T tmjreviews skrev:
Ur ett juridiskt perspektiv innebär ett äktenskapsliknande förhållande att två personer lever tillsammans under förhållanden som i stora drag liknar ett äktenskap,
Ska vi vara petiga använder sambolagen inte längre termen äktenskapsliknande förhållanden utan "Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."

Om det gör någon skillnad här låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T tmjreviews skrev:
Det har jag inte sagt.
Jo så skrev du. Du kan kolla ditt inlägg #72.
"Inga lägenheter, tillgångar, lån osv innan en relation är seriös nog för giftemål och barn. Och då skall båda komma till bordet med lika ingångsvärden."
T tmjreviews skrev:
Min poäng är att vid så stora frågor och beslut, är det bra att konsultera med föräldrar eller andra personer som har mer livserfarenhet.
Det kan jag hålla med om
T tmjreviews skrev:
Givet hur flyktiga relationer kan vara, kan en separation ge mycket svåra konsekvenser för en ung person om stora värden är inblandade.
Ja den här "flyktiga" relationen höll bara minst 4½ år...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jo så skrev du. Du kan kolla ditt inlägg #72.
"Inga lägenheter, tillgångar, lån osv innan en relation är seriös nog för giftemål och barn. Och då skall båda komma till bordet med lika ingångsvärden."

Det kan jag hålla med om

Ja den här "flyktiga" relationen höll bara minst 4½ år...
“Jo så skrev du. Du kan kolla ditt inlägg #72.
"Inga lägenheter, tillgångar, lån osv innan en relation är seriös nog för giftemål och barn. Och då skall båda komma till bordet med lika ingångsvärden."”

Exakt så skrev jag dvs när ett par skall flytta ihop innan relationen är seriös. Däremot finns det inget som hindrar en vuxen att köpa en lägenhet på egen hand eller med hjälp av föräldrar för att klara av kontantinsatsen. Det är då man behöver tänka till innan man låter en partner flytta in.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vågar man gissa på köket och tvättstugan... 😱
Par brukar välja partner med liknande akademisk nivå. Själv skulle jag t ex aldrig kunna bo med en lågutbildad kvinna.

Vi köper tjänster som tar tid och prioriterar tid tillsammans. Viktigt att ge varandra utrymme och respekt. Ser så många par med elaka kvinnor/män som sårar varandra helt öppet. Man skall vara ett team och hjälpas åt så gott man kan. Har fungerat i 25 år nu!

Men du har delvis rätt. Hon tar tvätten, och jag tar köket. Själv lämnar jag in mina skjortor på kemtvätt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Så du menar att attacker på mjölkbönder, barn som inte får bli pojkar eller flickor, psykisk ohälsa hos unga, veganism, extrem feminism, vänsterextremism, högerextremism, skjutningar, rån, osv är tecken på ett hjälpsamt samhälle? Det är ju avsaknaden av vuxna i samhället som har skapat dagens kaos.
Statistiskt har våldsamma brott minskat, så klart med undantag för den extrema mängden skjutningar och sprängningar. Men de senaste 50 åren är det allt mindre risk att tex bli misshandlad.

En viktig orsak till det förändrade samhället är inte frånvaron av vuxna utan liberaliseringen och det extrema fokuset på individen. På 80-talet sa vuxna till andras barn för att det ut upplevdes som ett gemensamt ansvar. På 90-talet så var barnen dina och andra vuxna skulle hålla sig undan. Osv ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.