O O skrev:
Det är en aning förvirrande när begreppen inte används på samma sätt av alla här. "Rörligt pris" används inte sällan för bundet pris.

OK

Elpriset sätts per timme. Så timpris är samma sak som rörligt. Rörligare än så går inte att få.

Att diverse leverantörer och forumdeltagare säger "rörligt pris" när de menar bundet pris med en period på 1 månad eller längre är bara förvirrande. Hur man än ser på saken är det ett bundet pris.
Det är inte mitt påhitt, utan det är faktiskt vad Vattenfall kallar sina olika elavtal…
 
O O skrev:
Det är en aning förvirrande när begreppen inte används på samma sätt av alla här. "Rörligt pris" används inte sällan för bundet pris.

OK

Elpriset sätts per timme. Så timpris är samma sak som rörligt. Rörligare än så går inte att få.

Att diverse leverantörer och forumdeltagare säger "rörligt pris" när de menar bundet pris med en period på 1 månad eller längre är bara förvirrande. Hur man än ser på saken är det ett bundet pris.
Det gäller nog för hela vår befolkning i allmänhet att man benämner avtalsformer olika från person till person.

Känslan jag har fått från olika elbolag och media är att man talar om tre olika former av avtal:
Timpris (spotpriser)
Rörligt (månadsgenomsnitt)
Bundet (ett övertalat fastpris under en tidsbestämd period)

Detta är vad jag utgår från när jag skriver timpris och rörligt.
 
  • Älska
blackarrow
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då blir det en väldigt massa som ska komma in från nätet och det renderar till att nätkostnaden stiger i höjden genom att det förbrukas mycket. Kanske t.o.m att det s.k snittet träder i kraft och då kostar en kW/timme kanske allt mellan 5 kr och 30 kr.
Vad är det där för något, "snittet" ?
Varför skulle elen kosta mellan 5 och 30 kr/kWh?? Det skulle ruinera både folk med elvärme och de med VP som inte ger bra COP på vintern utan att elpatronen då går in.
Källa på det...?

Däremot så tar elnätsägaren, vid effekttariff, ta ut en avgift för maxeffekt (troligen medelvärdet för de tre timmarna med högsta förbrukningen) isf bara basera tariffen på max antal ampere på propparna/huvudsäkringarna.

Det kanske kan vara tex 7kW x 30 kr/kW = 210 kr i effekttariff för en månad.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vad är det där för något, "snittet" ?
Varför skulle elen kosta mellan 5 och 30 kr/kWh?? Det skulle ruinera både folk med elvärme och de med VP som inte ger bra COP på vintern utan att elpatronen då går in.
Källa på det...?

Däremot så tar elnätsägaren, vid effekttariff, ta ut en avgift för maxeffekt (troligen medelvärdet för de tre timmarna med högsta förbrukningen) isf bara basera tariffen på max antal ampere på propparna/huvudsäkringarna.

Det kanske kan vara tex 7kW x 30 kr/kW = 210 kr i effekttariff för en månad.
Har frågat i en annan tråd om någon begriper det med effekttariff.
Om jag tar ut 5 kW konstant varje timma på varje dygn nästan under en månad, men 4 dygn av dom så tar jag ut 8 kW varje timma. vad blir då straffet för det då. Pris kan du sätta själv. Och det med snittet hur räknas det. Verkar som att det är upp till nätägaren att sätta priser , samt tider för det hur som helst, då det skiljer mycket mellan olika nätägare i vårt avlånga land. Försök att förklara och räta ut ? för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.