teoretiska metoder att åstadkomma "kall fusion", problemet är att först få dem att ske, sedan att kunna mäta att de skett. Och när man kommit då långt att ta dem från experiment till en riktig reproducerbar process. Jag finner det inte helt omöjligt att Rossi (egentligen Focardi) lyckats med den första delen, men Rossis beteende i övrigt antyder att han inte kan reproducera det och att resten av det han gör är en "scam" för att få tag i pengar för att komma i mål med tekniken. Eller så är han en ren lurendrejare.

Att så många fysiker så tvärsäkert säger att det inte går, när vi vet att det går och då vi vet att det gjordes redan på 50-talet - det gör mig bara mer nyfiken. Jag är helt övertygad om att vi kan få en väteatom med en myon att fusionera med en metall för att bilda en annan metall. Det jag är mycket tveksam till är alltså att det går att skala upp detta till en industriell process (vilket Rossi i många år hävdat att man gjort, utan att på något sätt bevisa detta).
 
  • Älska
spikplanka
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Någon vänlig själ kan få berätta för mig hur det kan finnas kvantum-effekter i just vakuum.
Casimireffekten: "Enligt kvantelektrodynamik däremot kommer plattorna att påverka mängden virtuella fotoner i fältet mellan plattorna, vilket ger upphov till en nettokraft"

Absoluta nollpunkten: "Ur ett klassiskt perspektiv motsvarar absoluta nollpunkten den temperatur där atomernas och molekylernas vibrationer helt avstannar. Kvantmekaniken förbjuder dock via Heisenbergs osäkerhetsrelation en sådan situation – istället ses absoluta nollpunkten som den temperatur där samtliga partiklar når sin lägsta energi, det vill säga befinner sig i grundtillstånd." (td;lr materia rör sig även vid absoluta nollpunkten pga kvantmekaniska effekter)

Kvantmekanik bjuder på en hel del överraskningar som sagt.
Och man skall inte glömma av det faktum att vi sitter på åskådarplats för en gigantisk fusionsreaktor som penetrerar vår planet med massor av neutriner, magnetfält mm. Lyckas man plocka den minsta mängd energi från dessa fält så får man "fri energi".

Har för mig jag sett att Rossi's teknik är relaterat till termiska neutroner som har så låg energi att de kan åstadkomma kärnreaktioner på ett väldigt speciellt sätt. Att få det att producera energi är dock en helt annan sak.
 
MathiasS MathiasS skrev:
För att man ska skala upp och industrialisera måste man först ha en teknik som fungerar.
Fråga Northvolt .... :p
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Att du eventuellt kan få en väte atom och en metall atom att fusionera har inte med det här att göra. För kärnkraft måste det ske måste det vara en snabb kedjereaktion. Att väte lyckas ta sig in i metallstrukturer har inget med kärnreaktioner att göra.
De restprodukter som visats upp har haft en isotopsamansättning som är helt naturligt. Något som inte förväntas i restavfall.

Det här är helt enkelt fejk.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det går ju bra att förbeställa en E-CAT. https://ecatthenewfire.com/pre-order-the-ecat-sklep/

Att han vill ha 1 miljon förbeställningar gör väl att han kan dra in pengarna och gå under jorden när produkten är "färdig" att levereras. Kanske han levererar en tegelsten eller en "riktig" grej med ett batteri i.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Casimireffekten: "Enligt kvantelektrodynamik däremot kommer plattorna att påverka mängden virtuella fotoner i fältet mellan plattorna, vilket ger upphov till en nettokraft"

Absoluta nollpunkten: "Ur ett klassiskt perspektiv motsvarar absoluta nollpunkten den temperatur där atomernas och molekylernas vibrationer helt avstannar. Kvantmekaniken förbjuder dock via Heisenbergs osäkerhetsrelation en sådan situation – istället ses absoluta nollpunkten som den temperatur där samtliga partiklar når sin lägsta energi, det vill säga befinner sig i grundtillstånd." (td;lr materia rör sig även vid absoluta nollpunkten pga kvantmekaniska effekter)

Kvantmekanik bjuder på en hel del överraskningar som sagt.
Och man skall inte glömma av det faktum att vi sitter på åskådarplats för en gigantisk fusionsreaktor som penetrerar vår planet med massor av neutriner, magnetfält mm. Lyckas man plocka den minsta mängd energi från dessa fält så får man "fri energi".

Har för mig jag sett att Rossi's teknik är relaterat till termiska neutroner som har så låg energi att de kan åstadkomma kärnreaktioner på ett väldigt speciellt sätt. Att få det att producera energi är dock en helt annan sak.
Krafter kan ju finnas i vakuum. Men någon materia som kvantmekaniska effekter kan verka på och med finns dock inte. Avsaknad av materia är just innebörden av vakuum.

Annars håller jag med om att kvantmekaniska effekter kan bli något oväntade för den som är van vid klassisk mekanik.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det går ju bra att förbeställa en E-CAT. [länk]

Att han vill ha 1 miljon förbeställningar gör väl att han kan dra in pengarna och gå under jorden när produkten är "färdig" att levereras. Kanske han levererar en tegelsten eller en "riktig" grej med ett batteri i.
Inte dyrare än att man skulle kunna köpa en för att ställa i bokhyllan...

100W och 100 000 timmar ger alltså 10 MWh, vilket motsvarar ett värde på ca 10000 kr (jag räknar med 1 kr//kWh). Detta till ett pris av knappt 3000 kr. Låter som en mycket bra affär. 🤪

Att gå från att producera värme till att producera el i en mycket liten låda, det är dock en helt otrolig utveckling. Jag måste nog köpa en och plocka isär den, bara för sakens skull. De pengarna kan jag klara mig utan...
 
B
pacman42 pacman42 skrev:
Inte dyrare än att man skulle kunna köpa en för att ställa i bokhyllan...

100W och 100 000 timmar ger alltså 10 MWh, vilket motsvarar ett värde på ca 10000 kr (jag räknar med 1 kr//kWh). Detta till ett pris av knappt 3000 kr. Låter som en mycket bra affär. 🤪

Att gå från att producera värme till att producera el i en mycket liten låda, det är dock en helt otrolig utveckling. Jag måste nog köpa en och plocka isär den, bara för sakens skull. De pengarna kan jag klara mig utan...
Låter snarare som för bra för att vara sant.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Låter snarare som för bra för att vara sant.
Ja. Men själva maskinen är ju ett konstverk i sig.

Om han mot förmodan har hittat en lösning på kall fusion, så är det dock inte orimligt. Men om han hade en fungerande lösning på detta så är det ett väldigt konstigt sätt att (försöka) tjäna pengar på det.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Principen fungerar för Väte mha myoner och bevisades redan på 50-talet, problemet är bara att man med myoner och enbart väte inte lyckas fånga in den myon som bildas när man från två väteatomer får en heliumatom. Många har forskat på detta utan att lyckas.

Det finns en möjlighet att denna princip fungerar för att slå ihop väte med andra grundämnen också, främst metaller (där väte extremt lätt kommer så nära metallatomerna att man får sprödning (de kryper mellan metallatomerna och pressar isär dessa). Kan man då få in en väte med en myon så finns en möjlighet att man får en process som driver sig själv vidare. Det kan också finnas andra sätt att åstadkomma detta.

Så, det finns teoretiska metoder att åstadkomma "kall fusion", problemet är att först få dem att ske, sedan att kunna mäta att de skett. Och när man kommit då långt att ta dem från experiment till en riktig reproducerbar process. Jag finner det inte helt omöjligt att Rossi (egentligen Focardi) lyckats med den första delen, men Rossis beteende i övrigt antyder att han inte kan reproducera det och att resten av det han gör är en "scam" för att få tag i pengar för att komma i mål med tekniken. Eller så är han en ren lurendrejare.

Att så många fysiker så tvärsäkert säger att det inte går, när vi vet att det går och då vi vet att det gjordes redan på 50-talet - det gör mig bara mer nyfiken. Jag är helt övertygad om att vi kan få en väteatom med en myon att fusionera med en metall för att bilda en annan metall. Det jag är mycket tveksam till är alltså att det går att skala upp detta till en industriell process (vilket Rossi i många år hävdat att man gjort, utan att på något sätt bevisa detta).
Om du lite följde de olika demonstrationerna för drygt 10-år sen av Rossis katt bör du lagt märke till den enormt taffliga uppställningen, instrumenteringen mm samt att ingen fick göra ens de enklaste mest självklara kontrollerna. Än märkligare var att Levan gjorde sånt nummer av det och fick med Essen och Kullander som sköldar och förstärkare av att här sker något som kan börja ge direkt utbyte i moduler 1 NW klassen. Kullander då kanske ursäktad av ålder och svikande krafter Symptomatiskt nog kom sen delen knutet till Grekland och Defkalion.

Rent tumregelmässigt och på enklaste fysikaliska plan behöver man inte gå längre än till den av alla välkända coulombbarriären för att direkt inta en skeptisk ställning sett till revolutionerande energikälla.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.