Tjena!

Håller på med kök/hall/vardagsrum och har rivit ut befintligt golv ner till bjälklag och tagit bort allt kutterspån. Tanken är att skruvlimma golvspån och sedan flytspackla in golvvärme och lägga klinkers i vissa delar, och parkett i andra delar.

Men hur jämnt måste golvspånet vara innan flytspackel? Har lagt ut golvspån just nu och det glappar inte någonstans. Men när jag mäter med laser så diffar det +/- 7mm över hela golvet. Jag skulle kunna bygga på nya reglar på de befintliga för att få det helt jämnt. Men det skall som sagt flytspacklas.

Hat någon erfarenhet av hur jämnt det måste vara? Hur gör snickare i det här läget? Bygger på eller låter det vara? :)

Tack på förhand!
 
R
Det underlaget är bra för flytspackling..
 
På spån golv så skall du ha minst 25mm spackel , eller skall hela golvet spacklas . Där de +7mm är de högsta utgångsläget inför spacklingen eller har ni en annan nivå som ni behöver träffa ? Bild över ytan .
 
R
R Rickard.lj skrev:
På spån golv så skall du ha minst 25mm spackel , eller skall hela golvet spacklas . Där de +7mm är de högsta utgångsläget inför spacklingen eller har ni en annan nivå som ni behöver träffa ? Bild över ytan .
Gäller inte 25mm badrum och våtzon?
För vanliga golv finns väl inte det kravet..
 
Du kan lätt flytspackla större skillnader än 7mm bara du väljer rätt avjämningsmassa men det blir fort dyrt, det går åt ungefär en säck per kvadratmeter och centimeter tjocklek.
 
För att minimera risk av sättningar så sägs det att 25 på spån , skall du ha golvvärme å ? Sen för att stärka upp ännu mera så är de armerings nät
 
R Rejäl skrev:
Gäller inte 25mm badrum och våtzon?
För vanliga golv finns väl inte det kravet..
Men som minst så är 12 godkänt . Ytor större än 10m2 skall armeras, men brukar alltid sätta armering ändå, då vet jag att de inte skall spricka, är det mycket knarr i golvet?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det blir armeringsnät och hela kalaset innan flytspackling. Försöker mest bilda mig en uppfattning om jag behöver rikta bjälklaget eller inte. Totalt blir det nog 15mm från lägsta till högsta punkt, så det blir såklart en del extra flytspackel.

Vill helst slippa trösklar på hela planet, så jag hoppas jag kan få alla rummen i nivå.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Hur många kvadrat är de ?
 
R Rickard.lj skrev:
Men som minst så är 12 godkänt . Ytor större än 10m2 skall armeras, men brukar alltid sätta armering ändå, då vet jag att de inte skall spricka, är det mycket knarr i golvet?
Inget i golvspånet som ligger utlagt och inget knarr i bjälkarna. Men bjälkarna är inte riktigt i våg.
 
R Rickard.lj skrev:
Hur många kvadrat är de ?
Totalt blir det nog 50-60 kvadrat. Just nu är det ca 5 + 20 som vi gör.
 
Okej , 👍 ja om du kör armering och 15mm så kommer de gå fint ,

17kg i m2/cm
 
5 m2 ca 170 kg
20m2 ca 600

Har du spacklat förut ?
 
R Rickard.lj skrev:
5 m2 ca 170 kg
20m2 ca 600

Har du spacklat förut ?
Jag har spacklat förut, inte så stora ytor dock. Alla tidigare gånger har jag riktat bjälklaget noga.

Men jag tänkte köpa in själva flytspacklingen den här gången. Lite för stora ytor för att jag skall vara bekväm.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Okej , 👍 ja om du kör armering och 15mm så kommer de gå fint ,

17kg i m2/cm
Det blir 15mm plus de dryga 20mm jag tänkt ha för att täcka golvvärmen också (12mm-rör). Så ganska tjockt på sina ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.