Men är det verkligen värt att göra så stora insatser (få hela rummet jordat) bara för att kunna sätta in uttag med USB? En USB adapter/laddare är ganska diskret om man sätter den i uttaget.

Nu förutsätter jag att om man köper uttag med USB uttag, så blir det med USB-C. Men jag förundrades över folk som absolut skulle ha USB uttag infällda i väggen för några år sedan när det gällde vanliga USB. Den standarden var ju då typ 20 år gammal (utförandet på kontakten), och det kändes självklart att uttagen skulle bli föråldrade långt innan det var dags för nästa elrenovering. Nu är de föråldrade, nu gäller USB-C, men hur länge?

Bättre med lösa adaptrar som lätt kan bytas ut alteftersom standarden utvecklas.
 
  • Gilla
  • Älska
datja och 6 till
  • Laddar…
I äldre hus är dte väldigt vanligt med blandade färgstandarder, så inget konstigt med det. Att gruppförteckningen vid elcentralen saknas eller är felaktig är mer regel än undantag. och väldigt enkelt att själv uppdatera om man blir störd av det.

Man kan argumentera att det är en risk med felaktig förteckning, man kanske bryter fel säkring innan arbete med en ledning. Men man får aldrig lita på att man lyckas bryta rätt säkring, även om fölrteckningen är perfekt. Du MÅSTE kontrollmäta att en ledning är strömlös innan du rör vid den, även om den var strömlös för en timme sedan före fikat.

Och en sådan kontrollmätning innebär att man börjar kontrollera att det finns ström innan man bryter. Sedan att strömmen är bruten, och därefter kontollerar man instrumentet mot något med spänning, det kan ju ha gått sönder eller fått slut på batteriet just när man mätte att det verkar vara strömlöst.

Och även om strömmen är bruten, och du har kontrollerat det, så skall du inte lita blint på det. Utan när du tar i en ledare som skulle kunna vara strömförande så tänk på hur du tar i den. vad händer om din hand krampar och dras ihop (det är det som händer när man "fastnar"). Tar man på rätt sätt så kommer fingrarna att slinta, så du kan rycka bort med armen. Tar du fel så kommer fingrarna att hårt krama den strömförande ledaren, du kan inte komma loss.

Och tänk på var du har din andra hand, helst på ryggen. Vad står du på? har du gummisulor på skorna?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men är det verkligen värt att göra så stora insatser (få hela rummet jordat) bara för att kunna sätta in uttag med USB? En USB adapter/laddare är ganska diskret om man sätter den i uttaget.

Nu förutsätter jag att om man köper uttag med USB uttag, så blir det med USB-C. Men jag förundrades över folk som absolut skulle ha USB uttag infällda i väggen för några år sedan när det gällde vanliga USB. Den standarden var ju då typ 20 år gammal (utförandet på kontakten), och det kändes självklart att uttagen skulle bli föråldrade långt innan det var dags för nästa elrenovering. Nu är de föråldrade, nu gäller USB-C, men hur länge?

Bättre med lösa adaptrar som lätt kan bytas ut allt eftersom
H hempularen skrev:
Varför jag var intresserad av att jorda är dels för att jag har en hel del känslig elektronik i huset och för det andra så har allt utom några enstaka laddare och lampor jordade stickproppar då det numera är en standard.
H hempularen skrev:
Men är det verkligen värt att göra så stora insatser (få hela rummet jordat) bara för att kunna sätta in uttag med USB? En USB adapter/laddare är ganska diskret om man sätter den i uttaget.

Nu förutsätter jag att om man köper uttag med USB uttag, så blir det med USB-C. Men jag förundrades över folk som absolut skulle ha USB uttag infällda i väggen för några år sedan när det gällde vanliga USB. Den standarden var ju då typ 20 år gammal (utförandet på kontakten), och det kändes självklart att uttagen skulle bli föråldrade långt innan det var dags för nästa elrenovering. Nu är de föråldrade, nu gäller USB-C, men hur länge?

Bättre med lösa adaptrar som lätt kan bytas ut alteftersom standarden utvecklas.
Varför jag var intresserad av att jorda är dels för att jag har en hel del känslig elektronik i huset. För det andra så har allt utom några enstaka laddare och lampor jordade stickproppar då det numera är en standard.
Som svar på din fråga, nej... Jag vill inte jorda bara för att kunna ha USB portar. 😅
 
H hempularen skrev:
I äldre hus är dte väldigt vanligt med blandade färgstandarder, så inget konstigt med det. Att gruppförteckningen vid elcentralen saknas eller är felaktig är mer regel än undantag. och väldigt enkelt att själv uppdatera om man blir störd av det.

Man kan argumentera att det är en risk med felaktig förteckning, man kanske bryter fel säkring innan arbete med en ledning. Men man får aldrig lita på att man lyckas bryta rätt säkring, även om fölrteckningen är perfekt. Du MÅSTE kontrollmäta att en ledning är strömlös innan du rör vid den, även om den var strömlös för en timme sedan före fikat.

Och en sådan kontrollmätning innebär att man börjar kontrollera att det finns ström innan man bryter. Sedan att strömmen är bruten, och därefter kontollerar man instrumentet mot något med spänning, det kan ju ha gått sönder eller fått slut på batteriet just när man mätte att det verkar vara strömlöst.

Och även om strömmen är bruten, och du har kontrollerat det, så skall du inte lita blint på det. Utan när du tar i en ledare som skulle kunna vara strömförande så tänk på hur du tar i den. vad händer om din hand krampar och dras ihop (det är det som händer när man "fastnar"). Tar man på rätt sätt så kommer fingrarna att slinta, så du kan rycka bort med armen. Tar du fel så kommer fingrarna att hårt krama den strömförande ledaren, du kan inte komma loss.

Och tänk på var du har din andra hand, helst på ryggen. Vad står du på? har du gummisulor på skorna?
Självklart kontrollmäter jag innan jag öppnar upp även efter jag dragit en propp. Jag har för stor respekt för ström för att skippa dessa moment. Men bra tips att mäta även innan för att konstatera 👍
 
  • Gilla
MickePettersson
  • Laddar…
Fairlane
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
För det andra så har allt utom några enstaka laddare och lampor jordade stickproppar då det numera är en standard.
Vad har du för prylar egentligen?
Själv tycker jag att det är väldigt ovanligt med prylar med jordade stickproppar, bortsett från köksutrustning.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Bor i en 3 våningsvilla, alla uttag i källaren och i köket är jordat, men resten av huset är ojordat 🧐 Jag finner ingen logisk förklaring till att man jordar halva kåken och resten får dras med sina 60-tals fasoner.
Som redan har skrivits är det standard fram tills när alla uttag skulle vara jordade.

I vår villa så var jordtråd dragen till varenda vägguttag och lamputtag även om uttagen var ojordade.
Så hos oss var det enkelt att byta till jordade uttag.
Många av de gamla uttagen hade trasiga petskydd, så många uttag var ändå tvungna att bytas.
 
  • Gilla
dombacksmarkssmåbruk och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad har du för prylar egentligen?
Själv tycker jag att det är väldigt ovanligt med prylar med jordade stickproppar, bortsett från köksutrustning.
Just nu är det jordade stickporoppar i icke jordade uttag

3 Datorer, 2 högtalarsystem, 2 konsoler, 1 router, pump/värmesystem till 2 akvarium, 1 kläckmaskin, robotdammsugaren,
Demmpa Demmpa skrev:
Som redan har skrivits är det standard fram tills när alla uttag skulle vara jordade.

I vår villa så var jordtråd dragen till varenda vägguttag och lamputtag även om uttagen var ojordade.
Så hos oss var det enkelt att byta till jordade uttag.
Många av de gamla uttagen hade trasiga petskydd, så många uttag var ändå tvungna att bytas.
Vilken tur! 😃 Hade hoppats att det skulle vara likt här, men icke 😅
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vad har du för prylar egentligen?
Själv tycker jag att det är väldigt ovanligt med prylar med jordade stickproppar, bortsett från köksutrustning.
4 Datorer, 2 högtalarsystem, 2 konsoler, pump/värmesystem till 2 akvarium, 1 kläckmaskin, robotdammsugaren.. Finns säkert fler saker jag glömt 🤔
 
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Just nu är det jordade stickporoppar i icke jordade uttag

3 Datorer, 2 högtalarsystem, 2 konsoler, 1 router, pump/värmesystem till 2 akvarium, 1 kläckmaskin, robotdammsugaren,

Vilken tur! 😃 Hade hoppats att det skulle vara likt här, men icke 😅
Det har alltid varit RUMMET och INTE apparaten som har avgjort om uttagen skulle vara jordade eller ojordade, i alla fall fram till 1994. Så om "apparaten" har jordad stickpropp avgör normalt inte vilka uttag som man ska ha.
 
  • Gilla
dombacksmarkssmåbruk
  • Laddar…
Ser du verkligen rätt på de här prylarna. Hälften av det du räknar upp (ex. robotdammsugaren) har jag aldrig sett med riktig jordad kontakt. Brukar sitta en "jordad" kontakt utan jordbleck, eller platt europlugg. För apparaten är dubbelisolerad och skall inte jordas.
 
  • Gilla
dombacksmarkssmåbruk och 1 till
  • Laddar…
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
skulle det vara värt att ta hit en firma för att jorda resten av uttagen eller riskerar jag liv, häsla och känslig elektronik om jag lever vidare med ojordat?
Jag skulle rekommendera denna tråd i ämnet. Det är svårt att veta ifall skicket på just din elanläggning och era "elvanor" väcker behov av en uppgradering.
https://www.byggahus.se/forum/threads/jorda-all-el-i-hus-fran-80-talet.518957/
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Går det utan att riva upp väggar och golv?
Som sagt, då behöver vi veta mer om din elanläggning. Det enda jag ser är att den är äldre än 1960 och då kanske det är utanpåliggande kabel? Då behöver alla ledningar bytas. Är et infällt kan det gå lättare.
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
-Byta elcentral från propp till dvärgbrytare, värt?
Generellt nej. Behov av att byta finns om
- centralen är gammal och bucklig och överfull,
- svårt att få in 2 JFBer
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men är det verkligen värt att göra så stora insatser (få hela rummet jordat) bara för att kunna sätta in uttag med USB? En USB adapter/laddare är ganska diskret om man sätter den i uttaget.
Problemet är nog inte hur mycket plats en laddare tar utan att den kan flyttas. Folk lånar ju laddare titt som tätt. Jag har till och med sett folk installerar lås på uttaget så laddare och sladd får vara i fred.

Jag har trådlös laddare i nattduksbordet och USB PD laddare i vägguttaget. Jag skulle tro att den standarden håller sig någorlunda bra; det är väl kanske om framtidens mobiler vill ha högre effekt som man skulle vilja uppgradera, men det är ju samma sak med separata laddare och om det blir aktuellt kanske det finns 65W GaN laddare som tål att byggas in i väggen.
 
S sjoelund skrev:
Problemet är nog inte hur mycket plats en laddare tar utan att den kan flyttas.
Problemet är inte att den kan flyttas utan att man omger sig med individer som flyttar andras saker utan lov. 😉😂
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ser du verkligen rätt på de här prylarna. Hälften av det du räknar upp (ex. robotdammsugaren) har jag aldrig sett med riktig jordad kontakt. Brukar sitta en "jordad" kontakt utan jordbleck, eller platt europlugg. För apparaten är dubbelisolerad och skall inte jordas.
Det stämmer som du säger, kom hem från jobbet nu. Dammsugaren är inte på jordad stickpropp. Där emot datorerna, konsolerna och cirkpump till stora akvariet har jordad stickpropp 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.