Det är ett stort steg att köpa hus och första gången är man ofta orolig. Det var jag med för 20år sedan när jag köpte mitt första hus.

Är nu inne på mitt tredje hus och vi byggde nytt det kändes bara en smula i magen mest eftersom man hade erfarenhet från tidigare husbygge och hade de erfarenheterna som stöd.

Det ekonomiska kommer ordna sig som flera har skrivit. Det är inte så ofta det sker att man förköpet sig tvärt om är det oftast en god affär på längre sikt.

Hade en äldre jobbkollega som berättade att han och frun 1978 köpte nybyggt hus på ca 150kvm och garage för 250 tkr vilket han trodde de aldrig skulle få tillbaka pengarna för eftersom det då var en astronomiska summa. Nu är det mest en anekdot och något man kan skratta över 😄.
 
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Ska ni sälja det i närtid?
 
Det finns 2 alternativ:

1. Dra sig ur köpet
2. Acceptera köpet och gilla läget

Om ni känner att ni har överbetalat sett till vad ni får, eller vad ni tror andra skulle betala är egentligen bara relevant om ni ska sälja igen. Klart befogat då man inte vet om man kommer trivas på platsen. Bästa tomten, marginellt större gräsmatta eller rymligare vardagsrum. Det är bagateller som egentligen inte har någon som helst inverkan på er livskvalitet.
Parkera utanför dörren eller 50 meter bort etc. Inte hela världen lixom.

Har ni däremot överexponerat er ekonomi till den graden att ni köpt ett boende så dyrt att ni måste göra avkall på vad ni har råd med att leva? För det är ofta en balansgång där man med en begränsad ekonomi behöver balansera boendekostnad mot t.ex. transport och semester. Billigt hus ger utrymme för dyrare bil, eller 2st. Medans i ett lite väl dyrt hus har man kanske inte marginaler kvar till att åka ny bil och får nöja sig med skruttar och inga semesterresor. Om köpet ger stor ekonomisk stress framöver kan det vara värt att kliva av och eventuellt betala vite för att komma ner på en trygg utgiftsnivå igen. Förhoppningsvis är ni inte så illa ute?

Se till om ni får vad NI behöver, vilken risk/belastning ni har och vad ni kan göra annorlunda framöver. Skit i om grannarna har en dyrare grill/bil eller pool
 
Många vill bo i friliggande hus (markkänsla, parkering, inga delade tak/golv/väggar med grannar) utan att för den sakens skull vilja ha en stor tomt. Där jag bor kan inte jag se att större tomter betingar ett avsevärt högre pris, snarare tvärtom i de fall tomterna är nedgångna och samtidigt för små eller svåra att stycka av. Många av de största tomterna styckas av inför eller efter köp då prisläget är högt nog att miljonen man får den avstyckade biten tomt väger tyngre än de 500–1000 extra kvm tomtyta man förlorar. Nej, om ni trivs tycker jag inte ni ska oroa er för just tomten. Det är även svårt att hitta lägen som både ligger nära samhällsservice och kommunikationer utan förbipasserande trafik. Vill man ha den sortens lugn får man söka sig till landet eller till återvändsgator från årtiondena då amerikansk suburbia var ett ideal för villabebyggelsen. Det finns mycket man kan göra med trädgården som bidrar till avskärmning och en mindre trädgård med tydliga ”rum” kan vara mycket mysigare än jättestora gräsytor.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Jag tror jag kommer sakna lite mer gräsmatta till barnen att exempelvis ha en studsmatta osv. Men med lite planering så kanske vi får plats med en ☺️
Jag bor i radhus med halva din tomtstorlek. Här leks det i vattenspridare och spelas fotboll så du ska säkert lyckas också.
Och vet du… vi har även studsmatta och sandlåda. 😉
Du kan ju alltid se det så här - mindre tomt = mer tid till det som betyder mest, barnen. Lycka till och njut av huset och alla de fördelar du listade i tidigare inlägg!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Köp inte hus för att sälja, köp det för att bo i det.
Med tanke på att du resonerar som du gör så har du säkerligen köpt det just för att bo i det. Så strunta i tankarna på eventuella förluster och fixa till huset som du vill!

Såvida du inte köpt en 1'a med kokvrå i Sorsele för 45 miljoner, då är din ångest något mer rättfärdigad. 😆
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Davidbagare
När man har fått ett hus till ett lägre bud så går man alltid i tankarna att man kunde kanske fått det ännu billigare.
 
E Ebba Velin skrev:
Jag tror jag kommer sakna lite mer gräsmatta till barnen att exempelvis ha en studsmatta osv. Men med lite planering så kanske vi får plats med en ☺️
Det hoppas jag verkligen inte. 😱
 
@
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Alla som köper hus med budgivning har nog en tendens att känna sig som den "största idioten". I och med att du vunnit budgivningen har du ju valt att betala mer för huset än alla andra....

... Lyckligtvis brukar denna känsla släppa rätt fort 😉
 
  • Gilla
A.Barman och 3 till
  • Laddar…
Vad alla köper hus för att oroa sig inför försäljningen.

Rastlösa människor. Folk bygger till och med nytt men vet att de ändå kommer flytta när barnen flyttat ut.

Bara vi som har horisonten till döden?
 
Om 10 år kommer ni förmodligen skratta åt att vi tyckte det var dyrt idag:)
 
P Pligg85 skrev:
Vad alla köper hus för att oroa sig inför försäljningen.

Rastlösa människor. Folk bygger till och med nytt men vet att de ändå kommer flytta när barnen flyttat ut.

Bara vi som har horisonten till döden?
Japp. Ingen ro och ingen vila…
Förstår inte heller och absolut inte hälsosamt beteende..
 
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Fullt normalt.
Många som känner igen sig. Jag själv inkluderad. Läst många trådar här med liknande tankar.

Känslorna går över, men det är individuellt hur lång tid det tar.
Tillåt dig själv att oroa dig en stund när tankarna kommer. Men försök kategorisera i
1. Saker du kan påverka, ex kolla om taket är tätt. Skriv upp det i en att-göra.
2. Saker du inte kan ändra, ex ’vad hade hänt om du bjudit 100k lägre’.
3. Saker du inte kan påverka, ex inflationen, arbetsmarknaden, nästa val… släpp det.

Sätt sedan punkt för tankeövningen och fokusera på något annat så att hjärnan får vila.
Ex vad du ska laga till middag, hur trevligt det ska bli att sitta utomhus nästa sommar, etc.

Svårt i början men blir lättare efter ett tag.
 
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Man köper inte ett hus man direkt tänker på att sälja?
 
P Pligg85 skrev:
Vad alla köper hus för att oroa sig inför försäljningen.

Rastlösa människor. Folk bygger till och med nytt men vet att de ändå kommer flytta när barnen flyttat ut.

Bara vi som har horisonten till döden?
oavsett tidshorisont är det klokt att ligga på en nivå så man har kvar möjligheten att flytta om livets förutsättningar förändras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.